İTS822 Mevlânâ'nın Mesnevisi ve Şerhleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod İTS822
Ad Mevlânâ'nın Mesnevisi ve Şerhleri
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Derviş DOKGÖZ


Dersin Amacı

Mevlana'nın Mesnevi'sini tanıtmak ve Mesnevî’yi daha anlaşılır kılmak için pek çok kişi tarafından yazılmış şerhleri tanımak.

Dersin İçeriği

Mevlana'nın mesnevisinin genel özellikleri ile tanıtımı ve bu eser üzerine yazılan şerhler.

Dersin Ön Koşulu

Bu dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

Mevlana - Mesnevi Mesnevi Şerhleri ve Şârihleri - Mehmet Demirci

Notlar

Türk Edebiyatı Tarihi - Mehmet Fuad Köprülü Şerh-i Mesnevi - Tahiru'l-Mevlevi


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Şerh kavramı, metin şerhinin tanımı ve şerhle ilgili terimleri öğrenir.
ÖÇ02 Mevlana ve Mevlevilik hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ03 Mesnevi'nin temel konularını edebiyat tarihindeki yerini öğrenir
ÖÇ04 Değişik metin türlerini tahlil etmeyi öğrenir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Belirsiz Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. 4
PÖÇ02 Belirsiz Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. 2
PÖÇ03 Belirsiz Doktora seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. 3
PÖÇ04 Belirsiz Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. 3
PÖÇ05 Belirsiz Doktora seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder. 4
PÖÇ06 Belirsiz Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur.
PÖÇ07 Belirsiz İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur.
PÖÇ08 Belirsiz İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır.
PÖÇ09 Belirsiz İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. 4
PÖÇ10 Belirsiz İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. 3
PÖÇ11 Belirsiz Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır. 3
PÖÇ12 Belirsiz İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir.
PÖÇ13 Belirsiz Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Mevlana'nın hayatı ve eserleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
2 Mesnevi'nin muhteva-şekil özellikleri Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
3 Mevlânâ’nın Mesnevî’sine yazılan şerhler Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
4 Tasavvufî şerh geleneği ve Mesnevî şerhleri Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
5 Muiniddin b. Mustafa ve Mesnevî-i-Muradiyye adlı şerhi Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
6 Dede Ömer Ruşeni ve Ney-name adlı şerhi Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
7 Abdülmecid Sivasi ve Şerh-i Cezire-i Mesnevi Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
8 Ara Sınavlar Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Bosnalı Sudi Efendi ve Mesnevi Şerhi Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
10 İsmail Ankaravi ve Şerh-i Mesnevi Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
11 Mustafa Şem'i Efendi ve Şerh-i Mesnevi-i Şerif Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
12 İsmail Hakkı Bursevi ve Ruhu'l-Mesnevi Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
13 Ahmed Avni Konuk ve Şerh-i Mesnevî Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
14 Tâhirü’l-Mevlevî Olgun ve Şerh-i Mesnevî Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
15 Abdülbaki Gölpınarlı ve Mesnevî Şerhi Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS