TMD230 Akışkanlar Mekaniği

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TMD230
Ad Akışkanlar Mekaniği
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ALİ BAYAT
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. ALİ BAYAT (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu derste öğrenci, akışkanların temel özelliklerini, akışkan statiği, akışkan dinamiği, akışkan kinematiği, borulardaki sürtünmeli akım ve açık kanal akımları ile bunların tarımsal uygulamalarda kullanımını öğrenir.

Dersin İçeriği

Akışkanlar mekaniğinin tanımı. Akışkan ve özelliklerinin tanıtımı. Basınç kavramı ve yüzeye gelen basınç kuvvetinin hesaplanması. Akım türleri, süreklilik denklemi ve akım boyunca enerji değişimi. Bernouilli denklemi ve hidrolik sürtünme; laminar and turbulent flows; Sürtünmenin boru akışlarında hesaplanması; paraller borular; seri bağlanmış borular, boru şebekeleri; akışkanlar mekaniği problemleri ve çözüm yolları

Dersin Ön Koşulu

FIZ109 Fizik MAT111 Matematik I

Kaynaklar

Batchelor, G.K. 1971.Akışkanlar mekaniği Cilt I,II,II ve IV. İstanbul Teknijk Üniv. Kütüphanesi. Sayı:849.İstanbul

Notlar

Ders Notları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Akışkan özelliklerini öğrenir
ÖÇ02 hidrostatiğin temel kavramlarını ve statik hesaplarını öğrenir
ÖÇ03 Akışkanların temel özelliklerine göre dinamik hesaplarını öğrenir.
ÖÇ04 Akışkanlarda sürtünmeyi öğrenir ve enerji kayıplarını hesaplar.
ÖÇ05 Akışkanlar mekaniği presiplerini basınçlı sistemelerin tasarımında kullanmayı öğrenir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen bilimleri ve temel mühendislik dallarında yeterli bilgiye sahip olma; bu alanlarda edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri su ürünleri mühendisliği uygulamalarında bir arada kullanır. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su ürünleri alanındaki verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir, problemleri belirler, çözüm önerileri geliştirir ve uygular.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su ürünleri alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak tasarım yapar, olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler ve yorumlar. 1
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su ürünleri alanında veri toplar, temel deneysel çalışmaları yapar, sonuçları değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su ürünleri alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütür, danışmanlık ve bilirkişilik yapar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynak araştırması yapar, bilgiye ulaşır ve veri tabanlarını kullanır. 1
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenme tutumu geliştirir ve elde edilen bilgileri toplum yararına kullanır
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Su ürünleri ile ilgili toplumsal bilinç oluşturur ve sucul kaynakların sürdürülebilir kullanımını sağlayacak becerilere sahip olur. 1
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, su ürünleri ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurt dışı kaynaklı yayınları takip eder.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sucul kaynakların mevcut durumunun tespiti, sürdürülebilir kullanımı, su kirliliği ve kontrolü ve biyoteknoloji alanlarında yetkinlik kazanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Doğal çevrenin korunmasını gözeten su ürünleri yetiştiricilik teknikleri ile su ürünleri hastalıkları, avlama ve işleme teknolojisi, balıkçılık sektörünün yapısı, problemleri ve çözümleri konularında çalışmalar yapma ve sonuçları yaygınlaştırabilme yetilerine sahip olur
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Su ürünleri alanında toplumsal, çevresel ve mesleki etik değerlere ve mevzuata uygun hareket eder.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Akışkanın tanımı, özellikleri, katılardan farkları. Suyun fiziksel özellikleri. Basınç. Buharlaşma basıncı. Viskozite. Yüzey gerilimi. Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
2 Hidrostatik. Hidro statiğin üç temel kuralı. Düzlemsel yüzeylere gelen basınç kuvvetleri ve basınç merkezinin hesaplanması.HİDRO KİNEMATİK.Akımın tanı Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Basınç birfimleri, basınç ölçülmesi; U-manometresi; basınç ölçerler Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Hidrodinamik. Düzenli akımlarda enerji eşitliği. İdeal akışkanda ve gerçek akışkanda enerji eşitliği. Bernouilli enerji denklemi Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Bernoulli enerji denklemi ugulamaları; ventury tube, siphons Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Borularda sürtünme kaybı ve ortalama hız eşitliği. Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Yersel Yük Kayıpları. Depo giriş ve çıkış kayıpları. Daralma ve genişleme kayıpları. Standart boru parçalarında sürtünme kayıpları. Ara sınava kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Momentum eşitliği 1 Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
10 Momentum eşitliği 2 Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Enerji ve momentum eşitliği uygulamaları Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Akışkan hareketindeki güç Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Akışkanlar mekaniği problemleri ve çözüm yolları Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Paralel bağanmış borular Ara sınava kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Seri bağlanmış borular be boru şebekeleri Ödevleri tamamlamak. Dönem sonuna kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.11.2022 10:24