Genel Bilgi
Kod | SD0438 |
Ad | Toplumsal Cinsiyet Çalışmalarına Giriş |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Öğretim Şekli | Uzaktan Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FİLİZ YURTAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. FİLİZ YURTAL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. FİLİZ YURTAL (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders farklı disiplinlerden gelen öğrencilere toplumsal cinsiyeti, toplumsal cinsiyetle ilgili temel kavramsal ve kuramsal çerçeveyi sunmayı amaçlamaktadır. Toplumsal cinsiyet ile ilgili sorunları disiplinlerarası bir yaklaşımla eleştirel bir gözle incelemeyi hedeflemektedir.
Dersin İçeriği
Toplumsal Cinsiyet Tanımı ve Temel Kavramlar, Ataerkillik, Feminist Kuramlar, Toplumsal Cinsiyetin Edinimine İlişkin Kuramsal Yaklaşımlar, Toplumsal cinsiyet ve şiddet, Eğitimde toplumsal cinsiyet, Erkeklik çalışmaları
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları. Hazırlayan: Feryal Saygılıgil. Ankara: Dipnot Yayınları, 2022.
Notlar
Angela Davis. Kadınlar, Irk ve Sınıf. Çev. Selda Arıt. Ankara: Heretik Yayın, 2021. Bell Hooks. Feminizm Herkes İçindir. Çev. Ece Aydın ve diğer. İstanbul: BGST Yayınları, 2019. Eleştirel Feminizm Sözlüğü. Haz. Helena Hırata ve diğer. Çev. Gülnur Acar Savran. Ankara: Dipnot Yayınları, 2015. Fatmagül Berktay. Tarihin Cinsiyeti. İstanbul: Metis Yayıncılık, 2018. Fatmagül Berktay. Tek Tanrılı Dinler Karşısında Kadın. İstanbul: Metis Yayınları, 2019. Mary Wollstonecraft. Kadın Haklarının Gerekçelendirilmesi. Çev. Deniz Hakyemez. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2021. Merry E. Wiesner-Hanks. Tarihte Toplumsal Cinsiyet. Çev. Merak Çiyan Şenerdi. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2022. Simone De Beauvoir. İkinci Cinsiyet. İki cilt. Çev. Gülnur Acar Savran. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları, 2021. Şirin Tekeli. Feminizmi Düşünmek. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları,2017.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toplumsal cinsiyetle ilgili temel kavramları tanımlar |
ÖÇ02 | Toplumsal cinsiyetle ilgili kuramları tartışır |
ÖÇ03 | Ataerkil sistemi ve işleyiş sürecini çözümler |
ÖÇ04 | Toplumda kadın ve erkeğin eşit olmayan konumlarını karşılaştırır |
ÖÇ05 | Toplumsal yapıyla toplumsal cinsiyeti ilişkilendirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma Dersin amaç ve hedeflerinin açıklanması, dersin tanıtılması | Ön hazırlığı yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Temel Kavramlar I; Cinsiyet, Cinsel Kimlik, Toplumsal cinsiyet | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Temel kavramlar II; Toplumsal cinsiyette eşitlik eşitsizlik, ayrımcılık, hakkaniyet, işbölümü, cinsiyet rolleri, cinsel yönelim, Pozitif Ayrımcılık, Anaakımlaştırma | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Ataerkil sistemi anlamak I (Tarihsel gelişim, Kamusal alan-özel alan ayrımı, Ataerkil İdeolojinin Kadınların Ekonomik ve Sosyal Konumlarına Etkisi vb.) | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Ataerkil sistemi anlamak II | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Toplumsal Cinsiyetin Edinimine İlişkin Kuramsal Yaklaşımlar I (Psikanalitik Kuram, BiyolojikYaklaşımlar ve EvrimselYaklaşım, Sosyal Öğrenme ve Bilişsel Gelişim TemelliYaklaşımlar, Toplumsal Cinsiyet ŞemalarınıTemel Alan Yaklaşımlar, Sosyal Rol Kuramı, Toplumsal Cinsiyet Temelli Davranışa İlişkin Etkileşim Modeli) | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Toplumsal Cinsiyetin Edinimine İlişkin Kuramsal Yaklaşımlar II | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ödev | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Feminizm Kavramı (Feminizmin Tarihçesi, Birinci dalga feminizm: Hak eşitliği talepleri, İkinci Dalga feminizm: beden, şiddet ve ataerkillik, Üçüncü dalga Feminizm: Farklılığa vurgu) | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Feminist kuramlar I, (Liberal feminist teori, Kültürel feminizm, Marksist feminist teori, Radikal feminist teori, Psikanalist feminist teori, Sosyalist feminist teori, Eko feminist teori, Postmodern feminist teori, Querr Kuram) | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Feminist kuramlar II | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Toplumsal cinsiyet ve Aile | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Toplumsal cinsiyet ve şiddet | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Toplumsal cinsiyet ve eğitim | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Değerlendirme | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ödev | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ödev | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 80 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,20 | ||
AKTS | 3 AKTS |