Genel Bilgi
Kod | KM309 |
Ad | Fizikokimya I |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. TUNÇ TÜKEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. TUNÇ TÜKEN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi GÖKMEN SIĞIRCIK (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. GÜLFEZA KARDAŞ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilere, fizikokimyasal sistemlerin tanımlanması ve hal değişkenleri yardımıyla hal denklemlerinin oluşturulması, termodinamiğin yasaları ve uygulamaları ile ilgili bilgi kazandırmak ve her türden kimyasal proses sürecini yasalar yardımıyla irdeleyebilme yeteneğinin kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders, termodinamik sistemlerin hal değişkenlerine bağlı tanımlanması, gerçek gazlar, kinetik teori ve Maxwell-Boltzman dağılım yasası, akışkanların genel özellkleri, difüzyon ve efüzyon, ısı transferi, iç enerji ve entalpi, temodinamiğin ikinci yasası ve Carnott çevrimi, iş makinaları, entropi, serbest entalpi ve serbest iç enerji, kimyasal denge ve tek bileşenli sistemlerde fazlar arası dengeleri kapsar.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Fizikokimya, Prof.Dr.Mehmet ERBİL, Nobel Yayıncılık, 2012, Ankara.Fizikokimya, Peter Atkins, Bilim Yayınevi, 2013, Ankara.Fizikokimya, Prof.Dr.Yüksel SARIKAYA, Gazi Kitabevi, 2000, Ankara.
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sistemleri fizikokimyasal açıdan ele alınmasını kavrar |
ÖÇ02 | Sistemlerin özelliklerinin ve davranışlarının, hal değişkenleri ve hal denklemleri ile değerlendirmeyi kavrar |
ÖÇ03 | En basit ideal Gaz içeren sistemleri irdelemeyi,gerçek gazlara uyarlamayı öğrenir |
ÖÇ04 | Akışkanların sınıflandırılmasını ve termodinamik açıdan irdelenmesini, Kritik sıcaklık, Boyle Sıcaklığı, İndirgenmiş Hal Diyagramlarını kavrar |
ÖÇ05 | Kinetik Kuram, Molekülsel hızlar, kinetik enerji alışverişleri, efüzyon, difüzyon, çarpma ve çarpışma sayıları ve ısınma ısıları konularını kavrar |
ÖÇ06 | Termodinamiğin 1. Yasası, İç enerji, entalpi ve İş konularını kavrar |
ÖÇ07 | İzotermik, izobarik dönüşümler,adyabatik , tersinir-tersinmez süreçleri kavrar |
ÖÇ08 | Termokimyasal sistemleri, tepkime ısısı, entalpi-iç enerjisi kavramlarını öğrenir |
ÖÇ09 | Termodinamiğin 2. yasası, Carnot çevrimi, ısıtıcılar , soğutucular, iş makineleri konularını kavrar |
ÖÇ10 | Termodinamiğin 3. Yasası ile entropi karamlarını anlar |
ÖÇ11 | Serbest entalpi, kimyasal potansiyel ve kimyasal denge konularını kavrar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya alanında bilgisine güvenerek bildiklerini yaşam ve sanayi ile ilişkilendirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dünyadaki gelişmeleri, sanayideki yönlenmeleri izleyip algılayarak değerlendirir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenme bilincini kazanıp bilgisini yeniler. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgiye ulaşma ve bilgilerini diğer bilim alanları ile ilişkilendirir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgileri uygulamada, bilgilerin birleştirilmesi gereğini kavrayıp toplam kalite bilincini algılar. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kaynak kullanımında, ülke kaynaklarına bağlı teknoloji oluşturulmasında bilgi sahibidir. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bildiklerini, konuya yakın ya da uzak kişilere somutlaştırarak aktarır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yeni bilgi ve teknolojiye ulaşma yetisi kazanır. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaratıcı düşünmeyi öğrenip alanında sorunlara çözüm üretir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Muhakeme yeteneğine sahip olarak bilgileri ilişkilendirip bildiklerini uygulamaya aktarır. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Laboratuar düzeneklerini kurup tek başına karar verir. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya alanında mevcut teknolojiyi izleyip katma değer kazandırır. | 4 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya alanında ufku açıktır, gelişmeleri izler, alanındaki yönlenmeleri izleme yetisi kazanır. | 5 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi paylaşımını bilip takım çalışmasına katılarak takımı yönlendirir. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Evrensel düşünme ve eleştirel bakış özelliği kazanır. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında söz sahibi olmaya başlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Fizikokimyasal Sistemler | Kaynak incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | İdeal Gaz ve Gerçek Gaz Sistemleri | Kaynak incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Gazların Kinetik Davranışları ve Hareket Hızları, Maxwell Hız Dağılımı | Kaynak incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Gazların Isınma Isıları, Barometrik Dağılım | Kaynak incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Termodinamiğin birinci yasası | Kaynak incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | İç enerji, entalpi ve hal fonksiyonları | Kaynak incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Termokimyasal sistemler | Kaynak incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Kaynak incelenmesi ve soru çözümü | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sıcaklık, tepkime entalpisi ilişkisi, oluşum entalpisi, Hess yasası | Kaynak incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | İkinci yasa ve entropi | Kaynak incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Çeşitli proseslerde entropi değişimleri ve mutlak entropi | Kaynak incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Maxwell denklemeleri, Gis serbest enerji ve serbest iç enerji | Kaynak incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Serbest Entalpi Üzerine Sıcaklığın ve Basıncın Etkisi, Fügasite | Kaynak incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Kimyasal denge | Kaynak incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Gaz fazı reaksiyonları | Kaynak incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak incelenmesi ve soru çözümü | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak incelenmesi ve soru çözümü | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 122 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,88 | ||
AKTS | 5 AKTS |