Genel Bilgi
| Birim | FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ |
| KİMYA PR. | |
| Kod | KMS340 |
| Ad | Aromatik Bileşikler |
| Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | S Seçmeli |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ELİFE SULTAN GİRAY |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ELİFE SULTAN GİRAY
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Aromatikliğin kavranması, aromatik bileşiklerin reaksiyonlarının öğrenilmesi
Dersin İçeriği
Aromatik bileşikler ve reaksiyonları
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
ORGANİK KİMYA AROMATİK BİLEŞİKLER MUSTAFA ODABAŞOĞLU
Notlar
Arene chemistry : reaction mechanisms and methods for aromatic compounds Mortier, Jacques John Wiley & Sons,2016
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Hückel Kuralını öğrenir ve uygular |
| ÖÇ02 | Aromatik bileşikler ve aromatik olmayanları birbirinden ayırabilir |
| ÖÇ03 | Aromatik bileşiklerin adlandırması ve reaksiyonlarını öğrenir |
| ÖÇ04 | Aromatik bileşiklerin elektrofilik yer değiştirme reaksiyonlarında klorlama/bromlama hakkında bilgi sahibi olur |
| ÖÇ05 | Aromatik bileşiklerin elektrofilik yer değiştirme reaksiyonlarında nitrolama ve sülfolama hakkında bilgi sahibi olur |
| ÖÇ06 | Aromatik bileşiklerin elektrofilik yer değiştirme reaksiyonlarından Friedel-Crafts alkilleme ve açilleme hakkında bilgi sahibi olur |
| ÖÇ07 | Reaksiyon örnekleri üzerine birebir ders |
| ÖÇ08 | Aromatik bileşiklerin elde edilme tepkimelerini kavrar. |
| ÖÇ09 | Aromatik bileşikleri günlük hayattaki yerini kavrar. |
| ÖÇ10 | Aromatik moleküllerin biyolojik aktivitesini kavrar |
| ÖÇ11 | Aromatik moleküllerin tedavi edici olabildiğini kavrar |
| ÖÇ12 | Doğal bileşiklerin içerdiği aromatik bileşikleri kavrar |
| ÖÇ13 | Aromatik bileşiklerde koruyucu grupların reaksiyonlarını kavrar |
| ÖÇ14 | Aromatik bileşiklerin kenetlenme reaksiyonlarını öğrenir |
| ÖÇ15 | Sandmayer reaksiyonları üzerinden grup değişimlerini kavrar ve farklı aromatik bileşiklerden farklı substitue gruplar içeren bileşikleri oluşturabilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya alanında bilgisine güvenerek bildiklerini yaşam ve sanayi ile ilişkilendirir. | 3 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dünyadaki gelişmeleri, sanayideki yönlenmeleri izleyip algılayarak değerlendirir. | |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenme bilincini kazanıp bilgisini yeniler. | 2 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgiye ulaşma ve bilgilerini diğer bilim alanları ile ilişkilendirir. | 4 |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgileri uygulamada, bilgilerin birleştirilmesi gereğini kavrayıp toplam kalite bilincini algılar. | |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kaynak kullanımında, ülke kaynaklarına bağlı teknoloji oluşturulmasında bilgi sahibidir. | |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bildiklerini, konuya yakın ya da uzak kişilere somutlaştırarak aktarır. | 3 |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yeni bilgi ve teknolojiye ulaşma yetisi kazanır. | 2 |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaratıcı düşünmeyi öğrenip alanında sorunlara çözüm üretir. | 5 |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Muhakeme yeteneğine sahip olarak bilgileri ilişkilendirip bildiklerini uygulamaya aktarır. | 5 |
| PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Laboratuar düzeneklerini kurup tek başına karar verir. | |
| PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya alanında mevcut teknolojiyi izleyip katma değer kazandırır. | 4 |
| PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya alanında ufku açıktır, gelişmeleri izler, alanındaki yönlenmeleri izleme yetisi kazanır. | 5 |
| PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi paylaşımını bilip takım çalışmasına katılarak takımı yönlendirir. | 4 |
| PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Evrensel düşünme ve eleştirel bakış özelliği kazanır. | 3 |
| PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında söz sahibi olmaya başlar. | 4 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Aromatiklik | Ders kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
| 2 | Hückel Kuralı | Ders kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 3 | Aromatik hidrokarbonlar | Ders kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 4 | Vinilik halojenürler | Ders kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 5 | Aromatik bileşiklerin elektrofilik sübstitüsyon reaksiyonları | Ders kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 6 | Aromatik bileşiklerin özellikleri | Ders kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 7 | Aromatik bileşiklerin sübstitüsyon reaksiyonları | Ders kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 8 | Ara Sınav | Ders kitabı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Aromatik bileşiklerin günlük hayattaki yeri | Ders kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 10 | Biyolojik olarak aktif aromatik bileşikler | Ders kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 11 | Doğal bileşiklerin aromatik bileşik içerikleri | Ders kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 12 | Aromatik bileşiklerde koruyucu grupların reaksiyonları | Ders kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 13 | Aromatik bileşiklerin kenetlenme reaksiyonları | Ders kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 14 | Aromatik bileşiklerin Sandmayer Reaksiyonları | Ders kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 15 | Bitişik halkalı aromatik bileşikler | Ders kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 16 | soru çözümü ile genel konu tekrarı | Ders kitabı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kitabı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 20 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 20 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 80 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||