Genel Bilgi
| Birim | İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ |
| EKONOMETRİ PR. | |
| Kod | EKMZ304 |
| Ad | Matematiksel İktisat II |
| Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 4 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. KENAN LOPCU |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ÇİLER SİGEZE GÜNEY
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste öğrencilere makro ekonomik analizin analitik yöntemleri ve kantitatif tekniklerini öğretmek amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Ders Konuları ve Metodoloji: Temel kavramlar, yöntemler ve makroekonomideki son gelişmeler; Durağan Makroekonomik Modeller ve Karşılaştırılmalı Durağanlık Analizi; Dinamik Analize Giriş; Rasyonel Beklentiler ve Makroekonomik Dalgalanmaların Alternatif Teorileri; Optimum Kontrol Teorisine Bir Giriş ve Temel Büyüme Modelleri
Dersin Ön Koşulu
Matematik I-II, İktisada giriş II, İstatistik I-II ve Makroiktisat I-II derslerinden başarılı olmak.
Kaynaklar
Alpha C. Chiang ve Kevin Wainright, Matematiksel İktisadın Temel Yöntemleri, 4. baskı (Çevirenler: Muzaffer Sarımeşeli ve Şenay Açıkgöz), Gazi Kitabevi, Ankara, 2005. Frederic S. Mishkin, Para Teorisi ve Politikası, 6. Baskı (Çevirenler: İlyas Işıklar, Ahmet Çakmak ve Suat Yavuz), Bilim Teknik Yayınevi, İstanbul, 2006. Frederic S. Mishkin, Para, Bankacılık ve Finansal Piyasalar İktisadı, 8. baskı (Çeviri Editörü: Nazım Engin; Çevirenler: Serçin Şahin, Serkan Çiçek, Çiğdem Boz) Akademi Yayıncılık, 2011. Bennett T. McCallum, Monetary Economics, Theory and Policy, Macmillan, New York, 1989.
Notlar
Ders Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Makro-ekonomik analizin temel ögeleri ve kullanılan matematiksel teknikleri kavrar. |
| ÖÇ02 | Temel makro-ekonomik modellerin karşılaştırmalı durağanlık analizini yapar. |
| ÖÇ03 | Dinamik makro-ekonomik modellerin temel ayırt edici özelliklerini öğrenir. |
| ÖÇ04 | Basit rasyonel beklentiler modellerinin dinamik çözümlemelerini kavrar. |
| ÖÇ05 | Başlıca büyüme modellerinin temel çözümlemelerine aşina olur. |
| ÖÇ06 | Elde edilen sonuçları iktisadi olarak yorumlama becerisi kazanır. |
| ÖÇ07 | Üretim ve istihdamdaki dalgalanmalar ve uzun dönem büyümeye ilişkin ampirik analizlerde kullanılan temel kantitatif tekniklere (ekonometri ) aşina olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem araştırması alanlarında temel kavramları ve teoremleri açıklar | 5 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar | 4 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar | |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur | 4 |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller | 5 |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapma/yorumlama becerisine sahiptir | 5 |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veri toplar/analiz eder | 3 |
| PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Model ile analiz edilen sonuçları yorumlar | 4 |
| PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri birleştirir | |
| PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemlerine geliştirir | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
| PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel iktisadi ve sosyal konulara ilişkin verileri yorumlar | 5 |
| PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular | 5 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Ders Konuları | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Yöntem | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 3 | Yöntem ve uygulama | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
| 4 | Durağan Makroekonomik Modellere giriş | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 5 | Durağan Makroekonomik Modeller ve Karşılaştırılmalı Durağanlık Analiziı | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
| 6 | Dinamik Analize Giriş | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 7 | Dinamik Analiz | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
| 8 | Ara Sınav | Soru Çözümü | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Uyarlanan Bekleyişler ve Cagan Modeline giriş | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 10 | Uyarlanan Bekleyişler ve Cagan Modeli | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
| 11 | Rasyonel Bekleyişlere giriş | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
| 12 | Rasyonel Bekleyişler: Özellikleri ve Çözümlemesi | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 13 | Makroekonomik Dalgalanmaların Alternatif Teorileri | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
| 14 | Optimum Kontrol Teorisine Bir Giriş ve Temel Büyüme Modelleri | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 15 | Optimum Kontrol Teorisi ve Temel Büyüme Modelleri | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Soru Çözümü | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Soru Çözümü | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 20 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 20 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 80 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
| AKTS | 4 AKTS | ||