PSI302 Araştırma Yöntemleri 2

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod PSI302
Ad Araştırma Yöntemleri 2
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi ESEF ERCÜMENT YERLİKAYA
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi ESEF ERCÜMENT YERLİKAYA (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencilerin bir araştırma sorusu belirleyip bağımsız bir araştırma tasarlayabilmeleri, kendi araştırmalarının amacına uygun olan yöntem ve teknikleri belirleyip bunları kullanabilmeleri, nitel ve nicel araştırma yöntemlerini tanımaları, içerik ve format olarak bilimsel açıdan kabul edilebilir özelliklere sahip bir araştırma raporu yazabilmeleri dersin amacını oluşturur.

Dersin İçeriği

Nitel araştırma yöntemleri ve nitel veri analizi, psikoloji alanında bir araştırmanın planlanması, yürütülmesi ve raporlaştırılması

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., Zechmeister, J. S. (2016). Psikolojide araştırma yöntemleri. Nobel Akademik Yayıncılık.

Notlar

Karasar, Niyazi (2020) Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel yayınevi


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Deneysel desenlerle betimsel desenler arasındaki farkları açıklar
ÖÇ02 Neden-sonuç ilişkisi çıkarımı yapabilmek için gerekli koşulları açıklar
ÖÇ03 Bağımsız gruplar deseninin mantığını ve özelliklerini açıklar
ÖÇ04 Tekrarlı ölçümler deseninin mantığını ve özelliklerini açıklar
ÖÇ05 Karmaşık desenlerin mantığını ve özelliklerini açıklar
ÖÇ06 Vaka çalışması yönteminin avantaj ve dezavantajlarını açıklar
ÖÇ07 Tek denekli desenlerin mantığını ve özelliklerini açıklar
ÖÇ08 Yarı deneysel desenlerin mantığını ve özelliklerini açıklar
ÖÇ09 Hangi araştırma sorusu için hangi istatistiksel tekniğin kullanılacağını bilir
ÖÇ10 Araştırma raporunun hangi bileşenlerden oluştuğunu ve bu bileşenlerin içeriğini açıklar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojinin kuramsal ve uygulama alanlarına yönelik yaklaşım ve kavramları açıklar 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikoloji bilimiyle ilgili diğer temel bilim alanlarını (örn., sosyoloji, biyoloji, felsefe) tanır, disiplinler arası ilişkiyi kurarak multidisipliner çalışır. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojinin gelişimini tarihsel perspektiften değerlendirir
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojinin uygulama alanlarına yönelik kazandığı bilgileri uygular. 2
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirerek psikolojinin yöntem ve tekniklerine uygular. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini bilimsel yöntemlerle çalışır. 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Temel ve uygulamalı psikoloji araştırmalarını yürütür. 5
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Disiplinlerarası ekip içinde psikoloji biliminin yöntem ve tekniklerini uygular. 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikoloji bilgisini evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır 3
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilinci gösterir. 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere farkındalık gösterir. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk Psikologlar Derneği Etik Yönetmeliğinde ifade edilen mesleki duyarlılıkları gösterir. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Deneysel araştırmanın mantığı Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Seçkisiz gruplar deseni Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
3 Eleştirilmiş gruplar deseni ve Doğal gruplar deseni Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
4 Tekrarlı ölçümler deseni Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
5 Tekrarlı ölçümler deseninde alıştırma etkilerinin rolü Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
6 Vaka çalışması yöntemi Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
7 Tek denekli deneysel desenler Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Yarı deneysel desenler Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
10 İç geçerliğe yönelik tehditler ve dış geçerlik meselesi Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Program Değerlendirme Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Verilerin Analizi ve Yorumlanması: Betimsel istatistikler, güven aralıkları ve korelasyon Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Verilerin Analizi ve Yorumlanması: İstatistiksel anlamlılığın test edilmesi 2 Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Verilerin Analizi ve Yorumlanması: İstatistiksel anlamlılığın test edilmesi 3 Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Araştırma raporunun yapısı Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 16.11.2022 02:27