Genel Bilgi
Kod | BL477 |
Ad | Populasyon Ekolojisi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HALİL ÇAKAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HALİL ÇAKAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
bu dersin amacı bir türe ait bireylerin oluşturduğu topluluğun yapısı, gelişimi ve özellikle değişimi ve bunların nedenleridir.
Dersin İçeriği
bu ders populasyonların dinamik yapılarını ve bu yapılardaki değişimlere neden olan çevresel faktörleri içerir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
DERS KİTABI: J.B. Reece, L.A. Urry, M.L. Cain, S.A. Wasserman, P.V. Minorsky, R.B. Jackson. 2011. Campbell Biology, 9th edition. Boston: Benjamin Cummings: imprint of Pearson.
Notlar
Campbell, N.A., Reece, J.B. 2006. Biyoloji. (Eds: Gündüz, E., Demirsoy, A., Türkan, İ.). Palme Yayıncılık, Ankara. Palme Yayıncılık, Ankara
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel biyoloji bilgilerini kullanarak populasyonların dinamik yapılarını kavrar |
ÖÇ02 | Bitki ve hayvan populasyonlarının yapısal özellikleri hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ03 | Populasyonun gelişimini etkileyen çevresel koşulların neler olduğunu anlar |
ÖÇ04 | Doğal kaynakların yönetilmesinde populasyon ekolojisi kullanarak doğru planlama yapabilir |
ÖÇ05 | Doğal kaynakların sürdürüleilir kullanımı üzerinde populasyon ekolojisi bilgilerini kullanır |
ÖÇ06 | populasyon analiz yöntemlerini kullanır |
ÖÇ07 | Populasyon artış ve azalışı üzerine etkili olan ekolojik faktörleri yorumlar |
ÖÇ08 | Ekoisistemin taşıma kapasitesini shaip olduğu ilgilerle açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında temel kavram ve ilkeleri açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanındaki problemleri tanımlayıp çözümlerine yönelik yöntemleri uygular. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında bilgilere ulaşıp tasnif ederek amacına yönelik olarak kullanır. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek düşüncelerini ve sorunlara ilişkin önerilerini yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere aktarır. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili projelerin planlanmasında ve yürütülmesinde bir ekip üyesi olarak aktif görev alır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu bilip ona göre davranır. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyolojinin temel konuları dışında özgün seçimlik derslerle farklı alanlarda bilgisini ve deneyimini artırır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyoloji alanındaki temel konuları anlayacak ve meslektaşlarıyla iletişim kuracak kadar İngilizce bilgisini kavrar. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hem meslektaşları ile hem de alan dışı kişilerle bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak etik ilişkiler kurup mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyoloji alanında gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bireysel gelişimin önemini kavrayarak gereğini uygular. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Populasyon Kavramı, tür içi ve türler arası ilişkiler | Ders notu ve kaynak ek kitap ve gösterimler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
2 | Populasyonun yapısal özellikleri (Dağılış, yoğunluk, biyokütle, vb) | Ders notu ve kaynak ek kitap ve gösterimler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
3 | Populasyonda sayma yöntemleri, markalama ve doğrudan sayma | Ders notu ve kaynak ek kitap ve gösterimler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
4 | Populasyon büyüklüğü, doğum oranı, göçler | Ders notu ve kaynak ek kitap ve gösterimler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
5 | Ölüm oranı ve göçler, yaşam tabloları ve eğrileri | Ders notu ve kaynak ek kitap ve gösterimler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
6 | Populasyonda kantitatif değişimler, düzensiz değişimler, düzenli değişimler, yeni türlerin etkisi | Ders notu ve kaynak ek kitap ve gösterimler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
7 | Populasyon dinamiği konusuna giriş | Ders notu ve kaynak ek kitap ve gösterimler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
8 | Ara Sınav | sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Populasyonun gelişmesi, biyolojik artış potansiyeli, Çevresel tepki, ortamın taşıma gücü | Ders notu ve kaynak ek kitap ve gösterimler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
10 | Geometrik artış ve Lojistik eğri modelleri | Ders notu ve kaynak ek kitap ve gösterimler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
11 | Populasyon dengesi etkileyen faktörler | Ders notu ve kaynak ek kitap ve gösterimler | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
12 | Yoğunluğa bağlı faktörler, Yoğunluğa bağlı olmayan faktörler | Ders notu ve kaynak ek kitap ve gösterimler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
13 | Canlı kaynakların kullanımında populasyon dinamiğinin önemi | Ders notu ve kaynak ek kitap ve gösterimler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
14 | Lojistik eğri ve avlanabilir hayvan sayısının dengeli kullanımı | Ders notu ve kaynak ek kitap ve gösterimler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
15 | Doğal kaynakların yönetimi | Ders notu ve kaynak ek kitap ve gösterimler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 22 | 22 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |