Genel Bilgi
Kod | TTS108 |
Ad | Dokuma Tasarımına Giriş |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SEVİM TUĞBA ARABALI KOŞAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. SEVİM TUĞBA ARABALI KOŞAR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dokuma tasarımı ve ugulamaları için gerekli hazırlık aşamalarının neler olduğunun kavranılması. Eskiz çalışmaları, hikaye ve tasarım paftaları gibi tasarıma yönelik araştırmaları ve iplik boyama, dokuma hazırlık ve dokumak gibi uygulama aşamalarının öğrenci tarafından bizzat gerçekleştirilerek bir projenin başlangıcından sonuna kadar izlediği yolun öğrenci tarafından yürütülmesini sağlamak. İleri sınıflardaki dokuma tasarımı derslerine bir temel oluşturmak.
Dersin İçeriği
Dokumanın mantığını yeni kavrayan öğrencinin dokuma tasarımı eskizleri yapmaya başlaması sağlanır. Eskizlerde örgü farklılıklarından doğan kumaş doku çeşitlerinin kağıt üzerinde en doğru şekilde ifade edilmesi için gereken tasarım ve boyama tekniklerinin araştırılması sağlanır. Bu araştırmalar üst sınıflarda dokuma tasarım derslerinde faydalanacağı yöntemler ve teknikler olması açısından büyük önem taşımaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Elements Of Weaving, A Complete Introduction To The Art And Techniques, Azalea Stuart THORPE & Jack Lenor LARSEN, Doubleday & Company, INC., New York, 1978 Weaving A Handbook of the Fiber Art , Shirley E. HELD,, Lehigh Press Lithographers , New Jersey, 1978 World Textiles, AVisual Guide to Traditional Techniques, John GILLOW & Bryan SENTANCE, Thames&Hudson Ltd., London, 2004 The Elements of Design: Rediscovering colors, textures, forms and shapes, Loan Oei & Cecile De Kegel, Thames and Hudson, 2002
Notlar
Dokuma Tekniği I, II , Zahide İmer, Mayaş Matbaacılık ve Yayıncılık ,Ankara, 1987.Dokuma Tekniği ve Sanatı I, II, Güngör Başer , Cilt I, Punto Yayıncılık Ltd.Şti, İzmir, 2005.Tasarımda Konstrüksiyon Esasları, Altuğ Acuner, Türk Tekstil Vakfı Yayınları, İstanbul, 2001.Diğer ders materyalleri: Eğilim Katalogları, dergiler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dokuma tasarım elemanlarını kavrar. |
ÖÇ02 | Öğrenilen temel tasarım ilkeleri ile dokuma tasarımı elemanlarını birlikte kullanarak basit dokuma tasarımları yapar. |
ÖÇ03 | Tek katlı dokuma tasarımları yapabilmesi ve el dokuma yöntemleri ile uygular. |
ÖÇ04 | Trilin yardımı ile basit dokuma tasarımları oluşturur ve bu tasarımların renk varyantlarını geliştirir. |
ÖÇ05 | Daha sonraki yıllarda yer alan dokuma tasarım derslerine hazırlık oluşturacak şekilde tasarımların ve uygulamaların sunumuna yönelik çözüm önerileri getirir. |
ÖÇ06 | Hazırlamış olduğu projenin tasarımlarını ve hikaye paftasını sunar ve savunur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş hayatında; öğrenmeye açık, kendine güvenen, yaptığı işin arkasında durabilen, hevesli ve enerjik tutum sergiler. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma yöntemleri, sanatsal eleştiri ve sanat tarihi konusunda bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil tasarım alanında güncel bilgileri izleyebilecek ve meslekdaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel sanat öğe ve ilkeleri ile yüzey düzenlemeleri oluşturup ve yeni tasarımlar yaratma bilgisi edinir. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal, bilimsel, sanatsal ve etik değerler çerçevesinde tekstil tasarımı ve moda konularında bilgi toplama, duyurma, uygulama becerilerine sahip olur. | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil tasarımında; sosyal, kültürel ve ekonomik kısıtlar altında estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçlarına yönelik çağdaş ve yaratıcı tasarım önerileri ve çözümleri oluşturur. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dokuma, baskı ve giysi tasarım disiplinlerinde belirlenen temaya uygun olarak özgün koleksiyonlar oluşturup, yaratıcı sunumlarla anlatır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil tasarımında kullanılan güncel malzemeleri araştırma, takip etme, kullanma ve yeni malzemeler geliştirebilme becerisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım yüzeylerini çok boyutlu olarak algılayabilme, düşünebilme ve uygulayabilme becerisi gelişir. | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilişim- iletişim teknolojilerine ve yeni programlara adapte olup/öğrenerek, bilgisayar destekli ortamda tekstil tasarımları oluşturur. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarımlarında farklı malzeme, yöntem ve teknikleri kullanarak çeşitli renk kombinasyonları oluşturur. | 5 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil tasarımı ve sanatlarının uygulanmasında edindiği bilgileri kullanarak 2 boyutlu yüzeyler ve/veya 3 boyutlu ürünler oluşturur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme yetkinliğine sahip olur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farklı disiplinlerle ekip çalışmasına yatkın, analitik düşünme yöntemiyle tasarım sorunlarını çözebilme yetkinliği kazanır. | 1 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Oluşturduğu prototip tasarımının endüstriyel olarak üretimini değerlendirir. | 1 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tekstil tasarım alanında edindiği bilgi ve becerileri yorumlayarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 1 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Düşüncelerini ve tasarım önerilerini yazılı, sözlü ve görsel verileri kullanarak hedef kitle ile paylaşır. | 1 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olur. | 1 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Estetik farkındalık kazanır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dokuma tasarımı nedir . Dokuma tasarımını oluşturan ve etkileyen faktörler nelerdir Tasarım ve uygulama için gerekli malzemelerin tespiti. | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Proje Temelli Öğrenme |
2 | Temel örgüler ve türevleri ile ilgili genel bilgiler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Proje Temelli Öğrenme |
3 | Tasarım ve uygulama için gerekli malzemelerin tespiti. | malzeme araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Proje Temelli Öğrenme |
4 | Dokuma tasarım elemanları kullanılarak eskiz çalışmaları oluşturma kağıt, trilin, ve guaj boya | kağıt, trilin, ve guaj boya | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
5 | Renk dizileri ile oluşan desen denemeleri | kağıt, trilin, ve guaj boya | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
6 | Örgü dizileri ile oluşan desen denemeleri | kağıt, trilin, ve guaj boya | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
7 | Oluşturulan eskizlerin seçimi ve trilin uygulama denemeleri | kağıt, trilin, ve guaj boya | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
8 | Ara Sınav | dönem ödevi hazırlığı ve uygulama süreci | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | Belirlenen konu kapsamında proje araştırması ve eskiz çalışması | konu araştırması | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
10 | Eskiz çalışmalarının devamı ve proje araştırmalarının sunumu | konu araştırması | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
11 | Eskiz çalışmalarının sunumu, tartışma ve tasarıma uygun eskizlerin belirlenmesi | kağıt, trilin, ve guaj boya Proje | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
12 | Tasarım çalışmaları ve trilin uygulamaları | kağıt, trilin, ve guaj boya | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
13 | Tasarım çalışmalarının devamı, Trilin çalışmaları ve dokumaya hazırlık | kağıt, trilin, ve guaj boya Proje | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
14 | Belirlenen tasarımın 20x20 boyutunda dokumaya uygulanması | Dokumaya geçiş için iplik boyama | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
15 | Tasarımların sunumları ve öğrenci savunmaları | değerlendirme | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ürün ve dosya teslimi | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ürün ve dosya teslimi | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |