Genel Bilgi
Kod | TT324 |
Ad | Dokuma Tasarım 4 |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAVVA HALAÇELİ METLİOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HAVVA HALAÇELİ METLİOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders öğrencinin, çift katlı dokuma yapılar kullanarak bir fikrin eskiz aşamasından ürüne dönüşmesine kadar geçen süreçte(araştırma, taslak, eskiz, tasarım, malzeme seçimi, üretim, sunum) tasarım ölçütlerini giysilik ve/veya ev tekstiline dönük kumaş koleksiyonları oluşturmada kullanımını amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Koleksiyon oluşturma evrelerinin, başta moda kavramı olmak üzere anlatılmasıdır. Güncel trendler doğrultusunda oluşturulacak giysilik ve ev tekstiline yönelik dokuma kumaş tasarım koleksiyonlarının hazırlanması, bilgisayar destekli programda varyantlarının hazırlanması, sunumu ve armürlü dokuma tezgahında prototip tasarımların çözümlenerek dokunmasıdır.. Armürlü ve Jakarlı tasarımların farklarının anlaşılmasını içerir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur. Ancak Kumaş Yapı Bilgisi ve Dokuma Tasarımı derslerini almamış / derslerinden başarısız olmuş öğrenci bu dersten başarı göstermekte zorluk çeker.
Kaynaklar
Bu dersle ilgili yazılı kaynak yoktur.
Notlar
İlgili makaleler, ilgili internet kaynakları, tasarım dergileri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Moda trendlerini yorumlayarak orijinal bir tema geliştirir. |
ÖÇ02 | Görsel kaynaklardan yararlanarak yaratıcı, yenilikçi, özgün estetik yaklaşımlar geliştirir. |
ÖÇ03 | Eskizler hazırlar, tasarım kriterleri, ve malzeme, renk, yapı ve iplik ile senteze ulaşarak dokuma kumaş yaratır |
ÖÇ04 | çift katlı kumaş yapıları ile tasarım geliştirir |
ÖÇ05 | Kumaş koleksiyonunu yaratıcı ve yenilikçi biçimde sunar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş hayatında; öğrenmeye açık, kendine güvenen, yaptığı işin arkasında durabilen, hevesli ve enerjik tutum sergiler. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma yöntemleri, sanatsal eleştiri ve sanat tarihi konusunda bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil tasarım alanında güncel bilgileri izleyebilecek ve meslekdaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel sanat öğe ve ilkeleri ile yüzey düzenlemeleri oluşturup ve yeni tasarımlar yaratma bilgisi edinir. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal, bilimsel, sanatsal ve etik değerler çerçevesinde tekstil tasarımı ve moda konularında bilgi toplama, duyurma, uygulama becerilerine sahip olur. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil tasarımında; sosyal, kültürel ve ekonomik kısıtlar altında estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçlarına yönelik çağdaş ve yaratıcı tasarım önerileri ve çözümleri oluşturur. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dokuma, baskı ve giysi tasarım disiplinlerinde belirlenen temaya uygun olarak özgün koleksiyonlar oluşturup, yaratıcı sunumlarla anlatır. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil tasarımında kullanılan güncel malzemeleri araştırma, takip etme, kullanma ve yeni malzemeler geliştirebilme becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım yüzeylerini çok boyutlu olarak algılayabilme, düşünebilme ve uygulayabilme becerisi gelişir. | 5 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilişim- iletişim teknolojilerine ve yeni programlara adapte olup/öğrenerek, bilgisayar destekli ortamda tekstil tasarımları oluşturur. | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarımlarında farklı malzeme, yöntem ve teknikleri kullanarak çeşitli renk kombinasyonları oluşturur. | 5 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil tasarımı ve sanatlarının uygulanmasında edindiği bilgileri kullanarak 2 boyutlu yüzeyler ve/veya 3 boyutlu ürünler oluşturur. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme yetkinliğine sahip olur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farklı disiplinlerle ekip çalışmasına yatkın, analitik düşünme yöntemiyle tasarım sorunlarını çözebilme yetkinliği kazanır. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Oluşturduğu prototip tasarımının endüstriyel olarak üretimini değerlendirir. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tekstil tasarım alanında edindiği bilgi ve becerileri yorumlayarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Düşüncelerini ve tasarım önerilerini yazılı, sözlü ve görsel verileri kullanarak hedef kitle ile paylaşır. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olur. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Estetik farkındalık kazanır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çift katlı kumaş yapılarının anlatımı: torba yapı için hazırlık aşamaları | iki renkli çözgü çekilmesi, dokuma tezgahının hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
2 | çift katlı kumaş , torba, bağlantılı yapılar ve uygulamaları | torba yapı, değişen yüzlü, atkı ve çözgü bağlantılı çift katlı yapılarla ilgili örgü , tahar armür planı hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
3 | Sezon, ev tekstili trendleri ile ilgili öneriler, renk ve doku analizleri | piyasadaki ev tekstili, döşemelik kumaş araştırması | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
4 | Tema seçimi ve eskiz çalışmaları | Malzeme araştırması | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
5 | Teknik çözümleme ve kombin çalışmaları | İplik ve Malzeme araştırması | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
6 | Dokuma uygulamaları 1 | Tezgah üzerinde kombin araştırması | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
7 | Dokuma uygulamaları 2 | Tezgah üzerinde kombin araştırması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınav | Bilgisayar destekli tasarım programında sunum önerisi geliştirme | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | Sezon ilkbahar yaz- giysilik kumaş trendleri , yüzey tasarım, doku trendleri üzerine görüş alış-verişi | piyasadaki giysilik ve aksesuar amaçlı kumaş araştırması | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
10 | Öğrencilerin belirli bir hedef kitle belirleyerek tasarım problemi oluşturması | pazar ve marka araştırması | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
11 | Problemin çözümüne dönük öneriler: kullanım yeri, yaş, cinsiyet, tema ve bu verilere bağlı oluşturulan eskizler | Malzeme araştırması | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
12 | eskiz ve temanın uyumluluğu üzerine seçim yapma, özgün çözümler üretme | Malzeme ve renk araştırması | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
13 | Seçilen eskizlerin, malzeme, teknik, strüktür seçimi ile dokumaya aktarılması | teknik çözümleme | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
14 | koleksiyon oluşturmak için dokuma uygulamaları | kombin araştırma | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
15 | dokuma uygulamaları 3 | kombin oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sunum araştırma | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sunum araştırma | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |