Genel Bilgi
Kod | TTS435 |
Ad | Drapaj 1 |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Mine CERANOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. Mine CERANOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Üretim pratiğinin önemi aktarılarak günümüz houte couture atölyelerinde uygulanan bilgi ve becerinin ortaya konması. Drapaj atölyesinde uyulması gereken esasların aktarılması. Özgün bir modelin drapaj tekniği ile hazırlayarak giysinin bütününü görme ve kalıp hazırlanması. Araştırma, geliştirme, karar verme ve yaratıcılığı geliştirmeye yönelik çalışmalar. Giysi şeklinin amerikan bezi ya da uygun kağıtlarla çalışılabilecek vücuda veya mankene uygulanması ve giysi kalıbının elde edilebilmesi.
Dersin İçeriği
Drapajın tanımı, drapajın tarihçesi, drapajın giyimdeki yeri ve önemi, drapaj yapmanın amaçları, drapajın kullanıldığı yerler, drapaj yaparken kullanılan araç ve gereçler, drapaj çalışırken dikkat edilecek noktalar, drapaj yapmanın amaçları, manken doldurma işlemleri, drapajı süsleme.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
İşbilen, Ayşe, “Giyim Sanatı Drapaj”. Göncü, Gözde “Giysi Tasarımında Drapaj ve Önemi”, Mimar Sinan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2005. Hazır, Meltem, “Giysi Tasarımında Görsel ve Dokusal Elementler”, Dokuz Eylül Üniversitesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir, 2006. MEGEP Modülü. Drapaj Yöntemi İle Etek Dikimi 1, Ankara 2007. MEGEP Modülü. Drapaj Yöntemi İle Bluz Dikimi 2, Ankara 2007.
Notlar
K. Kiisel, Draping The Complete Course, Laurence King Publishing, London: 2013. C. A. Crawford, The Art Of Fashion Draping, Fairchild Book, USA: 2012. H. J. Armstrong, Draping For Apparel Design, Fairchild Book, USA: 2008.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenciler, drapajın geçirdiği tarihsel süreçleri açıklar. |
ÖÇ02 | Öğrenciler, drapajın tanımını ve drapajın giyimdeki yeri ve öneminden bahseder. |
ÖÇ03 | Öğrenciler, drapaj yapmanın amaçlarını kavrar. |
ÖÇ04 | Öğrenci, drapajın kullanıldığı yerleri açıklar. |
ÖÇ05 | Öğrenciler, drapaj yaparken kullanılan araç ve gereçleri açıklar. |
ÖÇ06 | Öğrenciler, drapaj çalışırken dikkat edilecek noktaları açıklar. |
ÖÇ07 | Öğrenciler, iki boyutlu kalıpla üç boyutlu kalıp drapaj tekniği arasındaki farkları söyler. |
ÖÇ08 | Öğrenciler, drapeli modeli cansız mankene uyguladıktan sonra kalıp düzeltmeleri yaparak iki boyutlu kalıp elde eder. |
ÖÇ09 | Öğrenciler, drapeli model özelliği olan giysinin kalıbını çıkarır. |
ÖÇ10 | Öğrenciler, modacıların drapeli giysilerini analiz eder. |
ÖÇ11 | Öğrenciler, iki boyutlu kalıbın çıkarılma zorluğu doğan yerde üç boyutlu kalıp çıkarır. |
ÖÇ12 | Öğrenciler, drapeli modeli cansız mankene uyguladıktan sonra modeli süsler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş hayatında; öğrenmeye açık, kendine güvenen, yaptığı işin arkasında durabilen, hevesli ve enerjik tutum sergiler. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma yöntemleri, sanatsal eleştiri ve sanat tarihi konusunda bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil tasarım alanında güncel bilgileri izleyebilecek ve meslekdaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel sanat öğe ve ilkeleri ile yüzey düzenlemeleri oluşturup ve yeni tasarımlar yaratma bilgisi edinir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal, bilimsel, sanatsal ve etik değerler çerçevesinde tekstil tasarımı ve moda konularında bilgi toplama, duyurma, uygulama becerilerine sahip olur. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil tasarımında; sosyal, kültürel ve ekonomik kısıtlar altında estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçlarına yönelik çağdaş ve yaratıcı tasarım önerileri ve çözümleri oluşturur. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dokuma, baskı ve giysi tasarım disiplinlerinde belirlenen temaya uygun olarak özgün koleksiyonlar oluşturup, yaratıcı sunumlarla anlatır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil tasarımında kullanılan güncel malzemeleri araştırma, takip etme, kullanma ve yeni malzemeler geliştirebilme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım yüzeylerini çok boyutlu olarak algılayabilme, düşünebilme ve uygulayabilme becerisi gelişir. | 5 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilişim- iletişim teknolojilerine ve yeni programlara adapte olup/öğrenerek, bilgisayar destekli ortamda tekstil tasarımları oluşturur. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarımlarında farklı malzeme, yöntem ve teknikleri kullanarak çeşitli renk kombinasyonları oluşturur. | 5 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil tasarımı ve sanatlarının uygulanmasında edindiği bilgileri kullanarak 2 boyutlu yüzeyler ve/veya 3 boyutlu ürünler oluşturur. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme yetkinliğine sahip olur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farklı disiplinlerle ekip çalışmasına yatkın, analitik düşünme yöntemiyle tasarım sorunlarını çözebilme yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Oluşturduğu prototip tasarımının endüstriyel olarak üretimini değerlendirir. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tekstil tasarım alanında edindiği bilgi ve becerileri yorumlayarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Düşüncelerini ve tasarım önerilerini yazılı, sözlü ve görsel verileri kullanarak hedef kitle ile paylaşır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olur. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Estetik farkındalık kazanır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genel olarak dersin amacı, tanımı ve kapsamı hakkında bilgilendirme yapılması | Kaynak okuma, araştırma , sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Drapajın tanımını ve drapajın giyimdeki yeri ve öneminden bahsetme. | Kaynak okuma, araştırma , sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Drapajın kullanıldığı yerleri anlatma, drapaj yaparken kullanılan araç ve gereçleri ve drapaj çalışırken dikkat edilecek noktaları açıklama. | Kaynak okuma, araştırma , sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Cansız manken üzerine doldurma işlemleri | Malzeme temin etme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
5 | Cansız mankeni kaplama ve hat belirleme işlemleri | Malzeme temin etme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
6 | Cansız manken üzerine temel ve model uygulamalı etek çalışma, kalıp düzeltme işlemleri | Malzeme temin etme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
7 | Cansız manken üzerindeki etekte kalıp düzeltme işlemleri | Malzeme temin etme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınav | Yazılı sınav için kaynaklara çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Cansız manken üzerine temel ve model uygulamalı bluz çalışma, kalıp düzeltme işlemleri | Malzeme temin etme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
10 | Cansız manken üzerine temel ve model uygulamalı elbise çalışma, kalıp düzeltme işlemleri | Malzeme temin etme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
11 | Değişik model özelliği taşıyan, fazla kesikli, asimetrik drapeli modelleri uygulayabilme | Malzeme temin etme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
12 | Modacıların drapeli giysilerini analiz etme ve giysilerin modellerini cansız mankene uygulayabilme | Malzeme temin etme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
13 | Drapeli giysi üretimi (Örnek model 1) | Malzeme temin etme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
14 | Drapeli giysi üretimi (Örnek Model 2) | Malzeme temin etme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
15 | Drapeli giysi üretimi (Örnek Model 3) | Malzeme temin etme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavında uygulanacak proje için malzeme temini | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavında uygulanacak proje için malzeme temini | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |