Genel Bilgi
| Birim | ADANA ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ TEKNİK BİLİMLER MESLEK YÜKSEKOKULU |
| Elektrik | |
| Kod | ELT247 |
| Ad | Asenkron ve Senkron Makineler |
| Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 3-1 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 4 AKTS |
| Yerel Kredi | 3.5 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Ön Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. Dr. Murat ÇIKAN |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. Dr. Murat ÇIKAN
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Asenkron ve senkron makinaların yapısı ve çalışması ile ilgili bilgilerin kavranması.
Dersin İçeriği
Üç fazlı asenkron makinaların yapısı, çalışma prensibi, çeşitleri, oluşan kayıplar ve arızalar; Üç fazlı asenkron makinalarda hız ayarı, yol verme yöntemleri ve eşdeğer devreler; Senkron motorlar ve generatörlerin yapısı ve çalışma prensibi.
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
DERS NOTU
Notlar
ELEKTRIK MAKINALARI 1-2
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Üç fazlı asenkron makinaların yapısı ve uygulama alanlarını tanır. |
| ÖÇ02 | Üç fazlı asenkron makinaların çalışma prensibini tanır. |
| ÖÇ03 | Üç fazlı asenkron makinaların çeşitlerini tanır. |
| ÖÇ04 | Üç fazlı asenkron makinalarda kayıpları tanır. |
| ÖÇ05 | Üç fazlı asenkron makinalarda meydana gelen arızaları tanır. |
| ÖÇ06 | Üç fazlı asenkron makinalarda yol verme yöntemlerini tanır. |
| ÖÇ07 | Üç fazlı asenkron makinaların hız ayarını tanır. |
| ÖÇ08 | Üç fazlı asenkron makinaların elektriksel eşdeğer devrelerinde güç ve moment hesabı yapar. |
| ÖÇ09 | Senkron motorları tanır. |
| ÖÇ10 | Senkron generatörleri tanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve kendi alanları ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur. | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olur. | |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik ile ilgili kavramları bilir, elektronik devre elemanlarını tanır, elektronik devre elemanlarını ilgili devrede kullanır ve elektriksel ölçmeleri yapar. | 4 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanır. | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanayi ve hizmet sektöründeki üretim süreçlerini izleyerek uygulama becerisine sahip olur. | 3 |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili mesleki plan ve projelerin çizimlerini gerçekleştirme becerisi kazanır. | 4 |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleğine yönelik işletmelerin kurumsal yapılarını tanır ve girişimci ruha sahip olur. | |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik alanında bağımsız olarak öğrenmeyi ve öğrendiklerini uygulayabildiğini gösterme ve bağımsız davranma risk alma becerisine sahip olur. | 4 |
| PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili gerekli olan bilgisayar yazılım ve donanımlarını, modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini kullanma becerisine sahip olur. | |
| PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tesisat, Elektrik iletimi ve dağıtımı, Kontrol Sistemleri, Elektrik Motorları, Güç Elektroniği, Sensörler, Transdüserler, PLC, Mikroişlemciler, Sayısal Elektronik ve Analog Elektronik hakkında bilgi sahibidir ve bu bilgileri uygular. | 5 |
| PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar destekli çizim ve alanı ile ilgili simülasyon programları kullanarak tasarım yapma ve mesleki plan ve projelerin çizimlerini gerçekleştirme becerisi kazanır. | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olur. | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Elektrikle ilgili sorunlarda çözüm üretebilme, takım çalışmasında sorumluluk alabilme veya bireysel çalışma yapabilme becerisine sahip olur. | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma bilgisi ve bilincine sahip olur. | |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Elektrik arıza analizinde ölçme aygıtlarını etkin bir şekilde kullanır ve elde ettiği verilerin analizini yaparak arıza ve bakım işlemlerini gerçekleştirir. | 4 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Asenkron makinaların yapısı ve uygulama alanları | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Üç fazlı asenkron makinaların çalışma prensibi | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 3 | Üç fazlı asenkron makinaların çeşitleri | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 4 | Asenkron Hız, Senkron Hız ve Kayma | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 5 | Üç fazlı asenkron makinalarda kayıplar | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 6 | Üç fazlı asenkron makinalarda meydana gelen arızalar | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 7 | Üç fazlı asenkron makinalarda yol verme yöntemleri | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 8 | Ara Sınav | Bireysel Çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Üç fazlı asenkron makinaların hız ayarı | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 10 | Üç fazlı asenkron makinaların elektriksel eşdeğer devreleri | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 11 | Üç fazlı asenkron makinaların elektriksel eşdeğer devrelerinde güç ve moment hesabı | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 12 | Senkron motorların tanımı | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 13 | Senkron motorların yapısı ve çalışma prensibi | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 14 | Senkron generatörlerin tanımı | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 15 | Senkron generatörlerin yapısı ve çalışma prensibi | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
| AKTS | 4 AKTS | ||