Genel Bilgi
| Birim | FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ |
| İSTATİSTİK PR. | |
| Kod | ISB251 |
| Ad | Mathematica İle İstatistiksel Uygulamaları |
| Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | S Seçmeli |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. GÜZİN YÜKSEL |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. GÜZİN YÜKSEL
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı Matematica yazılım programını tanıtmak ve İstatistik öğrencilerine İstatistik, Analiz ve Diferansiyel denklemler gibi bazı temel derslerin Matematica kullanarak nasıl uygulama yapılacağını göstermektir.
Dersin İçeriği
Giriş, listeleme , grafikler, kalkulus, istatistik
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Enis Sınıksaran, Aylin Aktükün, Matematik ve İstatistik Uygulamalarıyla Mathematica, Türkmen Kitabevi,2009.
Notlar
Ders Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Bir dersten veya bir seminerden, bir teoremin içeriğini, sembolik veya sayısal hesaplamalar ya da grafiksel gösterim için yararlı olacak şekilde kavrar. |
| ÖÇ02 | Mathematica'da etkileşimli grafiksel görseller kullanır. |
| ÖÇ03 | Teorik bilgileri kullanarak Mathematica'da hesaplamalar yapar. |
| ÖÇ04 | Bilimsel makale veya master, doktor tezi vb. yazmak için Mathematica 'yı kullanır. |
| ÖÇ05 | Mathematica belgelerinden ve internetteki diğer kaynaklardan bilgiyi kullanır. |
| ÖÇ06 | İstatistik ve Matematikte sıklıkla kullanılan bazı yazılım programları ile ilgili bilgileri kavrar . |
| ÖÇ07 | Yazılım programlarını kullanarak karmaşık hesaplamaları basite indirgeme, sonuç alma ve bunları kullanma becerisi kazanır. |
| ÖÇ08 | Programlamaya giriş yapmak için bilgisayar uygulamalarını kullanarak hesapların temel sorunlarını kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olasılık, İstatistik ve Matematiğin temel kavram ve ilkelerini açıklar | 2 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir | 3 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve istatistiksel çözümler üretir | 5 |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | 4 |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar sistemlerini ve programlarını kullanır | 5 |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematiksel ve istatistiksel teknikleri kullanarak rasgelelik içeren problemlere model kurma, çözme ve yorumlama | 4 |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular | 4 |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar | 3 |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinlerin problemlerine çözüm üretir | 4 |
| PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur | |
| PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel paket programları kullanarak model oluşturur ve analiz yapar | 5 |
| PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İstatistiksel metotlar arasındaki farkı ayırt eder | |
| PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İstatistik ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur | 4 |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar | 5 |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur | 2 |
| PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
| PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Mathematica yazılım programına bir giriş | Kaynak kitap okuma, uygulama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 2 | Matematikada temel sayısal hesaplamalar ve bazı matematiksel fonksiyonlar | Kaynak kitap okuma, uygulama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 3 | Değişkenlerin tanımlanması ve Parantezlerin Kullanımı | Kaynak kitap okuma, uygulama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 4 | Sembolik ve sayısal hesaplamalar | Kaynak kitap okuma, uygulama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 5 | Fonksiyon ve sabitlerin tanımlanması | Kaynak kitap okuma, uygulama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 6 | Mathematica ile lineer denklem sistemleri ve denklemlerin çözümü | Kaynak kitap okuma, uygulama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 7 | Mathematicada Listeler | Kaynak kitap okuma, uygulama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 8 | Ara Sınav | Derste anlatılan konulara çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Mathematicada Listeler II | Kaynak kitap okuma, uygulama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 10 | Mathematicada temel çizimler ve çizim seçeneklerinin tanımlanması | Kaynak kitap okuma, uygulama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 11 | Diferansiyel, İntegral ve Limitler | Kaynak kitap okuma, uygulama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 12 | Vectörler, Matrisler ve Mathematicada temel matris işlemleri | Kaynak kitap okuma, uygulama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 13 | Betimsel istatistik | Kaynak kitap okuma, uygulama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 14 | Güven aralıkları ve hipotez testleri | Kaynak kitap okuma, uygulama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 15 | Döngüler | Kaynak kitap okuma, uygulama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Derste anlatılan konulara çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Derste anlatılan konulara çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||