Genel Bilgi
Kod | ISB372 |
Ad | Aktüerya Matematiği |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. DENİZ ÜNAL ÖZPALAMUTCU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı finans matematiği, mortalite tabloları ve bu tablolara göre hayat sigortalarında hesaplama yöntemlerini öğrenmektir
Dersin İçeriği
Faiz oranları, Birikimli değer, peşin değer,Anüite çeşitleri,Yaşam tabloları, Yaşam sigortasının birikimli değeri, Yıllık net prim
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Aktüerya Modelleri-Fikri Akdeniz Funda Erdugan Actuarial Maths-Bowers
Notlar
Aktüerya Modelleri-Fikri Akdeniz Funda Erdugan Actuarial Maths-Bowers
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yaşam sigortası konusunu kavrar. |
ÖÇ02 | Rantlar ve faiz oranları konusunu kavrar. |
ÖÇ03 | net primler, sigortacılık konularını açıklar. |
ÖÇ04 | Ani ölüm oranı, Ölüm oranının aktüeryal fonksiyonlarını kavrar. |
ÖÇ05 | Hayat rantları, Ertelenmiş kapital konularını açıklar. |
ÖÇ06 | Sürekli hayat rantları, Ömür boyu süren hayat sigortaları konularını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olasılık, İstatistik ve Matematiğin temel kavram ve ilkelerini açıklar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve istatistiksel çözümler üretir | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar sistemlerini ve programlarını kullanır | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematiksel ve istatistiksel teknikleri kullanarak rasgelelik içeren problemlere model kurma, çözme ve yorumlama | 1 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinlerin problemlerine çözüm üretir | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel paket programları kullanarak model oluşturur ve analiz yapar | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İstatistiksel metotlar arasındaki farkı ayırt eder | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İstatistik ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Faiz oranları, Basit faiz kavramı, Bileşik faiz kavramı | kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Bileşik faize göre faiz oranları,İskonto oranları | kaynak tarama ve önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Faiz oranı üzerinden basit iskonto, İskonto oranı üzerinden basit iskonto, Denk faiz ve iskonto oranları, Bileşik faizden peşin değer, İskonto oranlar | kaynak tarama ve önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Bileşik faiz teorisinin uygulamaları, Rant kavramına giriş | kaynak tarama ve önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Rantların değerlendirilmesi 1 | kaynak tarama ve önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
6 | Rantların değerlendirilmesi 2 | kaynak tarama ve önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Yılda m kez ödemeli rantlar 3 | kaynak tarama ve önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Hayat (Mortalite) tablosu, Yaşama ve ölme olasılıkları | kaynak tarama ve önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Ani ölüm oranı, Ölüm oranının aktüeryal fonksiyonları | kaynak tarama ve önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Hayat rantları, Ertelenmiş kapital, | kaynak tarama ve önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Sınırlı süreli hayat rantları | kaynak tarama ve önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
13 | Sürekli hayat rantları, Ömür boyu süren hayat sigortaları 2 | kaynak tarama ve önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
14 | Ertelenmiş hayat sigortaları, Sınırlı süreli hayat sigortaları 3 | kaynak tarama ve önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Ertelenmiş hayat sigortaları, Sınırlı süreli hayat sigortaları. 4 | kaynak tarama ve önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |