Genel Bilgi
Kod | ISB352 |
Ad | İstatistiksel Sonuç Çıkarım |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SELMA TOKER KUTAY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. SELMA TOKER KUTAY
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı parametre tahmini ve parametreler için hipotez testlerinin nasıl yapıldığını kavratmaktır.
Dersin İçeriği
İstatistikler ve dağılımları, Örneklem ve istatistik, Örneklem dağılım fonksiyonu ve ilgili bazı istatstikler, Örneklem yoğunluk fonksiyonu, Örneklem yüzdelikleri,Hipotez testi , basit ve karmaşık hipotezler, test fonksiyonu,Neymann-Pearson lemması , Neymann-Pearson lemmasının uygulamaları, Bayes testleri, Güç fonksiyonları, En güçlü testler, Testin p-değeri bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
İstatistiksel Tahmin Teorisi, Özge AKKUŞ , Süleyman GÜNAY, Gazi Kitabevi, 2016.
Notlar
Ders Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Test istatistiklerini bulma yöntemlerini kavrar. |
ÖÇ02 | İstatistikler ve dağılımlarını kavrar. |
ÖÇ03 | Kitle parametreleri için tahmin edicilerin seçimini kavrar. |
ÖÇ04 | Parametreler hakkında istatistiki sonuç çıkarır. |
ÖÇ05 | Hipotez kavramı, basit ve karmaşık hipotezleri kavrar. |
ÖÇ06 | Hipotez testlerini uygular. |
ÖÇ07 | Olabilirlik ilkesi ve olabilirlik oran testini kavrar. |
ÖÇ08 | Bayes güven aralıkları ve yaklaşık güven aralıkları bulur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olasılık, İstatistik ve Matematiğin temel kavram ve ilkelerini açıklar | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve istatistiksel çözümler üretir | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar sistemlerini ve programlarını kullanır | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematiksel ve istatistiksel teknikleri kullanarak rasgelelik içeren problemlere model kurma, çözme ve yorumlama | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinlerin problemlerine çözüm üretir | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel paket programları kullanarak model oluşturur ve analiz yapar | 2 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İstatistiksel metotlar arasındaki farkı ayırt eder | 3 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İstatistik ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İstatistikler ve dağılımları, Örneklem ve istatistik | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
2 | Örneklem dağılım fonksiyonu ve ilgili bazı istatstikler, Örneklem yoğunluk fonksiyonu, Örneklem yüzdelikleri | Önceki dersin tekrarı ve literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
3 | Skor fonksiyonu ve Fisher informasyonu, Veri indirgeme | Önceki dersin tekrarı ve literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
4 | Tamlık, Olabilirlik ilkesi | Önceki dersin tekrarı ve literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
5 | Parametre tahmin yöntemleri (Maksimum likelihood, Momentler, En küçük kareler, Bayes tahmin yöntemlerinin) | Önceki dersin tekrarı ve literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
6 | Hipotez testi , basit ve karmaşık hipotezler, test fonksiyonu | Önceki dersin tekrarı ve literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
7 | Likelihood oran testleri | Önceki dersin tekrarı ve literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Neymann-Pearson lemması , Neymann-Pearson lemmasının uygulamaları, | Önceki dersin tekrarı ve literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
10 | Bayes testleri, Güç fonksiyonları, En güçlü testler, Testin p-değeri | Önceki dersin tekrarı ve literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
11 | Hipotez testlerinin uygulamaları | Önceki dersin tekrarı ve literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
12 | Hipotez testlerinin uygulamaları-2 | Önceki dersin tekrarı ve literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
13 | Aralık tahminleri, Nokta tahminleri | Önceki dersin tekrarı ve literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
14 | Bayes güven aralıkları, Yaklaşık güven aralıkları | Önceki dersin tekrarı ve literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
15 | Pivot ile aralık tahmini | Önceki dersin tekrarı ve literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |