Genel Bilgi
Kod | HKU107 |
Ad | Uygarlık Tarihi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
uygarlığın ortaya çıkışını, ilk uygarlıkları ve çeşitli yönleriyle İslam medeniyetini incelemek
Dersin İçeriği
kültür, medeniyet kavramları, medeniyetlerin oluşumu, eski medeniyetler, etkileşimler, İslam Medeniyetinin kaynakları ve temel özellikleri, aşamaları, İslam Medeniyetinde sosyal, idari ve ekonomik yapı, İslam Medeniyetinin diğer medeniyetlere katkıları
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Sarıçam, İbrahim-Erşahin, Seyfettin, İslâm medeniyeti tarihi, Türkiye Diyanet Vakfı Yay., Ankara 2011. Lissner, Ivar, Uygarlık tarihi, çev. Adli Moran, Milliyet Yayınları, İstanbul 1973.
Notlar
1. Zeydan, Corci b. Habib, İslam uygarlıkları tarihi, çev. Nejdet Gök, İletişim Yayınları, İstanbul 2004. 2. Yıldırım, Recep, Uygarlık tarihine giriş : İlkçağ tarih ve uygarlıkları, Asil Yayın Dağıtım, Ankara 2004. 3. Şahin. Muhammet, Uygarlık tarihi, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara 2002.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | kültür ve medeniyet (uygarlık) kavramlarını bilir |
ÖÇ02 | medeniyetin ortaya çıkışını kavrar |
ÖÇ03 | ilk medeniyetleri bilir |
ÖÇ04 | tarih ve medeniyet kavramlarını karşılaştırır |
ÖÇ05 | uzak ve orta doğu ile Mısır tarihleri hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ06 | Avrupa tarihi hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ07 | Eski Yunan ve Roma mitolojisini tanır |
ÖÇ08 | İslam medeniyetinin ortaya çıkışı ve gelişimini bilir |
ÖÇ09 | İslam medeniyetinin kaynaklarını tanır |
ÖÇ10 | İslam medeniyetinin aşamalarını bilir |
ÖÇ11 | İslam medeniyetinde sosyal yapıyı kavrar |
ÖÇ12 | İslam medeniyetinde idari ve ekonomik yapı hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ13 | İslam medeniyetinde kültürel gelişimi ve ilmi yapıyı kavrar |
ÖÇ14 | batı uygarlığının kökenlerini bilir |
ÖÇ15 | İslam medeniyeti ve batı uygarlığı ilişkisini kavrar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukukun temel kavram ve ilkelerini açıklar. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel hukuk disiplinlerini ve içeriklerini (her alana ilişkin yasal düzenlemeleri, yargı organlarının kararları ve bilimsel değerlendirmeleri) bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak değerlendirir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukuki problemleri teşhis eder. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukukun ve hukuk normlarının tarihsel ve sosyolojik gelişim süreçlerini tanır. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukuk biliminin araştırma, analiz ve yorum yöntemlerini kavrar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tespit edilen hukuki problemlere çözüm üretebilmek için uygun hukuki yorum yöntemlerini kullanır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Edindiği bilgileri kullanarak karşılaştığı hukuki problemleri çözer. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hukuki problemlerin çözümlerini olan (de lege lata) ve olması gereken hukuk (de lege ferenda) bakımından ayrı ayrı ortaya koyar. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hukuk uygulamasında karşılaşılan problemler karşısında çözüm geliştirmek için ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal ve hukuki sorunlara karşı duyarlı olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Teknik hukuk bilgisini gerek Türkçe gerek İngilizce olarak sözlü veya yazılı şekilde kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Belirli bir hukuki meseleye ilişkin kişisel görüş ve değerlendirmesini sözlü ya da yazılı olarak ikna edici şekilde anlatır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hukukla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Evrensel hukuk ilkeleri doğrultusunda hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını içselleştirir. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hukuki gelişmeleri ulusal ve uluslararası düzeyde takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devletini benimser. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | kültür ve medeniyet kavramları, medeniyet-uygarlık meselesi | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
2 | kültür, medeniyet ve tarih kavramlarının ilişkisi | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
3 | uygarlığın ortaya çıkışı | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Grup Çalışması, Örnek Olay |
4 | ilk uygarlıklar: Sümerler, Hintliler, Mısırlılar ve Antik Yunan | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
5 | Çin ve İran/Persler | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Benzetim |
6 | Avrupa'da ilk oluşumlar ve kısa Avrupa tarihi | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
7 | Yunan ve Roma mitolojisine giriş | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
8 | İslam medeniyetinin oluşumu ve kaynakları Ara Sınav | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
9 | Ara Sınav | yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
10 | İslam medeniyetinde sosyal yapı | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | İslam medeniyetinde idari ve ekonomik yapı | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Bireysel Çalışma |
12 | İslam medeniyetinde kültürel ve ilmi yapı | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | İslam medeniyetinde insan hakları | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Benzetim |
14 | Türkler'in İslam medeniyetindeki yeri ve katkıları | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Beyin Fırtınası |
15 | İslam medeniyetinin batıya etkileri ve katkıları | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Beyin Fırtınası |
16 | İslam ve diğer Medeniyetlerin karşılaştırılması | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |