Genel Bilgi
Kod | HKU106 |
Ad | Anayasa Yargısı |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | ZEYNEP ÖZKAN GÜNEŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı, anayasa yargısı hukuku ile ilgili temel kavramlar hakkında öğrencilerin bilgilendirilmesi ve bu bilgileri somut ve güncel durumlarda kullanmalarını sağlamaktır
Dersin İçeriği
Anayasa Mahkemelerinin teşkilatı, yargısal başvuru yolları, itiraz yolu, iptal davaları ve yürürlüğü durdurma kararları incelenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur
Kaynaklar
1. Şeref İBA - Abbas KILIÇ, Anayasa Yargısı Dersleri, Turhan Kitabevi.
Notlar
Makaleler ve mahkeme içtihatları (Anayasa Mahkemesi - Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi) Bertil Emrah ODER, Anayasa Yargısında Yorum Yöntemleri, Beta Yayınları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Anayasa yargısı hukukunun temel kavramları hakkında bilgi edinmek |
ÖÇ02 | Anayasa yargısı hukukunun temel kavramları hakkında edinilen bilgiyi uygulama yeteneği kazanmak |
ÖÇ03 | Türk hukukunda ve karşılaştırmalı hukukta anayasa yargısının önemi ve işlevlerini öğrenmek |
ÖÇ04 | Anayasa mahkemesi kararlarını anlayabilme ve değerlendirebilme yeteneği kazanmak |
ÖÇ05 | Türk Anayasa Mahkemesinin verdiği güncel kararları analiz edebilmek |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukukun temel kavram ve ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel hukuk disiplinlerini ve içeriklerini (her alana ilişkin yasal düzenlemeleri, yargı organlarının kararları ve bilimsel değerlendirmeleri) bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak değerlendirir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukuki problemleri teşhis eder. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukukun ve hukuk normlarının tarihsel ve sosyolojik gelişim süreçlerini tanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukuk biliminin araştırma, analiz ve yorum yöntemlerini kavrar. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tespit edilen hukuki problemlere çözüm üretebilmek için uygun hukuki yorum yöntemlerini kullanır. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Edindiği bilgileri kullanarak karşılaştığı hukuki problemleri çözer. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hukuki problemlerin çözümlerini olan (de lege lata) ve olması gereken hukuk (de lege ferenda) bakımından ayrı ayrı ortaya koyar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hukuk uygulamasında karşılaşılan problemler karşısında çözüm geliştirmek için ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal ve hukuki sorunlara karşı duyarlı olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Teknik hukuk bilgisini gerek Türkçe gerek İngilizce olarak sözlü veya yazılı şekilde kullanır. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Belirli bir hukuki meseleye ilişkin kişisel görüş ve değerlendirmesini sözlü ya da yazılı olarak ikna edici şekilde anlatır. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hukukla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Evrensel hukuk ilkeleri doğrultusunda hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını içselleştirir. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hukuki gelişmeleri ulusal ve uluslararası düzeyde takip eder. | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devletini benimser. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Anayasa Yargısına Giriş Anayasa Yargısının Varlık Nedeni | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Anayasa Mahkemesinin Meşruluğu | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Anayasa Mahkemesinin Tarihsel Gelişimi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Anayasa Mahkemesinin Türkiyedeki Tarihsel Gelişimi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Anayasa Mahkemesinin Hukuki Statüsü | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Anayasa Mahkemesinin Oluşumu Ve Üyelik | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Anayasa Mahkemesinin Yapısı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Anayasa Mahkemesinin Görev Ve Yetkileri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Anayasaya Uygunluk Denetimine Konu Olan Anayasa Değişikliklerine İlişkin Kanunlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Anayasaya Uygunluk Denetiminin Ölçüsü Olarak Anayasa Normları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Anayasaya Uygunluk Denetiminin Ölçüsü Olarak Anayasallık Bloğu | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Anayasaya Uygunluk Denetiminin Ölçüsü Olarak Anayasallık Blogunun Avrupadaki Olumlu Örnekleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Anayasaya Uygunluk Denetiminin Ölçü Normları Arasında Bağımsız Ölçü NormDestek Ölçü Norm Ayrımı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Pratik çalışma | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |