Genel Bilgi
Kod | ECF320 |
Ad | Solunum, Sindirim ve Endokrin Sistem Hastalıklarında Akılcı İlaç Kullanımı Modülü |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FATMA AYDINOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. HACER SİNEM BÜYÜKNACAR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
KÜBRA AKILLIOĞLU (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Doç. Dr. GAMZE AKKUŞ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Doç. Dr. Oya BAYDAR TOPRAK (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Dr. Öğr. Üyesi Yakup ÜLGER (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Doç. Dr. FATMA AYDINOĞLU (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Didem YILMAZ ORAL (C Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders sonunda öğrencilerin astım-koah, diabet ve peptik ülser olgularına ait reçetelerde hastalık, ilaçlar, ilaçların kullanımı, ilaçların yan tesirleri, kontrendikasyonları, ilaç dışı dikkat edilmesi gereken bilgileri hastaya sunma ve hastayla iletişim kurabilme becerisine sahip olmaları ve danışmanlık hizmeti verebilmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Astım- koah, diyabet ve peptik ülser fizyopatolojisi ve kliniği, astım-koahi diyabet ve peptik ülser tedavisinde kullanılan ilaçlar, reçete analizi ve eczacı-hasta iletişimi
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
AkılcılTedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, pelikan tıp teknik yayıncılık, S. Oğuz Kayaalp
Notlar
Katzung, Temel ve Klinik Farmakoloji
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Astım ve KOAH'ın semptomlarını tanımlar. |
ÖÇ02 | Astım ve KOAH tedavisinde kullanılan ilaçları sınıflandırır ve tedavi amaçlarını açıklar. |
ÖÇ03 | Astım ve KOAH tedavisinde kullanılan ilaçların özelliklerini, yan tesirleri, kullanılması sakıncalı olduğu durumları açıklar. |
ÖÇ04 | Astım reçetesini açıklar ve hastaya danışmanlık sağlar. |
ÖÇ05 | Astım/KOAH tedavisinde kullanılan farmasötik dozaj şekillerini tanımlar ve kullanımlarını açıklar. |
ÖÇ06 | Diyabetin semptomlarını tanımlar. |
ÖÇ07 | Diyabet tedavisinde kullanılan ilaçları sınıflandırır ve tedavi amaçlarını açıklar. |
ÖÇ08 | Diyabet tedavisinde kullanılan ilaçların özelliklerini, yan tesirleri, kullanılması sakıncalı olduğu durumları açıklar. |
ÖÇ09 | Diyabet reçetesini açıklar ve hastaya danışmanlık sağlar. |
ÖÇ10 | Diyabet tedavisinde kullanılan farmasötik dozaj şekillerini tanımlar ve kullanımlarını açıklar. |
ÖÇ11 | Peptik ülserin semptomlarını tanımlar. |
ÖÇ12 | Peptik ülser tedavisinde kullanılan ilaçları sınıflandırır ve tedavi amaçlarını açıklar. |
ÖÇ13 | Peptik ülser reçetesini açıklar ve hastaya danışmanlık sağlar. |
ÖÇ14 | Peptik ülser tedavisinde kullanılan ilaçların özelliklerini, yan tesirleri, kullanılması sakıncalı olduğu durumları açıklar. |
ÖÇ15 | Peptik ülser tedavisinde kullanılan farmasötik dozaj şekillerini tanımlar ve kullanımlarını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin Amaç ve Hedefleri | kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Diabetes Mellitus Fizyopatolojisi ve Kliniği | Konu gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
3 | İnsülin ve Sulfonilüre Grubu Oral Antidiyabetikler | flipchart hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Diğer Oral Antidiyabetikler | flipchart hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
5 | Diyabet reçete analizi ve eczacı-hasta simülasyonu | oral antidiyabetik ilaçlar gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama |
6 | Solunum Sistemi | Konu gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Astma ve KOAH Fizyopatolojisi ve Kliniği | Konu gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Objektif Yapılandırılmış Pratik Sınav | Ders notları gözden geçirilmeli | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
9 | Beta agonistler teofilin ve antimuskarinik ilaçların astım ve KOAH da kullanımı | Flipchart hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
10 | Astım ve KOAH tedavisinde kortikosteroidler, lökotrien antagonistleri, mast hücresi stabilizatörleri ve tip 4 fosfodiesteraz inhibitörlerinin kullanımı | Flipchart hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Tartışma |
11 | Astım/KOAH reçete analizi ve eczacı-hasta simülasyonu | Astım/KOAH ilaçları gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Rol Oynama, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Peptik Ülser Fizyopatolojisi ve Kliniği | konu gözden geçirilmei | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
13 | Peptik ülser tedavisinde kullanılan ilaçlar | Flipchart hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Tartışma |
14 | Peptik ülser reçete analizi ve eczacı-hasta simülasyonu | Peptik ülser tedavisinde kullanılan ilaçlar gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Rol Oynama, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
15 | Genel Değerlendirme | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Objektif Yapılandırılmış Pratik Sınav | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Objektif Yapılandırılmış Pratik Sınav | kitap ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 56 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,24 | ||
AKTS | 2 AKTS |