ECF411 Santral Sinir Sistemi Hastalıklarında Akılcı İlaç Kullanımı Modülü

2 AKTS - 1-1 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 1 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ECF411
Ad Santral Sinir Sistemi Hastalıklarında Akılcı İlaç Kullanımı Modülü
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 1-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 1 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. FATMA AYDINOĞLU
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. HACER SİNEM BÜYÜKNACAR (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. Zeynep NAMLI (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.)
Prof. Dr. AHMET TURAN EVLİCE (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.)
Doç. Dr. FATMA AYDINOĞLU (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Didem YILMAZ ORAL (C Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders sonunda öğrencilerin depresyon, alzhiemer ve nöropatik ağrı olgularına ait reçetelerde hastalık, ilaçlar, ilaçların kullanımı, yan tesirleri, kontrendikasyonları, ilaç dışı dikkat edilmesi gereken bilgileri hastaya sunma ve hastayla iletişim kurabilme becerisine sahip olmaları ve danışmanlık hizmeti verebilmeleri amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Depresyonun kliniği ve fizyopatolojisi, depresyon tedavisinde kullanılan ilaçlar, depresyon olgusuna ait analizi, Depresyon olgusunda eczacı-hasta simülasyonu, Alzhiemer' ın kliniği ve fizyopatolojisi, alzheirmer tedavisinde kullanılan ilaçlar, alzheimer reçete analizi, Alzheimer olgusunda eczacı-hasta simülasyonu, nöropatik ağrının fizyopatolojisi ve kliniği, nöropatik ağrı tedavisinde kullanılan ilaçlar, nöropatik ağrı reçete analizi ve nöropatik ağrı için eczacı-hasta iletişimi

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

S. Oğuz Kayaalp, Akılcı Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji

Notlar

Katzung, Temel ve Klinik Farmakoloji


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Hastaya depresyon ve semptomları hakkında bilgi verir.
ÖÇ02 Depresyon tedavisinin amaçlarını açıklar.
ÖÇ03 Depresyon tedavisinde tedavi süresini belirtir.
ÖÇ04 Depresyon tedavisi süresince dikkat edilmesi gereken ilaç dışı hususları açıklar.
ÖÇ05 Hastayı reçete edilen ilaçların kullanım talimatı, yan tesirleri ve tedavi süresi hakkında bilgilendirir.
ÖÇ06 Reçete edilen ilaçların hasta için kontrendike olup olmadığını sorgular.
ÖÇ07 Antidepresanların etki mekanizmaları, kullanımları, yan tesirleri, kontrendikasyonlarını ve etkileşimlerini açıklar.
ÖÇ08 Hastaya alzheimer hakkında bilgi verir.
ÖÇ09 Alzheimer'ın tedavi amaçlarını açıklar.
ÖÇ10 Alzheimer tedavisi süresince dikkat edilmesi gereken ilaç dışı hususları açıklar.
ÖÇ11 Alzheimer tedavisinde kullanılan ilaçların etki mekanizmaları, kullanımları, yan tesirleri, kontrendikasyonlarını ve etkileşimlerini açıklar.
ÖÇ12 Hastaya nöropatik ağrı ve semptomları hakkında bilgilendirme yapar.
ÖÇ13 Nöropatik ağrının tedavi süresini açıklar.
ÖÇ14 Nöropatik ağrı tedavisinde kullanılan ilaçların etki mekanizmaları, kullanımları, yan tesirleri, kontrendikasyonlarını ve etkileşimlerini açıklar.
ÖÇ15 Nöropatik ağrı tedavisinin amaçlarını açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 5
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. 3
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. 1
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. 1
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. 1
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Depresyonda Nörotransmitterlerin Rolü Kitap ve Literatür Araştırması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
2 Depresyonun Kliniği ve Fizyopatolojisi Kitap ve Literatür Araştırması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
3 Antidepresanların sınıflandırılmas, Trisiklik Antidepresanlar ve Selektif Serotonin Uptake İnhibitörleri Flip chart hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması
4 Monoamin oksidaz inhibitörleri, Serotonin ve Noradrenalin Reuptake İnhibitörleri ve diğer antidepresan ilaçlar Flip chart hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım
5 Depresyon Reçete Analizi ve Eczacı-Hasta Simülasyonu Antidepresanların gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Anlatım
6 Alzheimer ın Klinik özellikleri ve Fizyopatolojisi Kitap ve Literatür Araştırması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
7 Alzheimer tedavisinde kullanılan ilaçlar Flip chart hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
8 Objektif Yapılandırılmış Sınav Sunumlar gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
9 Nöropatik Ağrının Fizyopatolojisi ve Klinik Özellikleri Kitap ve Literatür Araştırması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Nöropatik ağrı tedavisinde kullanılan antidepresan ve antikonvülzan ilaçlar Flip chart hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Anlatım
11 Nöropatik ağrı tedavisinde kullanılan opioidler ve diğer ilaçlar Flip chart hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
12 duygu durum bozukluğunda kullanılan ilaçlar Kitap ve Literatür Araştırması Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
13 olgu çalışması-3 Kitap ve Literatür Araştırması Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası, Grup Çalışması
14 eczacı-hasta simülasyonu Kitap ve Literatür Araştırması Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası
15 Genel Değerlendirme Sunumlar gözden geçirilmeli Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
16 objektif yapılandırılmış pratik sınav Sunumlar gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
17 objektif yapılandırılmış pratik sınav Sunumlar gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 2 4
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 58
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,32
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 25.11.2022 08:32