Genel Bilgi
| Birim | ECZACILIK FAKÜLTESİ |
| ECZACILIK PR. | |
| Kod | ECF413 |
| Ad | Farmasötik Toksikoloji |
| Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Göksun DEMİREL |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. Göksun DEMİREL
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Temel toksikoloji ve özel toksikoloji konularının önemini kavrar. Hedef organ toksisitesi, ilaç dahil ksenobiyotik toksisitesi ve zehirlenmeleri konularının önemini açıklar.
Dersin İçeriği
Toksikolojinin tarihçesi ve genel kavramlar; toksisite testleri; toksikokinetik; toksik etki mekanizmaları; toksisiteyi etkileyen faktörler; toksik etkilerin sınıflanması; genotoksik etki ve etkenler; teratojenite ve teratojenik bileşikler; karsinojenite ve karsinojenik bileşikler; allerjik reaksiyonlar ve immunotoksik etki; genetik polimorfizm; ilaç-ilaç, ilaç-hastalık, ilaç-besin etkileşmelerinin toksikolojik açıdan değerlendirilmesi; akut zehirlenme tedavisi.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
1.Klaassen, C.D., Watkins J.W., "Casarett & Doull?s Essential of Toxicology, The McGraw Hill Companies, 2010. 2.Ellenhorn, M.J., "Medical Toxicology", Williams & Wilkins, Maryland, 1997. 3.Hayes, A.W., "Principles and Methods of Toxicology", Taylor & Francis, Philadelphia, 2001
Notlar
Vural N., Toksikoloji, Ankara Universitesi Yayınevi
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Toksikolojinin temel kavramlarını açıklar. |
| ÖÇ02 | Toksikokinetik, toksik etki mekanizmaları konularını kavrar. |
| ÖÇ03 | Özel toksik etkiler ve genetik polimorfizmin toksik sonuçları konularını kavrar. |
| ÖÇ04 | İlaç-ilaç, ilaç-besin etkileşmelerinin toksikolojik açıdan değerlendirilmesi konularını açıklar. |
| ÖÇ05 | Akut zehirlenme tedavisinin genel ilkelerini sıralar. |
| ÖÇ06 | Hedef organ toksisitesi konusunu kavrar. |
| ÖÇ07 | İlaç ve diğer ksenobiyotikler ile gözlenen zehirlenmeler ve tedavi yaklaşımları konularında tartışır. |
| ÖÇ08 | Biyoteknolojik ürünlerin toksik etkileri ve nanotoksikoloji konularını karşılaştırır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | 4 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 5 |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | 1 |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | |
| PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | 1 |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | 3 |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | 3 |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | 4 |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. | 3 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Toksikolojiye Giriş: Tanımlar ve Temel Kavramlar | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 2 | Toksisite Mekanizmaları ve Toksisiteye Etki Eden Faktörler | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 3 | Toksikokinetik I: Ksenobiyotiklerin Absorpsiyonu, Dağılımı ve İtrahı | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 4 | Toksikokinetik II: Ksenobiyotiklerin Biyotransformasyonu | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 5 | Toksisite Testleri ve Risk Değerlendirmesi | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 6 | Akut Zehirlenme Tedavisi ve Antidot Kavramı | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 7 | Özel Toksik Etkiler I: Genotoksisite,Mutajenite, Karsinojenite | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 8 | Ara Sınav | Ders Tekrarı Konu Tekrarı Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Özel Toksik Etkiler II: Üreme ve Gelişimsel Toksisite | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 10 | Gebelikte İlaç Kullanımının Diğer Riskleri ve Teratojenite | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 11 | İmmunotoksikolojiye Giriş ve Alerjik Reaksiyonlar | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 12 | Genetik Polimorfizme Bağlı Toksik Etkiler | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 13 | Biyoteknolojik Ürünlerin Toksikolojik Açıdan Değerlendirilmesi, Aşı Bileşenlerinin Olası Toksik Etkileri | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 14 | Nanomateryallerin Toksik Etkileri | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 15 | Çevresel Toksikoloji ve Afet Toksikolojisi | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Tekrarı Konu Tekrarı Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Tekrarı Konu Tekrarı Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||