Genel Bilgi
Kod | ECS506 |
Ad | Farmakovijilans ve İlaç Etkileşimleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 10. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Didem YILMAZ ORAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Didem YILMAZ ORAL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı ilaç-ilaç ve ilaç-besin etkileşimini kapsayan etki mekanizmalarını öğrenmek, bu etkileşmelere örneklendirerek incelemektir.
Dersin İçeriği
Farmakovijilans ile ilgili tanım ve kavramlar, ilaç etkileşmeleri ile ilgili temel kavramlar, farmakokinetik ve farmakodinamik ilaç etkileşmeleri mekanizmaları, en çok karşılaşılan ilaç etkileşmeleri ve vaka örnekleri.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur.
Kaynaklar
Bertram, G., Katzung, S., Masters, B., Antony, J.T. (2010). Basic and Clinical Pharmacology, 11 th edition, Mc Graw Hill, Lange, Boston. Kayaalp, S.O., (1012) Akılcıl Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji Pelikan Yayıncılık, Ankara. Konu ile ilgili bilimsel yayınlar ve internet siteleri.
Notlar
Bertram, G., Katzung, S., Masters, B., Antony, J.T. (2010). Basic and Clinical Pharmacology, 11 th edition, Mc Graw Hill, Lange, Boston. Kayaalp, S.O., (1012) Akılcıl Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji Pelikan Yayıncılık, Ankara. Konu ile ilgili bilimsel yayınlar ve internet siteleri.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İlaç etkileşimleri ile ilgili kavramları açıklar. |
ÖÇ02 | İlaç uygulamalarında karşılaşılan ilaç etkileşmelerin saptayabilir. |
ÖÇ03 | İlaç-hastalık etkileşmelerini saptar ve değerlendirir. |
ÖÇ04 | İlaç-ilaç ve ilaç-besin etkileşmelerini saptar ve değerlendirir. |
ÖÇ05 | İlaç etkileşmelerinin takibi, kaydedilmesi ve duyurulması hakkında beceri sahibi olurlar. |
ÖÇ06 | Farmakovijilans ile ilgili temel kavramları ve süreçleri tanımlayabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | 2 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | 1 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Farmakovijilans tanımı ve genel kavramlar | İlgili kitapları ve yayınları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Farmakovijilansin tarihçesi, dünyada ve ülkemizde uygulamalar | İlgili kitapları ve yayınları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | İlaç Etkileşimlerine Giriş | İlgili kitapları ve yayınları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Farmakokinetik İlaç Etkileşimleri (Absorbsiyon ve Dağılım fazında) | İlgili kitapları ve yayınları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Farmakokinetik İlaç Etkileşimleri (Biyotransformasyon ve Atalım fazında) | İlgili kitapları ve yayınları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Farmakodinamik Etkileşimler | İlgili kitapları ve yayınları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Farmakodinamik Etkileşimler (Sinerjizm ve Potansiyalizm) | İlgili kitapları ve yayınları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | İlgili kitapları ve yayınları okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Önemli ilaç etkileşmelerine örnekler | İlgili kitapları ve yayınları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Öğrenci sunumları (Azol grubu antifungal ve kalsiyum kanal blokörleri) | İlgili kitapları ve yayınları okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
11 | Öğrenci sunumları (Monoamin oksidaz inhibitörü ve lityum) | İlgili kitapları ve yayınları okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
12 | Öğrenci sunumları (varfarin ve nonsteroid antiinflamatuar ilaçlar) | İlgili kitapları ve yayınları okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
13 | Öğrenci sunumları (digoksin) | İlgili kitapları ve yayınları okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
14 | Öğrenci sunumları (serotonin geri alım inhibitörleri | İlgili kitapları ve yayınları okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
15 | Genel tekrar ve vaka örnekleri | İlgili kitapları ve yayınları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili kitapları ve yayınları okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili kitapları ve yayınları okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |