ECS520 Türkiyenin Zehirli Bitki ve Mantarları

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 10. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ECS520
Ad Türkiyenin Zehirli Bitki ve Mantarları
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 10. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. SERPİL DEMİRCİ KAYIRAN
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. SERPİL DEMİRCİ KAYIRAN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Türkiyede doğal olarak yetişen zehirli bitkilerin ve mantarların botanik özelliklerinin ayrıntılı olarak tanıtılması ve bu yönde zehirlenme olaylarının daha aza indirilmesinin sağlanması amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği

Zehirli bitki ve mantarların tanımı; Bitki ve mantar zehirlenmeleri Bitkilerdeki zehirli bileşikler;

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yoktur.

Kaynaklar

Türkiye'nin Mantarları TÜRKİYE DE ZEHİRLİ BİTKİLER BİTKİ ZEHİRLENMELERİ

Notlar

Ders notları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Türkiyede doğal olarak yetişen zehirli bitkilerin ve mantarların botanik özelliklerinin ayrıntılı olarak tanıtılması ve bu yönde zehirlenme olaylarının daha aza indirilmesinin sağlanması amaçlanmıştır.
ÖÇ02 Bitki ve mantar zehirlenmelerinin belirtilerini açıklayabilir.
ÖÇ03 Bir bitki veya mantar zehirlenmesi olduğunda hastayı doğru yönlendirebilir.
ÖÇ04 Bitki ve mantar zehirlenmesi vakalarında hekime teşhiste yardımcı olacak düzeyde bilgiye sahip olabilir.
ÖÇ05 Zehirli bitkiler ve mantarlar konusunda halkı uyarır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 1
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. 2
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. 3
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür.
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. 1
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. 1


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Zehirli bitki ve mantarların tanımı; Bitki ve mantar zehirlenmeleri (genel bilgiler, istatistik bilgileri, Türkiyede görülen vakalar) Proje, ödev Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Bitkilerdeki zehirli bileşikler; Kardiotonik glikozit içeren bitkiler (Digitalis, Scilla, Nerium); Alkaloit içeren bitkiler (Colchicum, Veratrum, Aconitum, Delphinium türleri; Viscum album, Taxus baccata, Ricinus communis Proje, ödev Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Papaver somniferum, Cannabis sativa, Secale cornutum, Ipomoea, Peganum, Atropa bellodonna, Proje, ödev Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Zehirli bitki Türlerinin sınıflandırılması, makroskobik ve mikroskobik özellikleri, habitatları, yayılışları Proje, ödev Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Mantar zehirlenmelerinin nedenleri; Mantarın besin değeri; Türkiyede mantar zehirlenmeleri Proje, ödev Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Halusinojen mantarlar, Zehirli mantarlar (Erken ve geç belirti veren sendromlar), Coprinus sendromuna neden olan türler Proje, ödev Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 2Halusinojen mantarlar, Zehirli mantarlar (Erken ve geç belirti veren sendromlar), Coprinus sendromuna neden olan türler Proje, ödev Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Çiğ yendiğinde zehirlenmeye neden olan türler; Paxillus sendromuna neden olan türler Proje, ödev Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Gyromitra sendromuna neden olan türler Proje, ödev Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Phalloides sendromuna neden olan türler Proje, ödev Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Zehirli mantar türlerinin sınıflandırılması Proje, ödev Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Zehirli mantarların Makroskobik ve mikroskobik özellikleri Proje, ödev Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Zehirli mantarların Habitatları, yayılışları Proje, ödev Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 2Zehirli mantarların Habitatları, yayılışları Proje, ödev Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 28.11.2022 11:11