Genel Bilgi
Kod | SNFZ106 |
Ad | Türk Tarihi ve Kültürü |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. İSMAİL ÜLGER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. İSMAİL ÜLGER
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Öğr. Gör. İSMAİL ÜLGER (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Türk Tarihinin özelliği ve doğuş süreci ile coğrafi ve iklim; demografik zemini analiz edilir.
Dersin İçeriği
Türklere ait değerlerin kurumların oluşum şartları, coğrafyası, doğuş gelişme sahası etkili olduğu çevre alanlar etkileşimleri gelişim aşamaları ; siyasal gelişimin kavranması ,günümüze yansımalarının anlaşılması ve analiz edilmesidir.
Dersin Ön Koşulu
Ders için donanımlı bir Sınıf
Kaynaklar
"Türk Tarih ve Kültürü" Muhammet Sahin Okt. yay. 2010 Genel tarih Atlası ,Hüseyin Dağtekin Tarih Atlası Saygı yayınları, komisyon W. Cnze Heidelberg vd 1987 Ders öğretim görevlisinin ders çalışma notları.
Notlar
KAFESOĞLU, İbrahim, Türk Millî Kültürü, İstanbul 1983 GÜVENÇ Bozkurt , Türk Kimliği RK 1995 KAFESOĞLU, İbrahim, “Eski Türk Dini”, Tarih Enstitüsü Dergisi, sayı: 3, İstanbul 1972. ASLANAPA, Oktay, Türk Sanatı I-II, İstanbul 1972-1973. DİYARBEKİRLİ, Nejat, Hun Sanatı, İstanbul 1972. TAŞAĞIL Ahmet Gök-Türkler I-II-III TTK 2014 ÖGEL, Bahaeddin, Türk Mitolojisi I-II, Ankara 1971. ARSAL Sadri Maksudi “Türk Tarihi ve Hukuk” TTK 2020 SEPETÇİOĞLU M Necati Türk destanları BANARLI N Sami Resimli Türk Edebiyatı Tarihi I - II , MEB Ankara Üniversitesi komisyon “tarhte Türk Devletleri I – II 1987 ERGİN, Muharrem, Orhun Abideleri, (1000 Temel Eser), İstanbul 1970. GÜNGÖR, Erol, Tarihte Türkler, Ötüken Yay., İstanbul 1989. Türk Cihan Hakimiyeti Mefkuresi Tarihi, Fetih Yay., İstanbul 1978. TURHAN, Mümtaz, Kültür Değişmeleri, 2. Baskı, İstanbul 1959. TANERİ, Aydın, Türk Devlet Geleneği, Töre-Devlet Yay., İstanbul 1981. ÖGEL, Bahaeddin, Türk Kültür Tarihi’ne Giriş, Kültür Bak. Yay., Ankara 1991. ÖGEL, Bahaeddin, Türk Kültürünün Gelişme Çağları, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı Yay., İstanbul 1988. ADIVAR, Adnan, Osmanlı Türklerinde İlim ve Din, Remzi Kitabevi, İstanbul 1943 ÖĞEL Bahattin, Büyük Hun İmparatorluğu Tarihi I -II TTK 2015 Türk Dünyası el Kitabı C 2 TKAE 1992 Kazıcı Z. , Şeker M. İslam –Türk Medeniyeti tarihi Çağ yay. 1982
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Türk tarihinin özelliği ve doğuş süreci ile coğrafi ve iklim; demografik zemini analiz edilir. |
ÖÇ02 | Medeniyet ile kültür arası ilişki Türk Kültürünün ve tarihinin kendine has özellikleri değerlendirilir. |
ÖÇ03 | İlk yurt çevresinde kurulan Türk devletlerinin ve tarihi gelişim aşamaları karşılaştıırlır. |
ÖÇ04 | Kültürümüzün tarihi seyri ile ve Anadoluda kökleşme gelişme süreci değerlendirilir |
ÖÇ05 | Kültür ve medeniyette zirveye doğru gelişimi ve duraklama süreci; bu dönemin giderilmesi ve Türk kültürünün çağdaşlaşması çabaları. |
ÖÇ06 | Kültür ve Medeniyet kavramları ile bu kavramlar arasındaki farklılıkları karşılaştırır |
ÖÇ07 | Türklerde Sosyal hayatı değerlendirir |
ÖÇ08 | Türklerde giyim kuşam kültürünü, ekonomik hayat ,sanat, dil ve dinin günümüze etkilerini değerlendirir |
ÖÇ09 | Türklerdeki devlet , hakimiyet anlayışını kavrar, tanır |
ÖÇ10 | Türklerde ekonomik hayat ile siyasal hayat arasında ilişki kurar |
ÖÇ11 | Türklerde ekonomik hayat ile sosyal hayat arasında ilişki kurar |
ÖÇ12 | Türk Kültürünün gelişme aşamalarını, özelliklerini analiz eder. |
ÖÇ13 | Türk Kültürünün Anadolu'da nasıl zenginleşerek, gelişerek kök saldığını kavrar. |
ÖÇ14 | Türk Kültürünün yayılma ve etki alanlarını kavrar ve günümüzle ilişkilendirir. |
ÖÇ15 | Türk kültürünün günümüzdeki temsilcisi toplumlarla bağımızın tarihsel kökenini kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği kapsamında yer alan derslerle (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) ilgili kavram ve ilkeleri açıklar. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul döneminde (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğrenim gören öğrencilerin gelişim özelliklerine göre özgün öğrenme ortamları oluşturur. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişi (bilim insanları, gazeteci, ressam, yazar vb.), olay ve olguları, eğitim uygulamaları ile ilişkilendirir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul dönemi (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğretim programında yer alan derslerin (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) öğretiminde uygun öğretim strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanatsal eser ve çalışmaların, öğrenci gelişimine katkısının farkında olur ve öğretim uygulamalarına yansıtır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde, bilimsel süreç becerilerini kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim süreçlerinin ve öğrenme ürünlerinin değerlendirilmesinde, farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili öğretme-öğrenme süreçlerini oluşturmak için uygun materyalleri geliştirir ve bu süreçte bilişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim süreçlerini yürütürken karşılaşılan sorunların çözümünde, hem bireysel hem de ilgili diğer kişilerle (aile, öğretmen, yönetici vb.) birlikte sorumluluk alır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öz değerlendirme yaparak mesleki bilgi ve becerilerini geliştirir. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel öğrenme becerisi ile edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 1 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal, sosyal ve teknolojik alanlarda eğitim gereksinimlerini karşılar. | 4 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paylaşır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitsel süreçteki paydaşları (öğrencileri, öğretmen arkadaşları, okul yönetimi ve veli) ile etkili iletişim kurar ve aile katılımını sağlamak için stratejiler geliştirir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim-öğretim sürecinde, eğitimin genel amaçlarına ve temel ilkelerine uygun davranır. | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme kapsamında öğrencilerini, içinde bulunduğu sosyal çevresini ve toplumu geliştirmek için proje ve etkinlikler tasarlar. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yakın çevresinde, ülkesinde ve dünyada ortaya çıkan bilimsel, sanatsal, sosyal, ekonomik ve teknolojik olgu ve olayları takip ederek eğitsel uygulamalarına yansıtır. | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirmede, sınıf öğretmenliği alanının çok disiplinli ve disiplinler arası olma özelliğini dikkate alır. | 3 |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Birleştirilmiş sınıflarda, öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirme bilgi ve becerisine sahip olur. | |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili gelişmeleri yabancı/uluslar arası kaynaklardan takip eder. | |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Evrensel ve kök değerleri benimseyerek öğrencilerine ve çevresine rol model olur. | 4 |
PÖÇ24 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Günlük ve mesleki yaşamında, Türkçeyi doğru ve etkili biçimde kullanarak model olur. | 3 |
PÖÇ25 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlkokul öğretmeni olarak insan ve çocuk haklarının evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü, çevre, sağlık ve iş güvenliği konularında bilgili ve duyarlıdır. | 2 |
PÖÇ26 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim felsefeleri ile eğitim programları arasındaki ilişkiyi analiz ederek öğretim uygulamalarına yansıtır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | TÜRK ADI- ANAYURDU-ANAYURTTAN GÖÇLER | Ana yurtla ilgili harita ve belgelerden yaralanma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
2 | İLK TÜRK DEVLETLERİ ASYA BÜYÜK HUN DEVLETİ-KAVİMLER GÖÇÜ, AVRUPA HUNLARI-GÖKTÜRK-UYGURLAR | Asya fiziki ve siyasi haritası ve Tarih atlasının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
3 | AVARLAR, BULGARLAR, TÜRGİŞLER DİĞER DEVLETLER KARLUKLAR, KIRGIZLAR | Asya fiziki ve siyasi haritası ve Tarih atlasının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
4 | İLK TÜRK DEVLETLERİNDE KÜLTÜR VE MEDENİYET | ilgili kültürel resimlerden kaynaklardan yararlanma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
5 | TÜRKLERİN İSLAM DİNİNİ KABULÜ, 10-13 YY. TÜRK İSLAM DEVLETLER KARAHANLI , GAZNELİ,SELÇUKLU DEVLETİ VE DİĞER DEVLETLER | Türk düşünce hayatı ile İslam inancını karşılaştırmalı inceleme | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
6 | XIII. - XIX YY. TÜRK İSLAM DEVLETLERİ MOĞOL İSTİLASI VE TÜRK-MOĞOL DEVLETLERİ | Türk Kültürü ile Moğolların ilişkisini benzer ve farklı yanlarını araştırma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
7 | TİMURLULAR, AKKOYUNLULAR,KARAKOYUNLU, SAFAVİLER HİNDİSTAN DA TÜRK SULTANLIKLARI VE BABÜRLER | Asya fiziki ve siyasi haritası ve Tarih atlasının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | KARADENİZ;İN KUZEYİNDEKİ TÜRK HANLIKLARI- TÜRKİSTAN HANLIKLARI | Kuzey Avrupa ve Karadeniz Ön Asyanın siyasi haritası ve Tarih atlasının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
10 | TÜRK İSLAM DEVLETLERİNDE KÜLTÜR VE MEDENİYET | ilgili kültürel resimlerden kaynaklardan yararlanma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
11 | TÜRKİYE TARİHİ | Anadoluya ait eski ve yeni haritaları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
12 | OSMANLI DEVLETİ TARİHİ-I ; KURULUŞ-YÜKSELİŞ DÖNEMLERİ | Avrupa,Balkanlar, Yakın ve Ortadoğuya ait eski ve yeni haritaları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
13 | OSMANLI DEVLETİ -II | Osmanlı devletinin yayılış coğrafyasını ve buradaki siyasi yapıları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
14 | OSMANLI MEDENİYETİ -I | ilgili kültürel resimlerden kaynaklardan yararlanma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
15 | OSMANLI MEDENİYETİ -II | ilgili kültürel resimlerden kaynaklardan yararlanma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem sonu değerlendirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem sonu değerlendirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |