Genel Bilgi
Kod | SNFZ205 |
Ad | İlkokuma ve Yazma Öğretimi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ZEKİYE ÇAĞIMLAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi ZEKİYE ÇAĞIMLAR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi AYŞEGÜL KARABAY (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
İlkokuma ve yazmayı en etkili ve kalıcı yolla öğretme
Dersin İçeriği
İlkokuma ve yazma öğretiminde uygulanan yöntem ve tekniklerin anlatımı
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Prof.Dr. M. Fevzi Öz Uygulamalı İlkokuma ve Yazma Öğretimi
Notlar
İlk okuma ve yazma üzerine yazılmış makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Okuma ve önemini kavrar |
ÖÇ02 | okuma, yazma öğrenme alanları ve aralarındaki ilişkiyi öğrenir |
ÖÇ03 | Türkçenin özellikleri ve ilkokuma-yazma öğretimine etkisinin kavratılması |
ÖÇ04 | ilkokuma ve yazma öğretiminin amaç ve ilkelerini bilir |
ÖÇ05 | ilkokuma ve yazma öğretimi açısından birinci sınıf öğretmen ve öğrencilerinin temel özelliklerini öğrenir |
ÖÇ06 | ilkokuma ve yazma öğretiminde uygulanan yöntemlerin bilir |
ÖÇ07 | Ses temelli cümle yöntemi uygulamasını pekiştirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği kapsamında yer alan derslerle (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) ilgili kavram ve ilkeleri açıklar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul döneminde (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğrenim gören öğrencilerin gelişim özelliklerine göre özgün öğrenme ortamları oluşturur. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişi (bilim insanları, gazeteci, ressam, yazar vb.), olay ve olguları, eğitim uygulamaları ile ilişkilendirir. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul dönemi (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğretim programında yer alan derslerin (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) öğretiminde uygun öğretim strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanatsal eser ve çalışmaların, öğrenci gelişimine katkısının farkında olur ve öğretim uygulamalarına yansıtır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde, bilimsel süreç becerilerini kullanır. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim süreçlerinin ve öğrenme ürünlerinin değerlendirilmesinde, farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır. | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili öğretme-öğrenme süreçlerini oluşturmak için uygun materyalleri geliştirir ve bu süreçte bilişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim süreçlerini yürütürken karşılaşılan sorunların çözümünde, hem bireysel hem de ilgili diğer kişilerle (aile, öğretmen, yönetici vb.) birlikte sorumluluk alır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öz değerlendirme yaparak mesleki bilgi ve becerilerini geliştirir. | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel öğrenme becerisi ile edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 5 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal, sosyal ve teknolojik alanlarda eğitim gereksinimlerini karşılar. | 4 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paylaşır. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitsel süreçteki paydaşları (öğrencileri, öğretmen arkadaşları, okul yönetimi ve veli) ile etkili iletişim kurar ve aile katılımını sağlamak için stratejiler geliştirir. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim-öğretim sürecinde, eğitimin genel amaçlarına ve temel ilkelerine uygun davranır. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme kapsamında öğrencilerini, içinde bulunduğu sosyal çevresini ve toplumu geliştirmek için proje ve etkinlikler tasarlar. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yakın çevresinde, ülkesinde ve dünyada ortaya çıkan bilimsel, sanatsal, sosyal, ekonomik ve teknolojik olgu ve olayları takip ederek eğitsel uygulamalarına yansıtır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirmede, sınıf öğretmenliği alanının çok disiplinli ve disiplinler arası olma özelliğini dikkate alır. | 3 |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Birleştirilmiş sınıflarda, öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirme bilgi ve becerisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili gelişmeleri yabancı/uluslar arası kaynaklardan takip eder. | 3 |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Evrensel ve kök değerleri benimseyerek öğrencilerine ve çevresine rol model olur. | 4 |
PÖÇ24 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Günlük ve mesleki yaşamında, Türkçeyi doğru ve etkili biçimde kullanarak model olur. | |
PÖÇ25 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlkokul öğretmeni olarak insan ve çocuk haklarının evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü, çevre, sağlık ve iş güvenliği konularında bilgili ve duyarlıdır. | 4 |
PÖÇ26 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim felsefeleri ile eğitim programları arasındaki ilişkiyi analiz ederek öğretim uygulamalarına yansıtır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | dersin içeriğinin tanıtılması | ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Okuma ve öneminin anlatılması | önceden okunması istenen makale ve kitapların okunmuş olması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
3 | dinleme, konuşmanın öğrenci için öneminin anlatılması | önceden okunması istenen makale ve kitapların okunmuş olması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
4 | okuma, yazma öğrenme alanları ve aralarındaki ilişkinin anlatılması | önceden okunması istenen makale ve kitapların okunmuş olması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
5 | Türkçenin özellikleri ve ilkokuma-yazma öğretimine etkisinin anlatılması | önceden okunması istenen makale ve kitapların okunmuş olması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
6 | okuma ve yazma öğretim yaklaşımlarının anlatılması | önceden okunması istenen makale ve kitapların okunmuş olması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
7 | ilkokuma ve yazma öğretiminin amaç ve ilkelerinin anlatılması | önceden okunması istenen makale ve kitapların okunmuş olması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınav | konuların tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | ilkokuma ve yazma öğretimi açısından birinci sınıf öğretmen ve öğrencilerinin temel özelliklerinin anlatılması | önceden okunması istenen makale ve kitapların okunmuş olması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
10 | ilk okuma ve yazmaya hazır oluşluk (öğrenci) ve hazırlık (öğretmen), ilkokuma ve yazma öğretiminde başarısızlık ve nedenlerinin anlatılması | önceden okunması istenen makale ve kitapların okunmuş olması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
11 | ilkokuma ve yazma öğretiminde kullanılan araç-gereçlerin anlatılması | önceden okunması istenen makale ve kitapların okunmuş olması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
12 | ilkokuma ve yazma öğretiminde uygulanan yöntemlerin anlatılması | önceden okunması istenen makale ve kitapların okunmuş olması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
13 | ses temelli cümle yönteminin anlatılması | önceden okunması istenen makale ve kitapların okunmuş olması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
14 | ses temelli cümle yönteminin aşamaları doğrultusunda okuma ve yazma öğretimi uygulamalarının anlatılması | önceden okunması istenen makale ve kitapların okunmuş olması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
15 | örnek uygulama yapılması | önceden okunması istenen makale ve kitapların okunmuş olması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | konuların tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | konuların tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |