Genel Bilgi
Kod | SNFZ301 |
Ad | Hayat Bilgisi Öğretimi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ALPER YONTAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi ALPER YONTAR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi ALPER YONTAR (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğretmen adaylarına Hayat Bilgisi öğretimine ilişkin temel bilgi, beceri ve tutumların kazandırılmasıdır.
Dersin İçeriği
Dersin içeriğini, Hayat Bilgisinin tanımı, öğretim programı, strateji, yöntem ve teknikler ile ölçme değerlendirme gibi temel bilgi, beceri ve tutumlar oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Gültekin, M. (2015). Hayat bilgisi öğretimi. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
Notlar
Öğretim elemanının paylaşacağı tez ve makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hayat Bilgisinin tanım ve kapsamını açıklar. |
ÖÇ02 | Dünyada ve Türkiye'de Hayat Bilgisi öğretiminin tarihsel gelişimini değerlendirir. |
ÖÇ03 | Hayat Bilgisi öğretim programını değerlendirir. |
ÖÇ04 | Hayat Bilgisi öğretiminde kullanılabilecek strateji, yöntem ve teknikleri açıklar. |
ÖÇ05 | Hayat Bilgisi öğretim etkinliklerini planlar. |
ÖÇ06 | Hayat Bilgisi dersinde kavram öğretimi yaklaşımlarını örneklerle açıklar. |
ÖÇ07 | Hayat Bilgisi dersinde beceri öğretimi için örnek bir etkinlik geliştirir. |
ÖÇ08 | Hayat Bilgisi dersinde değer öğretimi yaklaşımlarını örneklerle açıklar. |
ÖÇ09 | Hayat Bilgisi dersinde kullanılabilecek ölçme-değerlendirme yöntemlerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği kapsamında yer alan derslerle (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) ilgili kavram ve ilkeleri açıklar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul döneminde (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğrenim gören öğrencilerin gelişim özelliklerine göre özgün öğrenme ortamları oluşturur. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişi (bilim insanları, gazeteci, ressam, yazar vb.), olay ve olguları, eğitim uygulamaları ile ilişkilendirir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul dönemi (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğretim programında yer alan derslerin (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) öğretiminde uygun öğretim strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanatsal eser ve çalışmaların, öğrenci gelişimine katkısının farkında olur ve öğretim uygulamalarına yansıtır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde, bilimsel süreç becerilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim süreçlerinin ve öğrenme ürünlerinin değerlendirilmesinde, farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır. | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili öğretme-öğrenme süreçlerini oluşturmak için uygun materyalleri geliştirir ve bu süreçte bilişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim süreçlerini yürütürken karşılaşılan sorunların çözümünde, hem bireysel hem de ilgili diğer kişilerle (aile, öğretmen, yönetici vb.) birlikte sorumluluk alır. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öz değerlendirme yaparak mesleki bilgi ve becerilerini geliştirir. | 4 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel öğrenme becerisi ile edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal, sosyal ve teknolojik alanlarda eğitim gereksinimlerini karşılar. | 2 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paylaşır. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitsel süreçteki paydaşları (öğrencileri, öğretmen arkadaşları, okul yönetimi ve veli) ile etkili iletişim kurar ve aile katılımını sağlamak için stratejiler geliştirir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim-öğretim sürecinde, eğitimin genel amaçlarına ve temel ilkelerine uygun davranır. | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme kapsamında öğrencilerini, içinde bulunduğu sosyal çevresini ve toplumu geliştirmek için proje ve etkinlikler tasarlar. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yakın çevresinde, ülkesinde ve dünyada ortaya çıkan bilimsel, sanatsal, sosyal, ekonomik ve teknolojik olgu ve olayları takip ederek eğitsel uygulamalarına yansıtır. | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirmede, sınıf öğretmenliği alanının çok disiplinli ve disiplinler arası olma özelliğini dikkate alır. | 3 |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Birleştirilmiş sınıflarda, öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirme bilgi ve becerisine sahip olur. | |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili gelişmeleri yabancı/uluslar arası kaynaklardan takip eder. | |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Evrensel ve kök değerleri benimseyerek öğrencilerine ve çevresine rol model olur. | 3 |
PÖÇ24 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Günlük ve mesleki yaşamında, Türkçeyi doğru ve etkili biçimde kullanarak model olur. | 2 |
PÖÇ25 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlkokul öğretmeni olarak insan ve çocuk haklarının evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü, çevre, sağlık ve iş güvenliği konularında bilgili ve duyarlıdır. | 4 |
PÖÇ26 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim felsefeleri ile eğitim programları arasındaki ilişkiyi analiz ederek öğretim uygulamalarına yansıtır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | TANIŞMA, HAYAT BİLGİSİ: TANIMI, AMACI VE DOĞASI | Araştırma yapılarak konu ile ilgili ön bilgilerin artırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | HAYAT BİLGİSİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ TARİHSEL GELİŞİMİ | Araştırma yapılarak konu ile ilgili ön bilgilerin artırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | GÜNCEL HAYAT BİLGİSİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ TANITIMI | Araştırma yapılarak konu ile ilgili ön bilgilerin artırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | HAYAT BİLGİSİ DERSİNDE ÖĞRETİMİ PLANLAMA | Araştırma yapılarak konu ile ilgili ön bilgilerin artırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | HAYAT BİLGİSİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI VE TEMEL BECERİLER | Araştırma yapılarak konu ile ilgili ön bilgilerin artırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | HAYAT BİLGİSİ DERSİNDE DEĞER EĞİTİMİ VE UYGULAMA ÖRNEKLERİ | Araştırma yapılarak konu ile ilgili ön bilgilerin artırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | HAYAT BİLGİSİ DERSLERİNDE KAVRAM ÖĞRETİMİ | Araştırma yapılarak konu ile ilgili ön bilgilerin artırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | İşlenen konuların tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | HAYAT BİLGİSİ ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN STRATEJİ, YÖNTEM VE TEKNİKLER | Araştırma yapılarak konu ile ilgili ön bilgilerin artırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | HAYAT BİLGİSİ DERSİNDE KULLANILABİLECEK ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYALLERİ | Araştırma yapılarak konu ile ilgili ön bilgilerin artırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | HAYAT BİLGİSİ ÖĞRETİMİNDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME | Araştırma yapılarak konu ile ilgili ön bilgilerin artırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLARDA HAYAT BİLGİSİ ÖĞRETİMİ, DEZAVANTAJLI GRUPLARA HAYAT BİLGİSİ ÖĞRETİMİ | Araştırma yapılarak konu ile ilgili ön bilgilerin artırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | HAYAT BİLGİSİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINDA VATANDAŞLIK VE ÇOCUK HAKLARI | Araştırma yapılarak konu ile ilgili ön bilgilerin artırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | HAYAT BİLGİSİ ÖĞRETİMİNDE TARİH, DOĞA VE ÇOCUK | Araştırma yapılarak konu ile ilgili ön bilgilerin artırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | HAYAT BİLGİSİ ÖĞRETİMİNDE MEDYA VE ÇOCUK | Araştırma yapılarak konu ile ilgili ön bilgilerin artırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İşlenen konuların tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İşlenen konuların tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 11 | 11 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,00 | ||
AKTS | 5 AKTS |