Genel Bilgi
Kod | P272 |
Ad | Peyzaj Tasarımı |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi YÜKSEL ÜNLÜKAPLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi YÜKSEL ÜNLÜKAPLAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Peyzaj tasarımı çalışmalarının bilgi ve beceri altyapısını sağlayan derslerde (temel tasarım, çizim ve grafik anlatım, bitki materyali, yapı materyali, ekoloji) edinilen bilgi birikimi, gözlem ve deneyimleri ekolojik ilke ve ölçütlerle bütünleştirip değişik kapsam ve ölçekteki (1/200 ve 1/100) açık ve yeşil alanların tasarımlarına yansıtabilme ve işlevsel ve tematik kavramsallaştırma amacının etkin olduğu peyzaj mekanlarını tasarlayabilme yetisini kazandırmak.
Dersin İçeriği
Temel kavram ve kuramlar, peyzaj tasarımının aşamalar; amaç ve ereğin belirlenmesi, alan inceleme çizem ve yazanakları, gereksinim izlencesi, değişik kullanımlar için yer seçimi ve alan kullanımı ilkeleri, ekoloji ve tasarım, işlev çizgesi, kavramsallaştırma ve kavramsal tasar, işlevsel kavramsallaştırma, felsefi kavramsallaştırma, gereksinim izlencesi yönünde tasar seçeneklerinin geliştirilmesi, biçim geliştirme; geometrik biçimler, 90, 45 -90, 30-60, çember ve türetilmiş düzenler, doğaya öykünen biçimler, bütünleştirilmiş biçimler, düzen oluşturma ilkeleri, kuralsız tasarımlar, ön tasar, yapısal ve bitkisel tasar uygulamaları.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders notları, haftalık olarak öğrenci ile paylaşılmaktadır.
Notlar
Konu ile ilgili yapılmış çalışmalar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Peyzaj tasarımı sürecinin aşamalarını kavrar. |
ÖÇ02 | Ekolojik verileri peyzaj tasarımlarına nasıl yansıtabileceği konusundaki kuramsal bilgileri edinir |
ÖÇ03 | Peyzaj tasarımında biçimlendirme kavram ve yöntemlerini kavrar. |
ÖÇ04 | Gereksinimlere uygun ve ekolojik verilerle dengeli peyzaj tasarım fikirleri oluşturur |
ÖÇ05 | Edindiği bilgileri verilen bir alanın tasarımında kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj Mimarlığında temel kavram ve ilkeleri tanımlar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurlarını, insan gereksinimlerini karşılamada sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kullanır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini öğrenir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde anlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusundaki bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek bilgileri edinir ve peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgisini kullanır. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini kazanır ve uygular. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir sistemi ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama ve uygulma becerisi edinir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi ile veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olarak, peyzaj mimarlığı alanında girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi edinir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi edinir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesi için ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kazanır. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile proje yönetimi, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Alanın Tanımlanması, Amaç ve Hedeflerin Belirlenmesi | Tasar alanında gözlem ve inceleme, konumtasar ve düzentasarın sağlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
2 | Gereksinim İzlencesinin Hazırlanması ve Kavramsallaştırma Çalışmaları (Ölçek 1/500) | Alan İnceleme raporunun hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
3 | Kavramsal Tasar Çalışmaları (Ölçek 1/500) | Kavramsallaştırmaya ilişkin eskiz çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
4 | Ön Tasar Çalışmaları-Tasarım Düzenlerinin İrdelenmesi (90, 45/90, 30/60 ve Çember Düzenleri) (Ölçek 1/500 ve 1/200) | 90, 45/90, 30/60 ve çember düzenine ilişkin eskiz çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
5 | Ön Tasar Çalışmaları-Biçimlendirme (Geometrik, Doğaya Öykünen, Bütünleştirilmiş Biçimlendirme) (Ölçek 1/500 ve 1/200) | Doğaya öykünen ve karma biçimlere ilişkin eskiz çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
6 | Ön Tasar Çalışmalarının (Ölçek 1/200) tartışılması | Her öğrenci tarafından bir tasarım düzeni seçilmesi ve alana uyarlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
7 | Ön Tasar Çalışmalarının (Ölçek 1/200) tartışılması 2 | Eskiz çalışmaları ve biçim geliştirme 12 | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
8 | Ara Sınav | Projelerin teslim edilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
9 | Ayrıntılı Tasar Çalışmaları(Ölçek 1/200) | Eskiz çalışmaları ve biçim geliştirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
10 | Yapısal Tasara giriş (Ölçek 1/200) | Eskiz çalışmaları ve biçim geliştirme 1 | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
11 | Yapısal Tasar çalışmaları (Ölçek 1/200) | Eskiz çalışmaları ve biçim geliştirme 2 | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
12 | Alanın tanıtıımı ve düzeltimi | Eskiz çalışmaları ve biçim geliştirme 3 | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
13 | Alan Düzeltimi Çalışmaları (Ölçek 1(200) | Çalışmaların üç boyutlu irdelenmesi ve tartışma 2 | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
14 | Kesit-Perspektiflerin Hazırlanması | Çalışmaların üç boyutlu irdelenmesi ve tartışma 22 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
15 | Tasar Yazanaklarının Hazırlanması | Çalışmaların üç boyutlu irdelenmesi ve tartışma 4 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Projelerin teslim edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Fİnal Projelerin teslim edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 3 | 6 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 84 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,36 | ||
AKTS | 3 AKTS |