Genel Bilgi
Kod | P355 |
Ad | Evrensel Tasarım |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. HALİL DUYMUŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Arş.Gör.Dr. HALİL DUYMUŞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Evrensel Tasarım kavramı doğrultusunda kent içindeki fiziksel çevrenin herkes için erişilebilir ve okunaklı kılınması, kent mekanın engelsiz mekanlar olarak düzenlenmesi kentlerin herkes için daha yaşanabilir kılınmasının bir gereğidir. Bu nedenle fiziksel çevrenin tasarımı ile ilgilenen diğer tasarım disiplinleri yanında Peyzaj Mimarlığı, Kentsel Peyzaj uygulamaları ile kent mekanının herkes için eşit ve engelsiz kullanmalarını sağlayacak biçimde, kullanışlı, okunaklı, erişilebilir bir düzenlemeler gerçekleştirmek kentsel yaşam kalitesinin yükseltilmesi açısından önem taşımaktadır. Bu ders kapsamında ilk olarak evrensel tasarım kavramı açıklanmış, ardından kentsel peyzaj ile ilgili düzenleme örnekleri evrensel tasarım kavramının ilkeleri doğrultusunda irdelenmiştir.
Dersin İçeriği
Evrensel Tasarım, kavramı engellileri de içine alan tüm insan kitlelerine yönelik olarak herkesin eşit erişebileceği ve eşit şartlarda kullanabileceği mekan, ürün, çevre ve donatımın tasarımı doğrultusunda ortaya çıkmış bir tasarım anlayışıdır. Bu tasarım yaklaşımı ürün tasarımından, fiziksel çevrenin tasarımı ile ilgilen mimarlığa, peyzaj düzenlemelerine, kentsel tasarıma, çevre kontrolü sağlayan basit sistemlerden, karmaşık bilgi teknolojilerine kadar değişen ölçekleri kapsamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
DERS SUNUMLARI ÖĞRENCİ İLE PAYLAŞILMAKTADIR.
Notlar
AİLE VE SOSYAL POLİTİKALAR BAKANLIĞI ERİŞEBİLİRLİK KLAVUZU
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Herkes için erişebilir mekânsal çözümler üretir. |
ÖÇ02 | Evrensel tasarım ilkelerini benimser ve peyzaj tasarımı ile bütünleştirir. |
ÖÇ03 | Toplumsal Sorumluluk bilinci ile peyzaj mimarının kamu yararını gözetme konusundaki sorumluluğunu anlar. |
ÖÇ04 | Kamusal mekanı herkes için ulaşılabilir ve erişebilir kılar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj Mimarlığında temel kavram ve ilkeleri tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurlarını, insan gereksinimlerini karşılamada sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kullanır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini öğrenir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde anlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusundaki bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek bilgileri edinir ve peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgisini kullanır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini kazanır ve uygular. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir sistemi ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama ve uygulma becerisi edinir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi ile veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olarak, peyzaj mimarlığı alanında girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi edinir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi edinir. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesi için ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kazanır. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır. | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile proje yönetimi, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanımı, işlenecek konular, yöntem ve ödev hakkında genel bilgilerin verilmesi | Ders hakkında ön araştırma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Engelli kavramı ve engelli insanın yaşam ile ilgili çevre ve mekan gereksinimlerinin irdelenmesi, herkes için tasarım ve tasarımda evrensellik kavramının aktarılması. | Araştırma ve konu ile ilgili yapılmış çalışmaların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Gündelik yaşamda engellilerin karşılaştığı sorunlar | Araştırma ve konu ile ilgili yapılmış çalışmaların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Yürüme engelli, tekerlekli sandalye kullanıcıların ergonomik gereksinimleri ile tasarım kriterlerinin aktarılması. | Araştırma ve konu ile ilgili yapılmış çalışmaların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Mekanların bir tekerlekli sandalye kullanıcısı için uygun hale dönüştürülebilmesi | Araştırma ve konu ile ilgili yapılmış çalışmaların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Görme engelli kullanıcıların ergonomik gereksinimleri ile tasarım kriterlerinin aktarılması. | Araştırma ve konu ile ilgili yapılmış çalışmaların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Mekanların bir görme engelli kullanıcı için uygun hale dönüştürülebilmesi. | Araştırma ve konu ile ilgili yapılmış çalışmaların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Proje ödevlerinin değerlendirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
9 | İşitme engelli kullanıcıların ergonomik gereksinimleri ile tasarım kriterlerinin aktarılması. | Araştırma ve konu ile ilgili yapılmış çalışmaların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Mekanların bir işitme engelli kullanıcı için uygun hale dönüştürülebilmesi. Ödev konusunun verilmesi: Engelsiz mekan tasarımı | Araştırma ve konu ile ilgili yapılmış çalışmaların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Kent ölçeğinde herkes için tasarım örnekleri_1 | Araştırma ve konu ile ilgili yapılmış çalışmaların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Kamusal binalarda herkes için tasarım örnekleri_2 | Araştırma ve konu ile ilgili yapılmış çalışmaların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Konut, otel gibi barınma amaçlı yapılarda herkes için tasarım örnekleri | Araştırma ve konu ile ilgili yapılmış çalışmaların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Dersin genel bir değerlendirmesinin yapılması. | Araştırma ve konu ile ilgili yapılmış çalışmaların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Dersin genel bir değerlendirmesinin yapılması_2 | Araştırma ve konu ile ilgili yapılmış çalışmaların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Proje ödevlerinin değerlendirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Proje Temelli Öğrenme |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Proje ödevlerinin değerlendirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |