Genel Bilgi
Kod | P352 |
Ad | Peyzaj Analizi 2 |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAKAN ALPHAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HAKAN ALPHAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Çevresel kaynaklara ait peyzaj düzeyinde bilginin bilgi teknolojilerine dayalı veri toplama ve değerlendirme araç ve yöntemleri ile üretilmesi, peyzaj paternleri ve peyzajda meydana gelen süreçlerin, peyzaj karakterizasyonu ve değişim tespiti yolu ile anlaşılması
Dersin İçeriği
Peyzaj analizinde bilgi teknolojilerine dayalı veri toplama ve değerlendirmenin genel kapsamı. Arazi örtüsü ve alan kullanımı kavramları ve bu kavramların doğal ve antropojenik güçlerle ilişkisi. Sayısal veri setleri, peyzaj analizinde farklı tür ve ölçeklerdeki verilerin kullanımını belirleyen noktalar. Yersel analiz: yerel, bölgesel ve küresel düzeyde analiz: gereksinimler, avantajlar, kısıtlar. Çevrenin peyzaj düzeyindeki biyofiziksel özelliklerinin tanımlanmasında kullanılan anahtarlar: bitki örtüsü, insan yapısı unsurlar, jeomorfolojik ve hidrolojik birimler. Kategorik tanımlama: Sınıflama şemaları: FAO LCCS, CORINE Arazi Örtüsü (CLC), C-CAP, vb. Peyzaj patern analizleri: parça, sınıf ve peyzaj düzeyindeki metrikler. Bilgisayar ortamında uygulamalı çalışma.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Haftalık olarak örencilere verilen ders notları ve/ya çalışma notları
Notlar
P. Stahlschmidt , S. Swaffield , J. Primdahl , V. Nellemann. 2017. Landscape Analysis: Investigating the potentials of space and place (1st Edition). Routlege, 208 P.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Arazi örtüsü ve alan kullanımı kavramlarını tanımlar |
ÖÇ02 | Peyzajların haritalanmasında kullanılan veri tiplerini sıralar. |
ÖÇ03 | Peyzajların biyofiziksel özelliklerinin tanımlanmasında hangi yöntemleri dikkate alacağını sıralar |
ÖÇ04 | Peyzajları farklı özelliklere ait birimlerden oluşan bir mozaik olarak tanımlar. |
ÖÇ05 | Peyzajlarda meydana gelen süreçlerin zamansal, mevsimsel ve yersel özelliklerini tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj Mimarlığında temel kavram ve ilkeleri tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurlarını, insan gereksinimlerini karşılamada sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kullanır. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini öğrenir. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde anlar. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusundaki bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek bilgileri edinir ve peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgisini kullanır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini kazanır ve uygular. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir sistemi ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama ve uygulma becerisi edinir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi ile veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olarak, peyzaj mimarlığı alanında girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi edinir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi edinir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanır. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesi için ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kazanır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile proje yönetimi, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Peyzaj analizinde bilgi teknolojilerine dayalı veri toplama ve değerlendirmenin genel kapsamı. | Ders kapsamı, akışı ve öğrenme çıktılarının gözden geçirilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Arazi örtüsü ve alan kullanımı kavramları ve bu kavramların doğal ve antropojenik güçlerle ilişkisi | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Sayısal veri setleri, kaynak analizinde farklı tür ve ölçeklerdeki verilerin kullanımını belirleyen noktalar | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Yersel analiz: yerel, bölgesel ve küresel düzeyde analiz: gereksinimler, avantajlar, kısıtlar | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Çevrenin peyzaj düzeyindeki biyofiziksel özelliklerinin tanımlanmasında kullanılan anahtarlar: bitki örtüsü, insan yapısı unsurlar, jeomorfolojik ve hidrolojik birimler | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Kategorik tanımlama: Sınıflama şemaları: FAO LCCS, CORINE Arazi Örtüsü (CLC), C-CAP, vb. | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Kategorik detaylandırma: Sınıflama şemaları: FAO, CORINE Arazi Örtüsü (CLC), C-CAP, vb. | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ara sınava kadar işlenmiş konuları, ders notları ve önerilen yardımcı kaynaklardan çalışarak sınava hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
9 | Peyzaj patern analizleri: parça, sınıf ve peyzaj düzeyindeki metrikler. | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
10 | Peyzaj patern analizleri: parça, sınıf ve peyzaj düzeyindeki metrikler (devamı) | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Peyzaj kompozisyon ve konfigürasyon metrikleri | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Peyzaj kompozisyon ve konfigürasyon metrikleri (devamı) | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Biyoçeşitlilik indisleri (ör: Shannon ve Simpson çeşitlilik indisleri) | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Bilgisayar ortamında uygulamalı çalışma | İlgili görüntü işleme ve veri analizi yazılımlarını başlangıç düzeyinde tanıma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Mikro Projelerin Sunumu | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yıl sonu sınavına kadar işlenmiş konuları, ders notları ve önerilen yardımcı kaynaklardan çalışarak sınava hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yıl sonu sınavına kadar işlenmiş konuları, ders notları ve önerilen yardımcı kaynaklardan çalışarak sınava hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |