Genel Bilgi
Kod | MIM125 |
Ad | Temel Tasarım I |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ALTAY ÇOLAK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ALTAY ÇOLAK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. ÖZLEM ŞENYİĞİT SARIKAYA (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Temel Tasarımın ilke ve öğelerini kavrama, anlama ve uygulama ile çevreyi duyarlı biçimde gözlemleyebilme, ayırt etme ve değerlendirmeyi öğrenmelerini ve görsel anlatım güçlerini arttırmalarını amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Temel tasarım, ilke ve ögeler kapsamında irdelenir. Tasarım problemi çözme becerisini arttırır. Mekan kurgusu yapabilme yeteneğini geliştirir.
Dersin Ön Koşulu
Literatür araştırması
Kaynaklar
Demir Divanlıoğlu, Temel Tasar Birsen Yayın Evi, İst. 1997 Latife Gürer, Temel Tasarım, Birsen Yayın Evi, ISBN 975-511-386-X İ. Hulüsi Güngör, Temel Tasar, Esen Ofset, ISBN 975 000504 01 Seylan A., Temel Tasarım M Kitap Yayınları ISBN 9750015800 2005 Francis D.K. CHING, Mimarlık, Biçim, Mekan ve Düzen YEM, ISBN 975-8599-20-8
Notlar
mimarlık dergileri ve tezler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sanatın temel ilkelerini bilme, anlama ve mimari tasarımın çeşitli alanlarına uyarlar |
ÖÇ02 | Üç boyutlu yüzeyleri iki boyutlu yüzeylerde çözümler |
ÖÇ03 | Çeşitli malzeme ve teknikler ile özgün tasarımlar yaratır |
ÖÇ04 | Her türlü teknik bilgi ve donanımla klasik ve özgün tasarımlar ortaya koyabilecek beceriye sahip olur |
ÖÇ05 | Tasarıma orjinal bir bakış açısı geliştirir. |
ÖÇ06 | İlke ve öğeler ile kompozisyonlar oluşturabilme yeteneğini kazanır |
ÖÇ07 | Soyut ve somut kavramları iki ve üç boyutlu kompozisyonlara dönüştürme becerisini kazanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimari teknik çizim ve sunum yapabilme, dijital teknolojileri kullanma, üç boyutlu model yapma, tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade edebilme ve görsel iletişim tekniklerini kullanır. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin kullanımını anlama, eleman, bileşen ve malzeme ölçeğinde özelliklerini yorumlama, tasarımda uygun olanını seçme, uygulamada bir araya gelişlerinin temel ilkelerini anlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütme, teknik döküman hazırlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde çevre, insan, kültür gibi unsurların etkisini anlar, yorumlar, kavramlarla açıklar, mimari ilkeleri bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde kullanır. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir, değerlendirme ve uygular. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini açıklar, değerlendirir ve çözümler. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Strüktürlerin düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerini anlar, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimlerini açıklama ve taşıyıcı sistem uygulamalarını yorumlama, uygun taşıyıcı sistemi seçer ve kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri anlar ve kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarından, örnek uygulamalardan veri toplama, değerlendirme, tanımlar, karşılaştırır, sentezleyerek öneri geliştirir. | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevreyi tanımlama, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlar, gerekli teknikleri uygular. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajının çıkartılması, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile ilişkilendirilerek yapı maliyetini belirler, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerini belirleme, kaynak araştırması yapma, bilgiye ulaşma ve veri tabanlarını kullanır, yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimini sağlar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç oluşturma ve tasarım verilerinin sürdürülebilir kullanımını sağlar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluğunu anlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini anlamak için veri toplar, değerlendirir ve yorumlar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genel görüşme, ders konuları hakkında kısa bilgilendirme | sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Noka, Çizgi, Yön | Ders notu- Kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Ölçü, Biçim, Değer, Doku, Renk | Ders notu- Kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Uygunluk İlkesi | Ders notu- Kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Tekrar İlkesi 1 | Ders notu- Kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Tekrar İlkesi 2 | Ders notu- Kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Mekansal Organizasyonlar I | Ders notu- Kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ders notu- Kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
9 | Kontrast/Zıtlık İlkesi | Ders notu- Kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Egemenlik İlkesi | Ders notu- Kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Koram | Ders notu- Kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Organizasyon | Ders notu- Kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Gestalt İlkeleri | Ders notu- Kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Denge İlkesi | Ders notu- Kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Birlik ilkesi | Ders notu- Kaynak kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav için hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav için hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |