Genel Bilgi
Kod | TLZ112 |
Ad | Tekstil Lifleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ABDURRAHMAN TELLİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ABDURRAHMAN TELLİ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Liflerin sınıflandırılmasının ve tekstil liflerinin özelliklerinin diğer tekstil işlemleri esnasındaki davranış biçimlerine etkisini öğretmektir. Yapay liflerin tanınması, üretim aşamalarının öğrenilmesi, özellik ve kullanım alanlarının tanınması
Dersin İçeriği
Tekstil liflerinin sınıflandırılması.Liflerin moleküler yapılarının incelenmesi. Bitkisel lifler. Selüloz. Pamuk liflerinin fiziksel ve kimyasal yapıları. Çırçırlama ve standardizasyon.Keten, jüte. Hayvansal lifler, protein. Yapay Liflerin sınıflandırılması, Üretim aşamaları, En çok kullanılan Yapay Liflerin Özellikleri ve Kullanım Alanları
Dersin Ön Koşulu
Ders için ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
İnci, Başer (2002), Elyaf Bilgisi, Marmara Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi, İstanbul. Necdet, Seventekin (2003), Kimyasal Lifler, Ege Üniversitesi Tekstil ve Araştırma Merkezi Yayını, İzmir. Hatice Banu, Gürcüm (2013), Tekstil Malzeme Bilgisi, Kerasus Yayınları, İzmir.
Notlar
Elvan Özkavruk Adanır (2015), Tekstil Lifleri Özellikleri ve Kullanım Alanları, Mungan Kavram Yayınları, İzmir. Mürüvvet, Mangut; Nevin, Karahan; (2016), Doğal Lifler, Ekin Basım Yayın Dağıtım, Bursa. Nevin, Karahan; Mürüvvet, Mangut (2017), Yapay Lifler, Ekin Basım Yayın Dağıtım, Bursa.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Liflerin sınıflandırılması hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | Lif özelliklerini tanır ve son ürüne etkisini öğrenir. |
ÖÇ03 | Tekstil sektöründe yaygın olarak kullanılan doğal liflerin fiziksel ve kimyasal özelliklerini öğrenir. |
ÖÇ04 | Elyaf özelliklerini belirten temel terimleri kavrar (elyaf inceliği, elyaf uzunluğu, elyaf mukavemeti, mikroskop altında görünüm, vb. ) |
ÖÇ05 | Yapay liflerin türlerini, yapı ve özelliklerini, elde ediliş şekillerini ve kullanım yerlerini öğrenir. |
ÖÇ06 | İstenen ürün özelliklerine göre uygun lifleri seçebilme becerisini kazanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Fen bilimleri ve Tekstil mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilimler ve mühendislik konularında edinilen bilgileri Tekstil mühendisliği alanında kullanabilme | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil Mühendisliği alanında süreç analizi yapabilme, sorunları tanımlayabilme, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney tasarlama, veri toplama, sonuçların bilişsel analizi ve yorumlanma becerisine sahip olabilme | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ve ekip üyesi olarak etkin çalışabilme ve sorumluluk alabilme | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olabilme | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme becerisine sahip olabilme | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisine sahip olabilme | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İş sağlığı ve güvenliği, mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu ve çevre sağlığı konularında gerekli bilince sahip olabilme | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında gerekli yetkinliğe sahip olabilme | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçerek çözme ve uygulama becerisi. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tekstil liflerinin tanımı ve sınıflandırılması | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Dünya lif üretim ve tüketimleri | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Tekstil liflerinin özelliklerinin tanımlanması, doğal ve sentetik liflerin karşılaştırılması | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Bitkisel lifler (tohum, gövde, yaprak ve meyve lifleri) | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Hayvansal lifler (deri ve salgı lifleri) | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Madensel lifler | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Diğer bitkisel liflerin (kenevir, Manila keneviri, jüt, rami, kapok, Hindistan cevizi) genel özellikleri | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders notları ve referans kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yapay (kimyasal) liflerin sınıflandırılması,suni ve sentetik lifler,genel terimler ve tanımlar | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Polimerizasyon türleri, lif çekiminin prensibi, lif çekim yöntemleri | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Ekstrüderler, düzeler, görevleri, özellikleri, diğer lif çekim elemanları | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Rejenere selülozik liflerin tarihçesi, viskoz lifleri, üretim yöntemleri, lif özellikleri | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Asetat lifleri, üretim yöntemleri, lif özellikleri, kullanım alanları | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Diğer suni lifler, modal, tencel, lyocel lifleri, üretim yöntemleri, özellikleri | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Poliamid, Poliakrilonitril, Polipropilen, Poliüretan, Karbon lifleri ve kullanım alanları | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve referans kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve referans kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |