Genel Bilgi
Kod | TLZ301 |
Ad | Termodinamik |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. RAMAZAN TUĞRUL OĞULATA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. RAMAZAN TUĞRUL OĞULATA
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı öğrenciyi, termodinamiğin birinci ve ikinci kanunlarının her türlü mühendislik uygulamalarına efektif olarak hazırlamaktır.
Dersin İçeriği
Kavram ve tanımlar. Saf madde ve P-v-T özellikleri. İş ve ısı. Hal ve hal değişimi. Sanki dengeli hal değişimleri. Isı, iş ve kütle ile enerji geçişi. Kapalı ve açık sistemler için Termodinamiğin birinci yasası. İç enerji, entalpi ve özgül ısılar. Kapalı ve açık sistemler için Termodinamiğin ikinci yasası. Entropi. Sürekli akışlı açık sistemler. Zamanla değişen açık sistemler. Kullanılabilirlik ve tersinmezlik.
Dersin Ön Koşulu
yoktur
Kaynaklar
Çengel Y. A., Michael A. Boles, Termodinamik Mühendislik Yaklaşımıyla 7. Baskı, 2012
Notlar
Mühendislik Termodinamik Kitapları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Termodinamik yasalarını anlayabilme |
ÖÇ02 | Mühendislik problemlerinde Termodinamik yasalarını uygulayabilme becerisi |
ÖÇ03 | Termodinamiğin diğer mühendislik disiplinlerle ilişkisini kavrayabilme |
ÖÇ04 | Maddelerin fiziksel özelliklerini bulabilme veya hesaplayabilme |
ÖÇ05 | Karmaşık mühendislik problemlerini çözebilme becerisi |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Fen bilimleri ve Tekstil mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilimler ve mühendislik konularında edinilen bilgileri Tekstil mühendisliği alanında kullanabilme | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil Mühendisliği alanında süreç analizi yapabilme, sorunları tanımlayabilme, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney tasarlama, veri toplama, sonuçların bilişsel analizi ve yorumlanma becerisine sahip olabilme | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ve ekip üyesi olarak etkin çalışabilme ve sorumluluk alabilme | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olabilme | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme becerisine sahip olabilme | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisine sahip olabilme | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İş sağlığı ve güvenliği, mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu ve çevre sağlığı konularında gerekli bilince sahip olabilme | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında gerekli yetkinliğe sahip olabilme | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçerek çözme ve uygulama becerisi. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Termodinamiğe giriş, temel kavram ve tanımlar | Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Enerji ve iş kavramları | Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Termodinamiğin birinci kanunu | Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Termodinamik özellikler ve hesaplanması | Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Kontrol hacim ve enerji analizi | Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Saf madde kavramı | Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Saf maddenin P-v-T yüzeylerinin ve P-v, T-v ve P-T özelik diyagramlarının gösterimi | Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | İşlenen konuların genel olarak tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kapalı sistemler için Termodinamiğin birinci yasası | Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Kapalı sistemler için genel enerji dengesi bağıntısının geliştirilmesi | Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Termodinamiğin birinci kanunu, enerjinin korunumu ilkesinin açık sistemlere ve kontrol hacimlerine uygulanması | Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Sürekli akışlı sistem problemlerinin çözümü | Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Termodinamiğin ikinci yasası | Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Isıl enerji depoları, tersinir ve tersinmez hal değişimleri, ısı makineleri, soğutma makineleri ve ısı pompaları kavramları | Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Tersinir ısı makineleri, ısı pompaları ve soğutma makineleri için ısıl verimler ve etkinlik katsayıları | Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İşlenen konuların genel olarak tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İşlenen konuların genel olarak tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |