Genel Bilgi
Kod | MIM223 |
Ad | Yapı Tesisatı |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Uzaktan Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. GANİME TUĞBA ERCOŞKUN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. GANİME TUĞBA ERCOŞKUN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Yapıda bulunan ıslak mekanlar (banyo, wc, mutfak, balkon, teras ve benzeri) ile ilgili bilgilenmek ve bu bilgileri herhangi bir yapı çeşidinde teknik ve planlama düşüncesi anlamında ifade edebilmek amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Çeşitli yapılarda bulunan iç mekanların (ıslak ve ıslak olmayan) açıklanması. Ayrıca çeşitli yapı türlerinde ıslak mekanların (balkon,teras,banyo,wc,çamaşır odası,mutfak,sauna,yüzme havuzu) olması gereken yerlerde donanım şekilleri ve tesisat sistemlerinin (temiz su tesisatı, pis su tesisatı) oluşturulması.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1- Müslim Avcıoğlu, Yapı Tesisatı, Yayınevi : Nobel Akademik Yayıncılık,2013. 2- Erşan Sakar, Mekanik Tesisat Sistemleri, Birsen yayınevi,2015.
Notlar
1- Süleyman Türker, Temel İtfaiyecilik ve Yangından Korunma 1, Altın Koza Yayınları No:48, Adana, 2009. 2-Yapı Tesisatı Ders Notu, Yazar: Erdoğan Şimşek. 3-Şimşek, E., Polat, Y. ve Bilgili, M. ,Tesisat Teknolojisi, Ç.Ü. Adana MYO Yayınları, Yayın No: 60, Adana (2009). 4-Yüksek Yapılarda Tesisat, ISISAN Yayınları No:361.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sıhhi tesisatı tanımlar. |
ÖÇ02 | Sıhhi tesisatın kapsadığı konuları açıklar. |
ÖÇ03 | Herhangi bir yapı veya kendi tasarımında yer alan/olması gereken ıslak mekanın teknik ve planlama bilgilerini yorumlar. |
ÖÇ04 | Yapıda bulunan ıslak mekanları (banyo, wc, mutfak, balkon, teras ve benzeri) tanımlar ve bu bilgiler ile herhangi bir yapı çeşidinde planlama yapar. |
ÖÇ05 | Temiz su tesisatını ve kapsadığı konuları tanımlar, herhangi bir yapıda temiz su tesisatının hangi aşamalarla nasıl uygulandığını sırasıyla ifade eder. |
ÖÇ06 | Pissu su tesisatını ve kapsadığı konuları tanımlar, herhangi bir yapıda pis su tesisatının hangi aşamalarla nasıl uygulandığını sırasıyla ifade eder. |
ÖÇ07 | Yangın tesisatını ve kapsadığı konuları tanımlar, herhangi bir yapıda yangın tesisatının hangi aşamalarla nasıl uygulandığını sırasıyla ifade eder. |
ÖÇ08 | Gaz tesisatını ve kapsadığı konuları tanımlar, herhangi bir yapıda gaz tesisatının hangi aşamalarla nasıl uygulandığını sırasıyla ifade eder. |
ÖÇ09 | Sıhhi tesisat projelendirme esaslarını uygular, alanıyla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili kullanır. |
ÖÇ10 | Sıhhi tesisat konuları arasında bağlantı kurar, sıraya koyar, taslağını çizer, gözden geçirerek düzenler ve kendi çizeceği projelerde özgün tasarımlar yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimari teknik çizim ve sunum yapabilme, dijital teknolojileri kullanma, üç boyutlu model yapma, tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade edebilme ve görsel iletişim tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin kullanımını anlama, eleman, bileşen ve malzeme ölçeğinde özelliklerini yorumlama, tasarımda uygun olanını seçme, uygulamada bir araya gelişlerinin temel ilkelerini anlar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütme, teknik döküman hazırlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde çevre, insan, kültür gibi unsurların etkisini anlar, yorumlar, kavramlarla açıklar, mimari ilkeleri bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir, değerlendirme ve uygular. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini açıklar, değerlendirir ve çözümler. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Strüktürlerin düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerini anlar, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimlerini açıklama ve taşıyıcı sistem uygulamalarını yorumlama, uygun taşıyıcı sistemi seçer ve kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri anlar ve kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarından, örnek uygulamalardan veri toplama, değerlendirme, tanımlar, karşılaştırır, sentezleyerek öneri geliştirir. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevreyi tanımlama, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlar, gerekli teknikleri uygular. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajının çıkartılması, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile ilişkilendirilerek yapı maliyetini belirler, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerini belirleme, kaynak araştırması yapma, bilgiye ulaşma ve veri tabanlarını kullanır, yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimini sağlar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç oluşturma ve tasarım verilerinin sürdürülebilir kullanımını sağlar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluğunu anlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini anlamak için veri toplar, değerlendirir ve yorumlar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin içeriği ile ilgili genel tanıtım yapılması | İlgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Tesisatın ana malzemesi suyun ve tesisat sisteminin tanıtımı | İlgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Suyun temin edilme şekilleri | İlgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Tulumbalar/pompalar | İlgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Şehir ve bina su tesisatı | İlgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Bina temiz su tesisatı | İlgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Bina kirli su tesisatı | İlgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | İlgili kaynaklara çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yangın Tesisatı | İlgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Vize sınavı | İlgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Sıhhi Tesisat Gereçleri | İlgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Su Akıtma Yerleri | İlgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Sıcak Su Tesisatı | İlgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Gaz Tesisatı | İlgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Havalandırma tesisatı | İlgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili kaynaklara çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili kaynaklara çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |