Genel Bilgi
Kod | MIM227 |
Ad | Görsel Okur Yazarlık |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAVVA ALKAN BALA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HAVVA ALKAN BALA
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı görsel okuryazarlık kavramını öğrenme, görsellere farklı bir gözle bakma, görsellerin okunması ve görseller hakkında yazılması sürecini geliştirmektir.
Dersin İçeriği
Ders, görsel okur-yazarlığın tarihini, resim, grafik, fotoğraf, sinema ve mimari gibi sanat ürünlerinin okunmasını ve bunlar hakkında yazılmasını içerir.
Dersin Ön Koşulu
dersin önkoşulu bulunmamaktadır
Kaynaklar
Visual Literacy: A Conceptual Approach to Graphic Problem Solving, Judith Wilde, Richard Wilde A Primer of Visual Literacy, Donis A Dondis Visual Literacy, James Elkins, Routledge Book Görsel Okuryazarlık, Ahmet Akkaya, Asos yayınevi Dijital Çağda Okuryazarlık, Kemal İnal
Notlar
Ders notları, Video ve saha gezilerindeki eskiz deneyimleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Görsel okuryazarlık kavramının tarihsel gelişimini tanımlar. |
ÖÇ02 | Görsel okuryazarlık ile ilgili kavramları listeler. |
ÖÇ03 | Sanatsal tasarım elemanlarını ve ilkelerini açıklar. |
ÖÇ04 | Görsel okuryazarlığa yönelik olarak görseller oluşturur. |
ÖÇ05 | Konuya ve amaca uygun materyal seçer ve kullanır. |
ÖÇ06 | Görselleri yorumlar ve görseller hakkında metin oluşturur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimari teknik çizim ve sunum yapabilme, dijital teknolojileri kullanma, üç boyutlu model yapma, tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade edebilme ve görsel iletişim tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin kullanımını anlama, eleman, bileşen ve malzeme ölçeğinde özelliklerini yorumlama, tasarımda uygun olanını seçme, uygulamada bir araya gelişlerinin temel ilkelerini anlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütme, teknik döküman hazırlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde çevre, insan, kültür gibi unsurların etkisini anlar, yorumlar, kavramlarla açıklar, mimari ilkeleri bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir, değerlendirme ve uygular. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini açıklar, değerlendirir ve çözümler. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Strüktürlerin düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerini anlar, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimlerini açıklama ve taşıyıcı sistem uygulamalarını yorumlama, uygun taşıyıcı sistemi seçer ve kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri anlar ve kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarından, örnek uygulamalardan veri toplama, değerlendirme, tanımlar, karşılaştırır, sentezleyerek öneri geliştirir. | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevreyi tanımlama, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlar, gerekli teknikleri uygular. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajının çıkartılması, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile ilişkilendirilerek yapı maliyetini belirler, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerini belirleme, kaynak araştırması yapma, bilgiye ulaşma ve veri tabanlarını kullanır, yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimini sağlar. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç oluşturma ve tasarım verilerinin sürdürülebilir kullanımını sağlar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluğunu anlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini anlamak için veri toplar, değerlendirir ve yorumlar. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin içeriği, amaçları, ders programı, uygulanacak yöntemler, kullanılacak kaynakların tanıtımı ve proje konularının seçimi. | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
2 | Farklı okuryazarlık türlerinin incelenmesi. | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
3 | Görsel okuryazarlık kavramının tarihsel gelişimi. | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
4 | Görsel okuryazarlık kavramının tarihsel gelişimi 2 | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Görsel okuryazarlık ile ilgili temel kavramlar. | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Görsel okuryazarlık ile ilgili temel kavramlar 2 | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Görsel algı | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | İlgili okuma ve araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Sanatsal tasarım elemanları. | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Sanatsal tasarım ilkeleri. | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Görselleri okuma/yorumlama. | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Görselleri okuma/yorumlama 2 | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Görseller hakkında metin oluşturma. | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Görsel okuryazarlığa yönelik olarak görseller oluşturma 1 | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Görsel okuryazarlığa yönelik olarak görseller oluşturma2 | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Görsel okuryazarlığa yönelik olarak görseller oluşturma2 3 | İlgili okuma ve araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili okuma ve araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |