Genel Bilgi
| Birim | MİMARLIK FAKÜLTESİ |
| MİMARLIK PR. | |
| Kod | MIM227 |
| Ad | Görsel Okur Yazarlık |
| Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | S Seçmeli |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAVVA ALKAN BALA |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HAVVA ALKAN BALA
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı görsel okuryazarlık kavramını öğrenme, görsellere farklı bir gözle bakma, görsellerin okunması ve görseller hakkında yazılması sürecini geliştirmektir.
Dersin İçeriği
Ders, görsel okur-yazarlığın tarihini, resim, grafik, fotoğraf, sinema ve mimari gibi sanat ürünlerinin okunmasını ve bunlar hakkında yazılmasını içerir.
Dersin Ön Koşulu
dersin önkoşulu bulunmamaktadır
Kaynaklar
Visual Literacy: A Conceptual Approach to Graphic Problem Solving, Judith Wilde, Richard Wilde A Primer of Visual Literacy, Donis A Dondis Visual Literacy, James Elkins, Routledge Book Görsel Okuryazarlık, Ahmet Akkaya, Asos yayınevi Dijital Çağda Okuryazarlık, Kemal İnal
Notlar
Ders notları, Video ve saha gezilerindeki eskiz deneyimleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Görsel okuryazarlık kavramının tarihsel gelişimini tanımlar. |
| ÖÇ02 | Görsel okuryazarlık ile ilgili kavramları listeler. |
| ÖÇ03 | Sanatsal tasarım elemanlarını ve ilkelerini açıklar. |
| ÖÇ04 | Görsel okuryazarlığa yönelik olarak görseller oluşturur. |
| ÖÇ05 | Konuya ve amaca uygun materyal seçer ve kullanır. |
| ÖÇ06 | Görselleri yorumlar ve görseller hakkında metin oluşturur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimari teknik çizim ve sunum yapabilme, dijital teknolojileri kullanma, üç boyutlu model yapma, tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade edebilme ve görsel iletişim tekniklerini kullanır. | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin kullanımını anlama, eleman, bileşen ve malzeme ölçeğinde özelliklerini yorumlama, tasarımda uygun olanını seçme, uygulamada bir araya gelişlerinin temel ilkelerini anlar. | |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütme, teknik döküman hazırlar. | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde çevre, insan, kültür gibi unsurların etkisini anlar, yorumlar, kavramlarla açıklar, mimari ilkeleri bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde kullanır. | |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir, değerlendirme ve uygular. | |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini açıklar, değerlendirir ve çözümler. | |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Strüktürlerin düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerini anlar, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimlerini açıklama ve taşıyıcı sistem uygulamalarını yorumlama, uygun taşıyıcı sistemi seçer ve kullanır. | |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri anlar ve kullanır. | |
| PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarından, örnek uygulamalardan veri toplama, değerlendirme, tanımlar, karşılaştırır, sentezleyerek öneri geliştirir. | 4 |
| PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevreyi tanımlama, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlar, gerekli teknikleri uygular. | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajının çıkartılması, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile ilişkilendirilerek yapı maliyetini belirler, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerini belirleme, kaynak araştırması yapma, bilgiye ulaşma ve veri tabanlarını kullanır, yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimini sağlar. | 3 |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç oluşturma ve tasarım verilerinin sürdürülebilir kullanımını sağlar. | |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip eder. | |
| PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluğunu anlar. | |
| PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini anlamak için veri toplar, değerlendirir ve yorumlar. | 3 |
| PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Dersin içeriği, amaçları, ders programı, uygulanacak yöntemler, kullanılacak kaynakların tanıtımı ve proje konularının seçimi. | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
| 2 | Farklı okuryazarlık türlerinin incelenmesi. | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
| 3 | Görsel okuryazarlık kavramının tarihsel gelişimi. | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
| 4 | Görsel okuryazarlık kavramının tarihsel gelişimi 2 | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 5 | Görsel okuryazarlık ile ilgili temel kavramlar. | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 6 | Görsel okuryazarlık ile ilgili temel kavramlar 2 | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 7 | Görsel algı | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 8 | Ara Sınav | İlgili okuma ve araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
| 9 | Sanatsal tasarım elemanları. | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 10 | Sanatsal tasarım ilkeleri. | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 11 | Görselleri okuma/yorumlama. | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 12 | Görselleri okuma/yorumlama 2 | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 13 | Görseller hakkında metin oluşturma. | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 14 | Görsel okuryazarlığa yönelik olarak görseller oluşturma 1 | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 15 | Görsel okuryazarlığa yönelik olarak görseller oluşturma2 | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 16 | Görsel okuryazarlığa yönelik olarak görseller oluşturma2 3 | İlgili okuma ve araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili okuma ve araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||