Genel Bilgi
Kod | MIM230 |
Ad | Bina Bilgisi III |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ONUR ERMAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ONUR ERMAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Çevre kavramı ve çevrenin bileşenlerini tanımlamak. Yapılaşmış çevrede çevre insan davranış ilişkisini anlamak ve yorumlamak.
Dersin İçeriği
Çevre kavramı, insan davranışı, kültür, çevrenin bileşenleri, insan-çevre-davranış ilişkisi, çevre psikolojisi, kentsel mekan tasarımına giriş, tasarımda çevresel faktörler, modeller ve yaklaşımlar.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Gür, Ş. Ö. 2000, Doğu Karadeniz Örneğinde Konut Kültürü, YEM. Çakın, Ş. 1998, Mimari Tasarım, İnsan ve Çevre, Özel Matbaası. Arcan, E. F., Evci, F., 1992 Mimari Tasarıma Yaklaşım 1 Bina Bilgisi Çalışmaları, İki K. Yayın. Gür, Ş. Ö. 1996, Mekan Örgütlenmesi, Trabzon, Gür Yayıncılık.
Notlar
farklı kapsamlarda mimari proje ve yapı örnekleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çevre kavramını tanımlar ve çevrenin bileşenlerini açıklar. |
ÖÇ02 | Mimari tasarımda etkin olan çevresel faktörleri tanımlar. |
ÖÇ03 | Yapılı çevrenin biçimlenmesinde kültürün etkisini yorumlar. |
ÖÇ04 | Bina-kentsel çevre ilişkisini açıklar. |
ÖÇ05 | Örnek yapılaşmış alanlarda insan-çevre-kültür ilişkisinin etkisini yorumlar. |
ÖÇ06 | Mimari mekan kavramını tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimari teknik çizim ve sunum yapabilme, dijital teknolojileri kullanma, üç boyutlu model yapma, tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade edebilme ve görsel iletişim tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin kullanımını anlama, eleman, bileşen ve malzeme ölçeğinde özelliklerini yorumlama, tasarımda uygun olanını seçme, uygulamada bir araya gelişlerinin temel ilkelerini anlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütme, teknik döküman hazırlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde çevre, insan, kültür gibi unsurların etkisini anlar, yorumlar, kavramlarla açıklar, mimari ilkeleri bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde kullanır. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir, değerlendirme ve uygular. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini açıklar, değerlendirir ve çözümler. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Strüktürlerin düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerini anlar, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimlerini açıklama ve taşıyıcı sistem uygulamalarını yorumlama, uygun taşıyıcı sistemi seçer ve kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri anlar ve kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarından, örnek uygulamalardan veri toplama, değerlendirme, tanımlar, karşılaştırır, sentezleyerek öneri geliştirir. | 3 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevreyi tanımlama, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlar, gerekli teknikleri uygular. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajının çıkartılması, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile ilişkilendirilerek yapı maliyetini belirler, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerini belirleme, kaynak araştırması yapma, bilgiye ulaşma ve veri tabanlarını kullanır, yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimini sağlar. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç oluşturma ve tasarım verilerinin sürdürülebilir kullanımını sağlar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluğunu anlar. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini anlamak için veri toplar, değerlendirir ve yorumlar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin içeriğinin sunulması | Bulunmamakta | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Çevre kavramının tanımlanması | Çevre kavramı hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Çevrenin bileşenlerinin tanımlanması | Çevrenin bileşenleri hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | İnsanın etkileşim içinde bulunduğu çevre düzeyleri | Çevre düzeyleri hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Fiziksel çevrede insan davranışının ortaya çıkışı 1 | İnsan davranışı hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Fiziksel çevrede insan davranışının ortaya çıkışını tartışma 2 | Çevre ve İnsan davranışı ilişkisi hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Tasarımda çevre etkenlerinin tanımlanması | Tasarımı etkileyen çevresel faktörlerin araştırılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
8 | Ara Sınav | Önceki konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tasarımda çevre etkenlerinin değerlendirilmesi, modeller, yaklaşımar | Tasarımı etkileyen çevresel faktörlerin araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Mekan kavramı, mekansal düzeyler ve kentsel mekan kavramına giriş | Mekan ve kentsel mekan kavramının araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Kentsel dış mekanı belirleyen nitelikler 1 | Kentsel dış mekan kavramı üzerine araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Kentsel dış mekanı belirleyen nitelikler 2 | Kentsel dış mekan kavramı üzerine araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Bina kentsel çevre ilişkisinin analizi | Kentsel çevre konusunda araştırmalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | İnsan çevre davranış ilişkisinin analizi | Çevre davranış ilişkisi konulu araştırmalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Ders konularının genel tekrarı ve dersin sonlandırılması | Konuların genel tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |