Genel Bilgi
Kod | MIM232 |
Ad | Yapı Elemanları II |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi KASIM ÇELİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi KASIM ÇELİK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Doğrama, düşey sirkülasyon elemanları ve çatı gibi yapı elemanlarını ayrı ayrı ele alarak, tasarım ve uygulama projesi yapabilecek düzeyde temel bilgileri vermek.
Dersin İçeriği
Bu derste, doğramalar (penceler ve kapılar), düşey sirkülasyon araçları (merdivenler, rampalar, yürüyen merdivenler ve asansörler) ve çatılar hakkında teorik ve uygulamalı bilgi verilmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok.
Kaynaklar
-Güncel ders notları, -Erkin, E., Mimarlıkta Yapı-Yapım, Birsen Yayınevi, 2014., -Toydemir, N., Bulut, Ü., Çatılar, Yapı Yayın, 2006., -Mcleod, V., Çağdaş Konut Mimarisinde Detaylar, İstanbul, YEM Yayınları, 2008.
Notlar
Yapı ve yapımla ilgili olan standart ve yönetmelikler.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Doğramalarda kullanılan malzemelerin (ahşap, plastik, metal) özelliklerini öğrenir, fiziksel koşullara göre davranışlarını tanımlar. |
ÖÇ02 | Düşey sirkülasyon araçlarının (merdiven, asansör, rampa) teknik özelliklerini tanımlar. |
ÖÇ03 | Düşey sirkülasyon araçlarının mimari proje üzerindeki yerlerini doğru belirtir, planlama ve ilgili hesaplarını öğrenir. |
ÖÇ04 | Her türlü merdiven dengeleme yöntemini uygular, konstrüksiyonlarını tanımlar ve ayırt eder. |
ÖÇ05 | Çatı konstüksiyonlarının özellikleri bilir ve bunları çizim yolu ile ifade eder, çatı sudan arınım planlarını çizer. |
ÖÇ06 | Çatı örtü malzemelerine göre konstrüksiyonu ve ilgili detayları ifade eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimari teknik çizim ve sunum yapabilme, dijital teknolojileri kullanma, üç boyutlu model yapma, tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade edebilme ve görsel iletişim tekniklerini kullanır. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin kullanımını anlama, eleman, bileşen ve malzeme ölçeğinde özelliklerini yorumlama, tasarımda uygun olanını seçme, uygulamada bir araya gelişlerinin temel ilkelerini anlar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütme, teknik döküman hazırlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde çevre, insan, kültür gibi unsurların etkisini anlar, yorumlar, kavramlarla açıklar, mimari ilkeleri bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir, değerlendirme ve uygular. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini açıklar, değerlendirir ve çözümler. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Strüktürlerin düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerini anlar, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimlerini açıklama ve taşıyıcı sistem uygulamalarını yorumlama, uygun taşıyıcı sistemi seçer ve kullanır. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri anlar ve kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarından, örnek uygulamalardan veri toplama, değerlendirme, tanımlar, karşılaştırır, sentezleyerek öneri geliştirir. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevreyi tanımlama, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlar, gerekli teknikleri uygular. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajının çıkartılması, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile ilişkilendirilerek yapı maliyetini belirler, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerini belirleme, kaynak araştırması yapma, bilgiye ulaşma ve veri tabanlarını kullanır, yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimini sağlar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç oluşturma ve tasarım verilerinin sürdürülebilir kullanımını sağlar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluğunu anlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini anlamak için veri toplar, değerlendirir ve yorumlar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kapıların sınıflandırılması ve özellikleri | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Pencerelerin sınıflandırılması ve özellikleri | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Merdivenler | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Merdiven Dengeleme | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Rampa, yürüyen merdiven, asansör | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Çatıların sınıflandırılması ve özellikleri | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Çatı örtüleri | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Çift kollu merdiven uygulaması-1 | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Çift kollu merdiven uygulaması- 2 | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
11 | Merdiven Dengeleme uygulaması (Orantılı Bölme Yöntemi)-1 | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Merdiven Dengeleme uygulaması (Flight Line)-2 | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
13 | Çatılarda Sudan Arınım Uygulamasının Plan ve Kesitlerinin Çizimi | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Çatı Konstrüksiyonu Plan Çizimi-1 | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Çatı Konstrüksiyonu Kesit ve Detay Çizimi-2 | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları-1 | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları-2 | Konu ile ilgili ders notlarını ve kitapları inceleme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 4 | 8 | 32 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 112 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,48 | ||
AKTS | 4 AKTS |