Genel Bilgi
Kod | MIM385 |
Ad | Fiziksel Çevre Denetimi II |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi KASIM ÇELİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi KASIM ÇELİK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Fiziksel çevre öğeleri ile hacim akustiği ve doğal-yapay aydınlatma konularında bilgi aktarmak.
Dersin İçeriği
Yapı ve yakın çevresi tasarlanırken, ses ve aydınlatma bakımından, yapı içinde ve dışında alınması gereken tedbirler anlatılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok.
Kaynaklar
- IESNA. Illuminating Engineering Society of North America, Lighting Handbook, Reference and Application, New York, 2010, - DIALux, Relux gibi aydınlatma bilgisayar programları, - Sirel, Ş.,Konutlarda Görsel Konfor, Yapı Fiziği Konuları II, Istanbul, 1996, - Irvine; L.K.; Richards; R.L.: Acoustics and Noise Control Handbook for Architects and Builders; Krieger Publishing Company; USA;1998
Notlar
Konfor koşulları (aydınlatma, akustik, ısı, nem vb.) ile ilgili yürürlükte olan ilgili standart ve yönetmelikler.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hacim akustiği ve aydınlatma tasarımı konusunda temel bilgilere sahip olur. |
ÖÇ02 | Fiziksel öğelere uygun olarak yapı kabuğunun tasarımını gerçekleştirir. |
ÖÇ03 | Yapılı çevrenin denetimine dair standart ve yönetmeliklere hakim olur. |
ÖÇ04 | Gürültü / akustik ve aydınlık denetimleriyle mekansal konforu sağlama bilgilerine sahip olur. |
ÖÇ05 | Aydınlık ve gürültüyü denetleyici yalıtım malzemeleri ve detay çözümlemeleri hakkında temel bilgilere sahip olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimari teknik çizim ve sunum yapabilme, dijital teknolojileri kullanma, üç boyutlu model yapma, tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade edebilme ve görsel iletişim tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin kullanımını anlama, eleman, bileşen ve malzeme ölçeğinde özelliklerini yorumlama, tasarımda uygun olanını seçme, uygulamada bir araya gelişlerinin temel ilkelerini anlar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütme, teknik döküman hazırlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde çevre, insan, kültür gibi unsurların etkisini anlar, yorumlar, kavramlarla açıklar, mimari ilkeleri bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde kullanır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir, değerlendirme ve uygular. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini açıklar, değerlendirir ve çözümler. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Strüktürlerin düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerini anlar, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimlerini açıklama ve taşıyıcı sistem uygulamalarını yorumlama, uygun taşıyıcı sistemi seçer ve kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri anlar ve kullanır. | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarından, örnek uygulamalardan veri toplama, değerlendirme, tanımlar, karşılaştırır, sentezleyerek öneri geliştirir. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevreyi tanımlama, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlar, gerekli teknikleri uygular. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajının çıkartılması, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile ilişkilendirilerek yapı maliyetini belirler, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerini belirleme, kaynak araştırması yapma, bilgiye ulaşma ve veri tabanlarını kullanır, yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimini sağlar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç oluşturma ve tasarım verilerinin sürdürülebilir kullanımını sağlar. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluğunu anlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini anlamak için veri toplar, değerlendirir ve yorumlar. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin içeriğinin anlatılması | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | İç ve dış ortamlarda ses ve etkileri | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Ses ile ilgili fiziksel açıklamalar | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Hava ve darbe etkili sese maruz kalan çeşitli yapı bileşenleri ve bunlar üzerinde alınması gerekli tedbirler-1 | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Hava ve darbe etkili sese maruz kalan çeşitli yapı bileşenleri ve bunlar üzerinde alınması gerekli tedbirler-2 | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Çeşitli yapılarda ses açısından mekansal ilişki ve düzenlemeler | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Akustik tedbirler alınması gereken yapılar ve mekanda üretilen sesin anlaşılır olabilmesi için yapılacak EKO hesabı/Eko hesabı ödevi | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | ilgili kitaplara çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Aydınlatma ile ilgili genel bilgilendirme ve doğal/ yapay aydınlatma-1 | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Aydınlatma ile ilgili genel bilgilendirme ve doğal/ yapay aydınlatma-2 | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Mimari Aydınlatma tasarımı ilişkisi | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Yapay ışık Kaynaklarının özellikleri | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Bilgisayar ortamında aydınlatma tasarımı | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Yapı yakın çevresi ve dış ortamda yapay aydınlatma ile ilgili alınması gerekli tedbirler | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Doğal aydınlatma tasarımında ileri günışığı sistemleri kullanımı | İlgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav için çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav için çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |