Genel Bilgi
Kod | MIM439 |
Ad | Mimari Akustik |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi KASIM ÇELİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi KASIM ÇELİK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Temel akustik ve gürültü denetimi konularını aktarmak, gürültü denetimi ve hacim akustiği yönelik yeterli bilgiyi vermek.
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında sesin temel bileşenleri, akustikle ilgili tanım ve terimler, sesin doğması yayılması ve geçmesi, gürültü ve denetiminde temel ilkeler, gürültü denetimine yönelik ulusal ve uluslararası yönetmelik ve standartlar, hacim akustiği tasarım ölçütleri ve akustik kusurlar konularında temel bilgiler verilecek ve farklı işlevli yapılar üzerinden konular tartışılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok.
Kaynaklar
-Güncel ders notları, -Sirel, Ş., 1980. Yapı Akustiği I, İDMMA Basımevi, İstanbul. - Maekawa, Z., Lord, P., Environmental and Architectural Acoustics, E and FN SPON, London, 1994. -Heinrich Kutruff, Room Acoustics, Taylor and Francis, London, Newyork,1999
Notlar
Akustikler ilgili yürürlükte olan ulusal ve uluslararası standart ve yönetmelikler.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel akustik bilgilerine sahip olur. |
ÖÇ02 | Gürültüye karşı alınacak önlemler ile gürültü denetiminde izlenecek yolları öğrenir. |
ÖÇ03 | Çevresel sistemlerin tasarımında akustik ile ilişkili konuların temel ilkelerini anlama becerisi kazanır. |
ÖÇ04 | Mimari tasarımda gürültünün tasarım etkeni olarak göz önüne alınmasına yönelik temel ilkeleri edinir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimari teknik çizim ve sunum yapabilme, dijital teknolojileri kullanma, üç boyutlu model yapma, tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade edebilme ve görsel iletişim tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin kullanımını anlama, eleman, bileşen ve malzeme ölçeğinde özelliklerini yorumlama, tasarımda uygun olanını seçme, uygulamada bir araya gelişlerinin temel ilkelerini anlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütme, teknik döküman hazırlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde çevre, insan, kültür gibi unsurların etkisini anlar, yorumlar, kavramlarla açıklar, mimari ilkeleri bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde kullanır. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir, değerlendirme ve uygular. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini açıklar, değerlendirir ve çözümler. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Strüktürlerin düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerini anlar, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimlerini açıklama ve taşıyıcı sistem uygulamalarını yorumlama, uygun taşıyıcı sistemi seçer ve kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri anlar ve kullanır. | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarından, örnek uygulamalardan veri toplama, değerlendirme, tanımlar, karşılaştırır, sentezleyerek öneri geliştirir. | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevreyi tanımlama, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlar, gerekli teknikleri uygular. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajının çıkartılması, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile ilişkilendirilerek yapı maliyetini belirler, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerini belirleme, kaynak araştırması yapma, bilgiye ulaşma ve veri tabanlarını kullanır, yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimini sağlar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç oluşturma ve tasarım verilerinin sürdürülebilir kullanımını sağlar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluğunu anlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini anlamak için veri toplar, değerlendirir ve yorumlar. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sesin tanımı, bileşenleri | Mimari Akustik ders notları, literatürdeki kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Temel akustik bilgiler, tanımlar | Mimari Akustik ders notları, literatürdeki kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Sesin geçmesi, doğması, yayılması ve yansıması | Mimari Akustik ders notları, literatürdeki kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Gürültü tanımı, gürültünün kullanıcılar üzerindeki etkisi | Mimari Akustik ders notları, literatürdeki kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Gürültü denetim yolları ve temel ilkeler | Mimari Akustik ders notları, literatürdeki kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Gürültü denetimi ile ilgili ulusal ve uluslararası standartlar, yönetmelikler | Mimari Akustik ders notları, ulusal ve uluslararası gürültü yönetmelikleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Kent ölçeğinde gürültü denetimi, gürültü kaynakları | Mimari Akustik ders notları, literatürdeki kaynak kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
8 | Ara Sınav | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yapı ölçeğinde gürültü denetimi, malzemeleri ses geçiş kaybı değerleri | Mimari Akustik ders notları, literatürdeki kaynak kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
10 | Malzemelerin akustik özellikleri, yansışım süresi | Mimari Akustik ders notları, literatürdeki kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Hacim akustiği tasarım etkenleri | Mimari Akustik ders notları, literatürdeki kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Hacimlerdeki akustik kusurlar ve önlemleri | Mimari Akustik ders notları, literatürdeki kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Mimaride gürültü denetimine yönelik öğrenci sunumları-1 | Mimari Akustik ders notları, literatürdeki kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Mimaride gürültü denetimine yönelik öğrenci sunumları-2 | Mimari Akustik ders notları, literatürdeki kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Hacim Akustiği tasarımına yönelik öğrenci sunumları-3 | Mimari Akustik ders notları, literatürdeki kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili ders notları ve kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili ders notları ve kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |