Genel Bilgi
Kod | MIM404 |
Ad | Yapı Yönetim ve Ekonomisi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SIDIKA SEREN GÜVEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi GÖZDE ÇELİK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Meslek hayatına başlandığında büro/şantiyelerde karşılaşılacak değişik konulardaki teknik, idari, hukuki, vb. anlamlarda bilgiler verilmesi.
Dersin İçeriği
Yapım işleri ilk aşamada karar verme, tespitler, program, arsa seçimi, proje, metraj, keşif ve ihala dosyasının hazırlanması, ihale ilanı ve işin müteahhite verilmesinden oluşmaktadır. Yapım işlerinin ikinci aşaması uygulama kısmıdır. Bu kısımda işler ağırlıklı olarak şantiyede geçeceği için işin muhatabı olan tarafların görev tanımları, bu işleri şantiyede hangi sıra ile ve sürede yapacakları ile ilgili organizasyon ve program anlatılarak örneklendirmeler yapılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Ders ön koşulu yoktur
Kaynaklar
Yaman, H., Yapı Üretim Süreci (Yapım Üretim ve Ekonomisi Ders Notları), İTÜ
Notlar
Seminer notları ve makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bir yapının tasarım-inşa-kullanım süreçlerinde organizasyon ve uygulama için gereken aşamaları bilir. |
ÖÇ02 | Yapım işlerine başlarken ilk aşamada yapılacak, tespit ve program, arsa seçimi, proje, metraj, keşif ve ihale dosyası hazırlamak için gerekli çalışmaları yapar. |
ÖÇ03 | İhale ilanı ve işin müteahhite verilmesi konusunda bilgi ve beceriler kazanma |
ÖÇ04 | Yapım işlerinin ikinci aşaması olan uygulama kısmında şantiyede işin muhatabı olan tarafların görev tanımlarını ve iş programlarını yapar. |
ÖÇ05 | İmalat için yapılacak hazırlıkları ve imalat sonrası uygulamaları sıralar |
ÖÇ06 | Büro ve şantiyelerde karşılaşılacak teknik, idari, hukuki, vb. konularda gerekli bilgiyi kavrar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimari teknik çizim ve sunum yapabilme, dijital teknolojileri kullanma, üç boyutlu model yapma, tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade edebilme ve görsel iletişim tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin kullanımını anlama, eleman, bileşen ve malzeme ölçeğinde özelliklerini yorumlama, tasarımda uygun olanını seçme, uygulamada bir araya gelişlerinin temel ilkelerini anlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütme, teknik döküman hazırlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde çevre, insan, kültür gibi unsurların etkisini anlar, yorumlar, kavramlarla açıklar, mimari ilkeleri bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir, değerlendirme ve uygular. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini açıklar, değerlendirir ve çözümler. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Strüktürlerin düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerini anlar, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimlerini açıklama ve taşıyıcı sistem uygulamalarını yorumlama, uygun taşıyıcı sistemi seçer ve kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri anlar ve kullanır. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarından, örnek uygulamalardan veri toplama, değerlendirme, tanımlar, karşılaştırır, sentezleyerek öneri geliştirir. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevreyi tanımlama, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlar, gerekli teknikleri uygular. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajının çıkartılması, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile ilişkilendirilerek yapı maliyetini belirler, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerini belirleme, kaynak araştırması yapma, bilgiye ulaşma ve veri tabanlarını kullanır, yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimini sağlar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç oluşturma ve tasarım verilerinin sürdürülebilir kullanımını sağlar. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluğunu anlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini anlamak için veri toplar, değerlendirir ve yorumlar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Tarifler ve Tanıtmalar | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Proje ve İhale Evrakı Düzenlenmesi ve İhale Hazırlığı-1 | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Proje ve İhale Evrakı Düzenlenmesi ve İhale Hazırlığı-2 | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Proje ve İhale Evrakı Düzenlenmesi ve İhale Hazırlığı-3 | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Proje ve İhale Evrakı Düzenlenmesi ve İhale Hazırlığı-4 | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Proje ve İhale Evrakı Düzenlenmesi ve İhale Hazırlığı-5 | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | ilgili kitaplara çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Şantiye Çalışmaları/Kuruluşu-1 | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Şantiye Çalışmaları/Kuruluşu-2 | ilgili kitaplara çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
11 | Şantiye Çalışmaları/Kuruluşu-3 | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | İmalat İçin Yapılacak Hazırlıklar | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | İmalat İşlerinde Kullanılan Bazı İş Makinaları | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | İmalat işleri | ilgili kitaplara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Final Sınavı | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |