Genel Bilgi
Kod | SRT249 |
Ad | Seramik Teknolojisi ve Uygulamaları 1 |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. NERGİS KILINÇ MİRDALI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. NERGİS KILINÇ MİRDALI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, seramik ürünlerin üretilmesinde kullanılan hammaddeler, seramik teknolojisi ve uygulamaları hakkında temel bilgi kazandırmaktır
Dersin İçeriği
Seramiğin tanımı. Seramik hammaddelerin oluşumu. Özlü ve özsüz seramik hammaddelerinin işlevleri. Seramik hammaddelerinin fiziksel ve kimyasal özellikleri. Seramik ürünlerin üretim yöntemleri. Seramiğin pişirilmesi. Seramik ürünlerin fiziksel, kimyasal ve mekanik özellikleri.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır
Kaynaklar
Seramik Teknolojisi, Ateş Arcasoy, Hasan Başkırkan, Literatür Yayıncılık, 2019
Notlar
The Ceramic Spectrum, Robin Hopper, 2008 ISBN-10 1574983024 ISBN-13 978-1574983029 Second Edition. Out of the Earth, into the Fire A Course in Ceramic Materials for the Studio Potter, Mimi Obstler, 2001. ISBN-10 1574980785 ISBN13 978 1574980783 2nd Edition. Working With Clay, Susan Peterson, Jan Peterson, 2009 ISBN 978-605-4146-02-4. Konu ile ilgili bildiri kitapları, tezler, dergiler, araştırma raporları, İnternet Veri Tabanları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Seramik hammaddelerini, özelliklerini ve bu hammaddelerin hazırlama yöntemlerinin seramik üretim süreçlerine etkilerini kavrar |
ÖÇ02 | Hammaddeleri tanımlarken kullanılan teknikleri yorumlar |
ÖÇ03 | Öğütme parametrelerini tartışırve sorun gidermeye yönelik çalışmalar yapar |
ÖÇ04 | Reolojinin kil-su süspansiyonlarındaki önemini tasvir eder |
ÖÇ05 | Özlü ve özsüz hammaddelerin sıcaklıkla olan ilişkilerini kavrar |
ÖÇ06 | Seramik endüstrisinde kullanılabilecek hammaddeleri kullanarak çamur reçeteleri oluşturur |
ÖÇ07 | Seramik hammaddelerinin fiziksel ve kimyasal özelliklerini analiz eder |
ÖÇ08 | Seramik ürünlerin üretim aşamalarından doğal çamur hazırlama yöntemleri, endüstriyel çamur hazırlama yöntemleri ve harman hazırlama yöntemlerini uygular |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal, bilimsel, sanatsal, mesleki, etik ve sorumluluk bilincine sahiptir | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgiye ulaşır, yönetir ve kurgular | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak verileri yorumlar, değerlendirir, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı düzeyinde, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Zamanı verimli ve planlı kullanır | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel ve grup halinde etkin çalışma, sorumluluk alma becerisi vardır | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahiptir | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | El becerisi ve göz koordinasyonu gelişmiştir | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat ve tasarım ile ilgili toplumsal, evrensel etkileri ve değişimleri takip eder | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanında ve projesinde ihtiyaç duyduğu farklı disiplinlerle uyumlu çalışır | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çok boyutlu algılar, duyusal algıyı somutlaştırabilir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile gelişmeleri izleme ve kendini sürekli olarak yenileme becerisine sahiptir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat kuramı, estetik ve sanat felsefesi konularında yetkindir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünebilme, yaratıcı ve özgün fikirler geliştirme yetisi gelişmiştir | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanına ve konusuna uygun teorik ve uygulamalı bilgiyi verimli şekilde kullanır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kavramları özgün sanat yapıtlarına dönüştürür | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sorunu doğru şekilde tanımlar ve yorumlar, soruna yaratıcı, özgün, estetik, sanatsal ve teknik çözümler bulur | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Farklı malzemeler, üretim yöntemleri ve tekniklerini kullanma konusunda bilgi, beceri ve tecrübe sahibidir | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tasarladığı projenin teknik ve teknolojik olarak üretilebilirliğini değerlendirir | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin içeriği hakkında bilgilendirme. Seramiğin tanımı ve tarihçesi, Seramik malzemenin önemi. Seramiğin kullanım alanları. Seramik ürünlerin sınıflandırılması. | Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
2 | Volkanizma, iç püskürük ve dış püskürük kayaçlar. Seramik hammaddelerin oluşumu, primer ve sekonder oluşumlar. Doğadan hammadde örnekleri Laboratuvar | Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
3 | Özlü seramik hammaddeleri: Kil ve kaolenler. Kil ve kaolen arasındaki farklar. Özlü seramik hammaddelerinin seramik çamurlarındaki işlevleri. Laboratuvar | Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
4 | Özsüz seramik hammaddeleri: Kuvars, Feldispat, Mermer, Tebeşir, Wollastonit, Dolomit, Manyezit, Talk, Korund, Yapay Özsüz Seramik Hammaddeleri ve Özsüz seramik hammaddlerinin seramik çamurlarındaki işlevleri. Laboratuvar. Ödev | Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
5 | Seramik hammaddelerin pişme sırasındaki davranışları. Gözeneklilik, Pekişme, Sinterlenme, Vitrifikasyon kavramları. Kağıt üzerinde gözeneklilik düzeyi yüksek/düşük bünye reçeteleri hazırlamak. | Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
6 | Seramik hammaddelerinin fiziksel ve kimyasal özellikleri: Yapı ve renk görünümleri, pişme sonrası renk ve bünye durumları. Tane iriliği tayini. Sertlik. Laboratuvar: | Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
7 | Seramik hammaddelerinin fiziksel ve kimyasal özellikleri: Döküme elverişlilik, seramik çamurlarının akma davranışları, tiksotropi, optimal elektrolit miktarı tayini. Laboratuvar | Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak sınav için konuların çalışılması tavsiye edilir. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi, Proje / Tasarım |
9 | Kimyasal ve mineralojik analiz yöntemleri. Laboratuvar | Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
10 | Seramik Ürünlerin Üretim Aşamaları: Doğal çamur Hazırlama yöntemleri. Endüstriyel çamur hazırlama yöntemleri. | Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
11 | Seramik Ürünlerin Üretim Aşamaları: Plastik şekillendirme (Serbest Şekillendirme. Yarı otomatik tornalar. Otomatik tornalar). Yarı plastik şekillendirme. Kuru şekillendirme. Yaş şekillendirme. Laboratuvar. Ödev | Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
12 | Seramik Ürünlerin Kurutulması: Kurutmanın önemi, Kurutma hızı, Kurutma çeşitleri, Kurutma hataları. Laboratuvar | Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
13 | Seramiğin Pişirilmesi: Isı. Sıcaklık. Yanma kavramları. Pişirim ilkeleri. Fırın atmosferi. | Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
14 | Seramiğin Pişirilmesi: Ürün-Sıcaklık ilişkisi. Pişirme süreci. Laboratuvar Çalışması | Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
15 | Pişirme çeşitleri: (Bisküvi pişirimi. Sırlı pişirim. Dekor pişirimi. Tek pişirim. Çift pişirim. Çukurda pişirim. Raku pişirimi. Kalsinasyon). Fırınlar. Yükseltgen ve indirgen atmosferde pişirim. Laboratuvar Çalışması | Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak sınav için konuların çalışılması tavsiye edilir. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Seramik teknolojisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak sınav için konuların çalışılması tavsiye edilir. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 118 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,72 | ||
AKTS | 5 AKTS |