Genel Bilgi
Kod | SRT303 |
Ad | Seramik Çamurları Tasarımı 1 |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. NERGİS KILINÇ MİRDALI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. NERGİS KILINÇ MİRDALI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Farklı hammaddeler kullanarak Endüstriyel veya Sanatsal ürün tasarımına yönelik üçgen diyagram üzerinde bünye reçeteleri oluşturmaktır. Oluşturulan yeni reçeteleri uygun sıcaklıkta ve deformasyona uğratmadan fırınlamaktır.
Dersin İçeriği
Ürün tasarımında malzeme seçiminin teknolojik ölçütü. Hammadde kavramı ve alternatif hammadde olabilecek diğer malzemeler. Geleneksel seramikler, uygulamaları ve kullanım alanları. Sofra Eşyası, Sağlık Gereçleri ve Yer/Duvar Kaplama malzemeleri, tanımları ve özellikleri, bünye hazırlama yöntemleri, şekillendirme ve fırınlama.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Seramik Hataları ve Çözüm Yöntemleri, Çevirmen Zeliha Mete, İlker Özkan, 2015. Seramik Teknolojisi, Ateş ARCASOY, Hasan BAŞKIRKAN, 2019
Notlar
Out of the Earth, into the Fire A Course in Ceramic Materials for the Studio Potter, Mimi Obstler, 2001. Working With Clay, Susan Peterson, Jan Peterson, 2009 ISBN 978-605-4146- Konu ile ilgili bildiri kitapları, tezler, dergiler, araştırma raporları, İnternet Veri Tabanları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Seramik çamurlarının hazırlanma yöntem ve tekniklerini kullanır |
ÖÇ02 | Seramik hammaddelerinin özelliklerini saptar |
ÖÇ03 | Seramik hammadde kaynaklarına alternatif olabilecek atık malzemeler ve yöresel hammaddeler ile yeni kompozisyonlar tasarlar |
ÖÇ04 | Yeni çamur kompozisyonlarını hazırlamada kullanılacak süreci ayırt eder |
ÖÇ05 | Yaş yöntem ile üretilecek seramik ürün için hazırlanacak seramik çamurlarının hangi reolojik özelliklere sahip olması gerektiğini ayırt eder |
ÖÇ06 | Farklı hammaddeler ile yeni çamurlar oluşturup, seramik ürün tasarlar |
ÖÇ07 | Tasarlanan yeni çamurları şekillendirirken karşılaşılan sorunları tanımlar |
ÖÇ08 | Vitrifiye Ürün ve Porselen arasındaki farkı tanımlar |
ÖÇ09 | Sofra Eşyaları Kaplama Malzemeleri, sağlık gereçleri bünyelerinin özelliklerini tartışarak, bunların arasındaki farkları ayırt eder |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal, bilimsel, sanatsal, mesleki, etik ve sorumluluk bilincine sahiptir | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgiye ulaşır, yönetir ve kurgular | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak verileri yorumlar, değerlendirir, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı düzeyinde, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Zamanı verimli ve planlı kullanır | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel ve grup halinde etkin çalışma, sorumluluk alma becerisi vardır | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahiptir | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | El becerisi ve göz koordinasyonu gelişmiştir | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat ve tasarım ile ilgili toplumsal, evrensel etkileri ve değişimleri takip eder | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanında ve projesinde ihtiyaç duyduğu farklı disiplinlerle uyumlu çalışır | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çok boyutlu algılar, duyusal algıyı somutlaştırabilir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile gelişmeleri izleme ve kendini sürekli olarak yenileme becerisine sahiptir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat kuramı, estetik ve sanat felsefesi konularında yetkindir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünebilme, yaratıcı ve özgün fikirler geliştirme yetisi gelişmiştir | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanına ve konusuna uygun teorik ve uygulamalı bilgiyi verimli şekilde kullanır | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kavramları özgün sanat yapıtlarına dönüştürür | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sorunu doğru şekilde tanımlar ve yorumlar, soruna yaratıcı, özgün, estetik, sanatsal ve teknik çözümler bulur | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Farklı malzemeler, üretim yöntemleri ve tekniklerini kullanma konusunda bilgi, beceri ve tecrübe sahibidir | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tasarladığı projenin teknik ve teknolojik olarak üretilebilirliğini değerlendirir | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Seramik ürün tasarımında ürüne göre çamur seçiminin teknolojik ölçütleri | Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Seramik çamur tasarımında hammadde kavramı ve alternatif hammadde olabilecek diğer malzemeler Laboratuvar | Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Geleneksel seramikler, uygulamaları ve kullanım alanları | Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Sofra eşyası bünyeler (Kemik porseleni, sert ve yumuşak porselenler): Sofra eşyası tanımı ve özellikleri, bünye hazırlama yöntemleri ve fırınlama. Laboratuvar | Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
5 | Duvar karosu bünyeler. Duvar karosu bünyelerin tanım ve özellikleri. Bünye hazırlama yöntemleri ve fırınlama. Kurutma-Şekillendirme-Pişirim aşamalarında karşılaşılan problemler ve çözüm yöntemleri. Laboratuvar. | Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar, Proje Temelli Öğrenme |
6 | Yer karosu bünyeler. Yer karosu bünyelerin tanım ve özellikleri. Bünye hazırlama yöntemleri ve fırınlama. Kurutma-Şekillendirme-Pişirim aşamalarında karşılaşılan problemler ve çözüm yöntemleri. | Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Benzetim, Beyin Fırtınası |
7 | Sağlık Gereçleri bünyeleri, tanımı ve özellikleri. Sağlık gereçleri döküm çamuru hazırlama. Çamur Hazırlama-Kurutma-Şekillendirme-Pişirim aşamalarında karşılaşılan problemler ve çözüm yöntemleri. Laboratuvar. | Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
9 | Vitirfiye ürün ve porselen arasındaki farklar ve benzerlikler, örnek reçeteler ve sıcaklık-kompozisyon ilişkisi | Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
10 | İkili ve Üçlü çamur diyagramlarının özellikleri ve çamur tasarımları. Laboratuvar. Ödev | Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
11 | İkili ve Üçlü diyagramlarda alternatif hammaddelerle örnek çamur tasarımlarının oluşturulması, kurutulması ve fırınlanması. Laboratuvar. | Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
12 | Kaplama malzemelerinde son dönem gelişmeler (Şekillendirme-fırınlama-dekorasyon)-Sunumlar | Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Benzetim |
13 | Sağlık gereçleri endüstrisinde son dönem gelişmeler (Şekillendirme-fırınlama-dekorasyon)-Sunumlar | Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
14 | Sofra eşyası endüstrisinde son dönem gelişmeler (Şekillendirme-fırınlama-dekorasyon)- Sunumlar | Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
15 | Örnek çamur tasarımı çalışmaları ve değerlendirilmesi | Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi, Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,48 | ||
AKTS | 3 AKTS |