Genel Bilgi
Kod | SRT301 |
Ad | Seramik Dekorasyon Teknikleri 1 |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. FİLİZ YILDIZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. FİLİZ YILDIZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Seri veya elle şekillendirilmiş iki ve üç boyutlu formlara desenin çamur bünye, sır altı, sır içi, sır üzeri veya karışık teknik yöntemi ile aktarılmasını amaçlar
Dersin İçeriği
Ders değişik seramik dekor tekniklerinin katkılarıyla oluşturulan resimsel değerleri de içeren desenlerin gerektiğinde seri olarak da iki ya da üç boyutlu seramik yüzeylerine aktarılmasını amaçlar
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
SEVİM, Sıdıka Sibel (2007) “Seramik Dekor ve Uygulama Teknikleri” Yorum Sanat Yayınları, İstanbul
Notlar
Prof. Dr. ARCASOY Ateş, Seramik Teknolojisi, Marmara Üniversitesi Yayını No: 457, G.S.F. Yayın No:2, İstanbul, 1983
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Estetik ve teknik ögeleri tasarıma uygulama becerisi kazanır |
ÖÇ02 | İletişim becerileri gelişir ve ekip çalışmasına uyum kazanır |
ÖÇ03 | Baskı tekniklerini öğrenir |
ÖÇ04 | Serigrafi teknikleri hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ05 | Temel seramik teknik dekor yöntemlerini ayırt eder ve uygular |
ÖÇ06 | Okulda üretimi yapılabilecek endüstriyel ürünler tasarlar ve dekor uygular |
ÖÇ07 | Çıkartma dekor uygulamayı öğrenir |
ÖÇ08 | Geleneksel dekor tekniklerini günümüz teknolojisi ile birlikte uygular |
ÖÇ09 | Döküm çamur üzerine sgrafitto (kazıma), ajur (oyma, çıkarma), mühür ve aplikasyon dekor tekniklerinin öğrenir |
ÖÇ10 | Karışık dekor tekniğini öğrenir |
ÖÇ11 | Ham bünye üzerine astarla dekor yapmayı öğrenir |
ÖÇ12 | Tasarladığı dekora uygun form veya forma uygun dekor tasarlamayı öğrenir |
ÖÇ13 | Dekor tasarım yaparken çamur bünyene kullandığı bir dekor tekniğini, sır altı veya sır üstünde uygulayacağı dekorla kurgulamayı öğrenir |
ÖÇ14 | Aynı dekoru, tabak, kupa, vazo, kase veya soyut forma uygulamayı öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal, bilimsel, sanatsal, mesleki, etik ve sorumluluk bilincine sahiptir | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgiye ulaşır, yönetir ve kurgular | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak verileri yorumlar, değerlendirir, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı düzeyinde, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Zamanı verimli ve planlı kullanır | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel ve grup halinde etkin çalışma, sorumluluk alma becerisi vardır | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahiptir | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | El becerisi ve göz koordinasyonu gelişmiştir | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat ve tasarım ile ilgili toplumsal, evrensel etkileri ve değişimleri takip eder | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanında ve projesinde ihtiyaç duyduğu farklı disiplinlerle uyumlu çalışır | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çok boyutlu algılar, duyusal algıyı somutlaştırabilir | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile gelişmeleri izleme ve kendini sürekli olarak yenileme becerisine sahiptir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat kuramı, estetik ve sanat felsefesi konularında yetkindir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünebilme, yaratıcı ve özgün fikirler geliştirme yetisi gelişmiştir | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanına ve konusuna uygun teorik ve uygulamalı bilgiyi verimli şekilde kullanır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kavramları özgün sanat yapıtlarına dönüştürür | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sorunu doğru şekilde tanımlar ve yorumlar, soruna yaratıcı, özgün, estetik, sanatsal ve teknik çözümler bulur | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Farklı malzemeler, üretim yöntemleri ve tekniklerini kullanma konusunda bilgi, beceri ve tecrübe sahibidir | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tasarladığı projenin teknik ve teknolojik olarak üretilebilirliğini değerlendirir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Seramik dekorları hakkında genel bilgi. Seri üretim veya elle şekillendirilmiş üç boyutlu formlara desenin çıkartma yöntemi ile aktarımı | Konuyla ilgili araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
2 | Dekor yöntemleri anlatımı ve tasarımlara devam edilmesi. Ajur, sgrafitto, mühür, aplikasyon ve astar dekor için yapılan tasarımlara uygun form üretimi. Desenin eleğe aktarımı, çıkartma kağıdına basımı. 1 | Örnek görsellerin incelenmesi. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
3 | Dekor yöntemleri anlatımı ve tasarımlara devam edilmesi. Ajur, sgrafitto, mühür, aplikasyon ve astar dekor için yapılan tasarımlara uygun form üretimi. Desenin eleğe aktarımı, çıkartma kağıdına basımı. 2 | Örnek görsellerin incelenmesi. Çamur bünye üzerine uygulanacak dekor teknikleri için alçı atölyesinde model kalıp hazırlanması. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
4 | Tasarımların değerlendirilmesi. Çamur bünye üzerine uygulanan dekor tekniklerine sır içi veya sır üstü uygun dekor yöntemi veya yöntemleriyle tasarım yapma. Çıkartma kağıdının olanaklarını kullanarak, kolaj tekniği ile kompozisyonların zenginleştirilmesi. | Örnek görsellerin incelenmesi. Çamur bünye üzerine uygulanacak dekor teknikleri için alçı atölyesinde kalıp hazırlama. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
5 | Tasarımlarla ilgili denemelerin yapılması. Uygulamaların çamur bünye ve seramik yüzeye aktarılması | Örnek görsellerin incelenmesi. Çamur bünyede uygulanacak dekor teknikleri için alçı atölyesinde model hazırlanması. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
6 | 3 Boyutlu Seramik yüzeylere çıkarta tekniği ile desen aktarımı. Çamur bünyelere dekor uygulama. | Örnek görsellerin incelenmesi. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması. Dekor tekniklerinin atölyede uygulanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
7 | 3 Boyutlu Seramik yüzeylere çıkarta tekniği ile desen aktarımı. Seramik ürünlerin dekor pişirimi | Örnek görsellerin incelenmesi. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
8 | Ara Sınav | Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması. | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
9 | Seri üretim veya elle şekillendirilmiş karolar üzerine uygulanan direkt baskı teknikleri. | Örnek görsellerin incelenmesi. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
10 | Karo ve bordür kompozisyonuna uygun desen tasarımı. Sır üstü, sır içi dekorlarının öğretilmesi ve tasarımların yapılması. | Örnek görsellerin incelenmesi. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
11 | Desenin renk ayrımı | Örnek görsellerin incelenmesi. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
12 | Desenin negatif çizimi ve filmlerin hazırlanması | Örnek görsellerin incelenmesi. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
13 | Dekor yöntemleri anlatımı ve tasarımlara devam edilmesi. Desenin elek baskıya aktarılması (Pozlandırma) | Örnek görsellerin incelenmesi. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Tasarımların değerlendirilmesi. Elek Baskı Yönteminin uygulanması | Örnek görsellerin incelenmesi. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Elek Baskı Yöntemini ile desenlenmiş karoların pişirilmesi Kişisel yorum çalışmaları; Yüzey Değerlendirmesi / Proje | Örnek görsellerin incelenmesi. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |