Genel Bilgi
Kod | UTD101 |
Ad | Türk Dili I |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Uzaktan Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. İSMAİL ŞENESEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. İSMAİL ŞENESEN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, Türkçenin zenginliğini kavratmak, yazılı ve sözlü olarak doğru ve etkili bir Türkçe kullandırabilmek, dil ve kültür arasındaki ilişkiyi kavratarak dilin önemini aşılamak, yazışmalarda dikkat edilmesi gereken kuralları kavratmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste dil, dilin sosyal bir kurum olarak millet hayatındaki yeri ve önemi, Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri ve Türk dilinin tarihi devreleri, Türkçede sesler ve sınıflandırılması, Türkçenin ses özellikleri ve ses bilgisi ile ilgili kurallar, Türkçenin yapım ekleri ve uygulaması, kompozisyonla ilgili genel bilgiler. Kompozisyon yazmada kullanılacak plan, dilekçe ve öz geçmiş yazımı, imla ve noktalama konuları anlatılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders notları ve haftalık konuların yer aldığı slaytlar sisteme yüklenir. Korkmaz, Zeynep ve Diğerleri (2003), Yükseköğretim Öğrencileri İçin Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Ankara, Yargı Yayınevi. Yavuz, Kemal ve Diğerleri (1996), Üniversite Türk Dili ve Kompozisyon Dersleri, İstanbul, Bayrak Yayınevi.
Notlar
Yerli ve yabancı yazarların edebi eserleri ve dersin konularını içeren çeşitli kitaplar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Türk dilinin tarihi devirlerini ve bu devirlerdeki eserlerini kavrar. |
ÖÇ02 | Türk dilinin anlatım özelliklerini kavrar. |
ÖÇ03 | Türk dilinin ses ve şekil bilgisi özelliklerini kavrar. |
ÖÇ04 | Türkiye Türkçesini oluşturan Anadolu'daki tarihi Türk yazı dillerini tanımlar. |
ÖÇ05 | Sözlü ve yazılı anlatımın türlerini ve özelliklerini tanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan normal yapı ve fonksiyonunun temeli ile kinezyoloji ve manuel tedavi hakkında bilgi sahibi olma | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıbbi terminoloji ile fizyoterapi alanında kullanılan temel kavram ve ilkeleri açıklama | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoterapi uygulamaları için gerekli temel fizik ve biyofizik kavramları hakkında bilgi sahibi olma | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoterapi alanında kullanılan cihaz, araç ve gereçleri tanır, bunların temel çalışma prensiplerini açıklama | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili tedavi yöntemlerini ve temel egzersizleri sıralama | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyotarapi uygulaması öncesi hasta hazırlığı, mobilizasyonu ile ortezler ve yardımcı cihazları uygulama | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoterapide kullanılan temel ölçme değerlendirme yöntemlerini kullanma | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hasta fizyoterapiye alınmadan önce fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzmanı tarafından verilen tedavi planını okumayı ve değerlendirmeyi öğrenme | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastalara fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzman hekimi tarafından önerilen tedavi programını fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzman hekimi veya fizyotarpist gözetiminde uygulama | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoterapide kullanılan temel egzersizleri hastalara fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzman hekimi veya fizyoterapist gözetiminde uygular ve hasta transfer aktivitelerine yardım etme | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoterapide kullanılan sıcak-soğuk uygulamalar ile elektroterapi modalitelerini fiziksel tıp ve rehabilitasyon hekimi veya fizyoterapist gözetiminde uygulama | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoterapi programı öncesi tedavi cihazlarını hazırlamayı öğrenme | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kullanılan cihazların kalibrasyon ve bakımlarını düzenli yaptırır ve en verimli şekilde çalışmalarını sağlama | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kritik durumlar ile ilgili bilgi sahibi olur ve gerektiğinde sonuçları en kısa zamanda ilgili fiziksel tıp ve rehabilitasyon hekimine bildirme | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirme becerisine sahip olma | 4 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki etik sorumluluk bilincine sahip olarak hastalar ve sağlık çalışanları ile etkin iletişim kurma | 5 |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilgisayar programı ve bilgi teknolojileri ile en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlilikte kullanma | |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışma ortamında sağlık ve iş güvenliğine ilişkin önlemleri alma, yaralanmalarda ilk müdaheleyi bilme | |
PÖÇ20 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki teknolojik gelişmeleri izleme |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dilin tanımı, birey ve toplum için önemi | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Dil ile kültür ilişkisi | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Dilin Türleri | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Dillerin doğuşu ve Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Türkçenin gelişimi ve tarihi evreleri | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Türkiye Türkçesi | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Ses Bilgisi | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Ses Olayları 1 | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Ses Olayları 2 | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Yazım Kuralları 1 | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Yazım Kuralları 2 | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Noktalama İşaretleri | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Yazışmalar | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Yazışma Uygulamaları ve değerlendirmeleri | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |