Genel Bilgi
| Birim | ABDİ SÜTCÜ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU |
| İlk ve Acil Yardım | |
| Kod | IAY101 |
| Ad | Acil Hasta Bakımı 1 |
| Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 4 AKTS |
| Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Ön Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Hemşire HAMİDE ŞİŞMAN |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Hemşire HAMİDE ŞİŞMAN
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Birinci ve ikinci değerlendirme tekniklerini uygulamak ve tıbbi acillerde acil bakım uygulama yeterliliklerini kazandırmak amaçlanmaktadır
Dersin İçeriği
Birinci değerlendirme teknikleri, ikinci değerlendirme teknikleri; solunum sistemi, kardiyovasküler sistem ve sinir sistemi hastalıklarında acil bakım
Dersin Ön Koşulu
Koşul yok
Kaynaklar
Paramedikler İçin Özel Gereksinimi Olan Hastalara Hastane Öncesi Yaklaşım. Editör: Salih Özen, Aslı Tok Özen. 1 Baskı, Ankara, 2020.
Notlar
Hastane Öncesi Acil Bakım I, II, III. Editör, Ali EKŞİ. 1. Basım, 2022
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Birinci değerlendirme tekniklerini uygular |
| ÖÇ02 | Hasta ve yaralının birinci değerlendirmesini yapar |
| ÖÇ03 | İkinci değerlendirme tekniklerini uygular |
| ÖÇ04 | Hasta ve yaralının ikinci değerlendirmesini yapar |
| ÖÇ05 | Solunum sistemi hastalıklarını değerlendirir |
| ÖÇ06 | Solunum sıkıntısında acil bakım uygular |
| ÖÇ07 | Kardiyovasküler sistem hastalıklarını değerlendirir |
| ÖÇ08 | Göğüs ağrısı olan hastaya acil bakım uygular |
| ÖÇ09 | Sinir sistemi hastalıklarını değerlendirir |
| ÖÇ10 | Sinir sistemi hastalıklarında acil bakım uygular |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıbbi terminolojiye uygun bir şekilde insan vücudunu yapısal ve fonksiyonel açıdan tanımlar. | 5 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olay yerine, hastaya/ kazazedeye ve kendisine yönelik alınması gereken güvenlik önlemlerini tanımlar, hastayı/ kazazedeyi taşımak için gerekli ekipmanları ve uygun taşıma yöntemlerini açıklar. | 4 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görev-yetki-sorumlulukları dahilindeki ilaçları ve ilaç uygulama yöntemlerini belirtir. | 5 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oksijen tedavisinin endikasyonlarını ve ekipmanlarını tanımlar. | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Endike olduğu durumlarda endotrakeal entübasyonu açıklar | |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğru ekipmanla kanama kontrol yöntemlerini tanımlar | |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İleri yaşam desteği basamaklarını listeler | |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ambulansın kullanımını, bakımını ve kontrolünü açıklar | |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olası meslek kazalarından korunabilmek için uygun vücut mekanik yöntemleri sıralar | |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastanın/kazazedenin durumunu fiziksel muayene ve diğer tanılama yöntemleriyle etkin bir şekilde açıklar | 5 |
| PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Otomatik ve manuel eksternal defibrilatörü kullanır | |
| PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastanın/kazazedenin immobilizasyonun gerekli olduğu durumlarda uygun ekipmanları kullanır | |
| PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Multiple yaralanmalarda veya afetlerde triyajı veya triyaj tekniklerini yönetir | 5 |
| PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel yaşam desteği basamaklarını ve yöntemlerini uygular | |
| PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastanın/kazazedenin problemine yönelik çözüm pratiklerini uygulamada bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır | 5 |
| PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme dinamiklerini göz önünde bulundurarak alanına özgü bilgilere ulaştığında eleştirel bir yaklaşımla bilgileri analiz eder | 5 |
| PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uygun teknikleri ve yöntemleri kullanarak komuta kontrol merkezi, diğer kuruluşlar ve hasta/hasta yakınlarıyla iletişim kurar | 5 |
| PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ekip üyeleri ve diğer kuruluşlarla kooperasyonu sağlar | |
| PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Haberleşmeyi sağlama ve veri aktarımı için bilgi iletişim teknolojilerini ve gerekli olduğu durumlarda en az bir yabancı dili kullanır | |
| PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Değişen çevre koşullarının ve teknolojik ilerlemenin sonuçlarını izler ve bu koşulların alana özgü dinamiklerini analiz eder |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Dersin tanıtımı: Giriş, amaç ve öğrenim hedefleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
| 2 | Hasta ve Yaralının Birinci değerlendirme tekniklerini uygulamak | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
| 3 | Hasta ve yaralının ikinci değerlendirme tekniklerini uygulamak | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
| 4 | Ayrıntılı olarak baş- boyun ve solunum sistemi muayeneleri yapar | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
| 5 | Ayrıntılı olarak kardiyovasküler sistem ve gastrointestinal sistem muayeneleri yapar | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
| 6 | Ayrıntılı olarak iskelet sistemi ve nörolojik sistem muayeneleri yapar | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
| 7 | Solunum sistemi hastalıklarını değerlendirmek | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
| 8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
| 9 | Solunum sıkıntısında acil bakım uygulamak | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
| 10 | Kardiyovasküler sistem hastalıklarını değerlendirmek | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
| 11 | Kardiyovasküler sistem hastalıklarını değerlendirmek konusunun devamı | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
| 12 | Göğüs ağrısı olan hastayı değerlendirmek | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
| 13 | Göğüs ağrısı olan hastaya acil bakım uygulamak | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
| 14 | Sinir sistemi hastalıklarını değerlendirmek | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
| 15 | Sinir sistemi hastalıklarında acil bakım uygulamak | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
| AKTS | 4 AKTS | ||