Genel Bilgi
Kod | SH112 |
Ad | Farmakoloji |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. Özlem ÖZÜ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. Özlem ÖZÜ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilerin ilk yardım ve acil durumlarda sıklıkla kullanılan ilaçlar ve bu ilaçların farmakokinetik, farmakodinamik ve yan etkileri hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır
Dersin İçeriği
Bu derste temel farmakolojik bilgilerin yanı sıra ,ilk yardım ve acil durumlarda kullanılan ilaçlar, ilaç farmakokinetiği ve ilaç farmakodinamiğindeki değişiklikler ve sıklıkla gözlenebilen advers reaksiyonlar anlatılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
Akılcı tedavi yönünden tıbbi farmakoloji Cilt 1-2 Prof. Dr. Oğuz KAYAALP
Notlar
- Farmakoloji, Prof.Dr. Ahmet Ulugöl, Prof.Dr. Ç.Hakan Karadağ, Prof.Dr. Dikmen Dökmeci, Prof.Dr. Özgür Gündüz, Yrd.Doç.Dr. Ruhen Deniz Topuz - Sağlık Bilimler Fakülteleri ve Sağlık Yüksekokulları için Farmakoloji, Prof.Dr. İsmet Dökmeci, Yrd. Doç.Dr.A.Handan Dökmeci
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Genel farmakoloji hakkında bilgi sahbi olur |
ÖÇ02 | Farmakodinamik hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | Farmakokinetik hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ04 | Yaşlılarda ilaçların etkisinde değişikliğe yol açabilecek fizyolojik değişiklikler hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ05 | Yaşlılıkta sıklıkla kullanılan ilaç grupları hakkında bilgi sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılık, yaşlanma süreci ve yaşlanma sürecindeki değişiklikleri belirtir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gereksinimlerini dikkate alarak yaşam kalitesinin arttırılmasına yönelik temel bilgileri açıklar | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütülmesinde toplumsal, mesleki, etik ilkeler ve yasaları ayırt eder. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamaları tanımlar. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı ve bakıma muhtaç bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gerksinimleri doğrultusunda evde ve yaşlı bakım hizmeti veren kurum ve kuruluşlarda uygun öz yaşam çevrelerini düzenleme ile ilgili uygulamaları belirtir | 1 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılıktaki fizyolojik değişiklikler ve sık görülen hastalıklara özgü beslenme ilkelerini açıklar. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışma ortamının sağlık ve iş güvenliği açısından düzenlemesinde ilgili uygulamaları listeler. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin sosyal rehabilitasyon gereksinimlerini ayırt eder ve planlanan girişimleri açıklar. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerde acil durumlarda ilk yardım tekniklerini etkili bir şekilde kullanır. | 1 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin bütüncül bakımında temel yöntem ve teknikleri etkili olarak kullanır | 2 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerde planlanan fiziksel rehabilitasyonda temel teknikleri kullanır | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumdaki yaşlı sorunlarının çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır | 3 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla analiz eder | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşlı bireylerin gereksinimlerinin karşılanması için onların tam ve doğru olarak anlaşılmalarını sağlayan etkili iletişim kurma becerisini kullanır, geriatri ekibinin diğer üyeleri ile de etkili ve sağlıklı iletişim kurar | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma ortamlarında alanının gerektirdiği düzeyde araç-gereç, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi performansı üzerinde düşünme ve gelişimi için girişimde bulunur | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanındaki sanatsal, bilimsel etkinlikleri, toplumun ve dünyanın gündemindeki güncel olayları izler | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Farmakolojiye Giriş | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
2 | İlaç-Reseptör Kavramı ve Farmakodinamik | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Farmakokinetik | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | İlaçların Biyotransformasyon | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Yaşlılığa Bağlı Gelişen farmakolojik Değişiklikler | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Sedatif ve Hipnotik İlaçlar | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Non Stereoidal Antiinflamatuar İlaçlar | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Soruların hazırlanıp, değerlendirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
9 | Antipsikotik İlaçlar | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Antidepresan ilaçlar | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Antihipertansif ilaçlar | Farmakoloji Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Kardiyovasküler İlaçlar | Farmakoloji Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Yaşlılarda Advers İlaç Reaksiyonları | Farmakoloji Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Konuların tekrar edilmesi 1 | Farmakoloji Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Konuların tekrar edilmesi 2 | Farmakoloji Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Soruların hazırlanıp, değerlendirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Soruların hazırlanıp, değerlendirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |