YBP164 Yaşlı Bakımı İlke ve Uygulamaları 2

8 AKTS - 2-8 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 6 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod YBP164
Ad Yaşlı Bakımı İlke ve Uygulamaları 2
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-8 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 8 AKTS
Yerel Kredi 6 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör.Dr. Elif DAĞLI
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör.Dr. Elif DAĞLI (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Yaşlı bireylerin bütüncül yaklaşımla bakımında, temel kavram ve ilkeleri açıklama ve bunlarla ilgili teknik ve yöntemleri uygulama becerisi kazanmaktır.

Dersin İçeriği

Temel fizyolojik insan gereksinimlerinin karşılanması-Beslenme Gereksinimi , Temel fizyolojik insan gereksinimlerinin karşılanması-İntestinal Boşaltım 3.Temel fizyolojik insan gereksinimlerinin karşılanması-Solunum gereksinimi 4.Temel fizyolojik insan gereksinimlerinin karşılanması-Üriner Boşaltım 5.Temel fizyolojik insan gereksinimlerinin karşılanması-Uyku ve Dinlenme 6.Temel fizyolojik insan gereksinimlerinin karşılanması-Ağrı ve Acının Giderilmesi

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

1.Akça A.Temel Hemşirelik Kavramlar,İlkeler,Uygulamalar. İstanbul:Medikal Yayıncılık,2008. <br> 2. Karadakovan A,Aslan F E,Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Ankara: Nobel Kitabevi, 2010.

Notlar

1.Akça A.Temel Hemşirelik Kavramlar,İlkeler,Uygulamalar. İstanbul:Medikal Yayıncılık,2008. <br>2. Karadakovan A,Aslan F E,Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Ankara: Nobel Kitabevi, 2010.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sindirim sistemini oluşturan organların işlevlerini açıklar ve yaşlılığa özgü değişiklikleri ayırt eder.
ÖÇ02 Mide entübasyonun uygulama ilkelerini listeler ve mide entübasyonunu yapar.
ÖÇ03 Solunum sistemini oluşturan organların işlevlerini açıklar ve yaşlılıkta meydana gelen solunum sistemi değişikliklerini bilir.
ÖÇ04 Yaşlılıktaki fizyolojik değişiklikler doğrultusunda intestinal boşaltım gereksiniminin karşılanmasına ilişkin rutin ve özel uygulamaları kullanır.
ÖÇ05 Yaşlılıktaki fizyolojik değişiklikler doğrultusunda üriner boşaltım gereksiniminin karşılanmasına ilişkin rutin ve özel uygulamaları kullanır.
ÖÇ06 Yaşlıda uyku, uyku değişiklikleri ve uyku gereksiniminin karşılanmasına ilişkin ilke ve uygulamaları açıklar.
ÖÇ07 Yaşlıda ağrının giderilmesi ve yaşlının rahatlatılmasına ilişkin kavram, ilke ve teknikleri açıklama ve uygulamaları kullanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bakımı ile ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlılık, yaşlanma süreci ve yaşlanma sürecindeki değişiklikleri belirtir. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gereksinimlerini dikkate alarak yaşam kalitesinin arttırılmasına yönelik temel bilgileri açıklar
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütülmesinde toplumsal, mesleki, etik ilkeler ve yasaları ayırt eder.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamaları tanımlar. 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı ve bakıma muhtaç bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gerksinimleri doğrultusunda evde ve yaşlı bakım hizmeti veren kurum ve kuruluşlarda uygun öz yaşam çevrelerini düzenleme ile ilgili uygulamaları belirtir 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlılıktaki fizyolojik değişiklikler ve sık görülen hastalıklara özgü beslenme ilkelerini açıklar. 5
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışma ortamının sağlık ve iş güvenliği açısından düzenlemesinde ilgili uygulamaları listeler. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bireylerin sosyal rehabilitasyon gereksinimlerini ayırt eder ve planlanan girişimleri açıklar. 5
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bireylerde acil durumlarda ilk yardım tekniklerini etkili bir şekilde kullanır. 3
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bireylerin bütüncül bakımında temel yöntem ve teknikleri etkili olarak kullanır 5
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bireylerde planlanan fiziksel rehabilitasyonda temel teknikleri kullanır
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toplumdaki yaşlı sorunlarının çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır 4
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla analiz eder
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşlı bireylerin gereksinimlerinin karşılanması için onların tam ve doğru olarak anlaşılmalarını sağlayan etkili iletişim kurma becerisini kullanır, geriatri ekibinin diğer üyeleri ile de etkili ve sağlıklı iletişim kurar
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışma ortamlarında alanının gerektirdiği düzeyde araç-gereç, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi performansı üzerinde düşünme ve gelişimi için girişimde bulunur
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi alanındaki sanatsal, bilimsel etkinlikleri, toplumun ve dünyanın gündemindeki güncel olayları izler


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Temel fizyolojik insan gereksinimlerinin karşılanması-Beslenme Gereksinimi I Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
2 Temel fizyolojik insan gereksinimlerinin karşılanması-Beslenme Gereksinimi II Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası
3 Temel fizyolojik insan gereksinimlerinin karşılanması-Beslenme Gereksinimi III Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası
4 Temel fizyolojik insan gereksinimlerinin karşılanması-İntestinal Boşaltım I Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası
5 Temel fizyolojik insan gereksinimlerinin karşılanması-İntestinal Boşaltım II Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası
6 Temel fizyolojik insan gereksinimlerinin karşılanması-İntestinal Boşaltım III Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası
7 Temel fizyolojik insan gereksinimlerinin karşılanması-Solunum Gereksinimi I Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Temel fizyolojik insan gereksinimlerinin karşılanması-Solunum Greksinimi II Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası
10 Temel fizyolojik insan gereksinimlerinin karşılanması-Solunum Gereksinimi III Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası
11 Temel fizyolojik insan gereksinimlerinin karşılanması-Üriner Boşaltım I Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası
12 Temel fizyolojik insan gereksinimlerinin karşılanması-Üriner Boşaltım II Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası
13 Temel fizyolojik insan gereksinimlerinin karşılanması-Üriner Boşaltım III Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası
14 Temel fizyolojik insan gereksinimlerinin karşılanması-Uyku ve Dinlenme Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası
15 Temel fizyolojik insan gereksinimlerinin karşılanması-Ağrı ve Acının Giderilmesi Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 9 126
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 194
Toplam İş Yükü / 25 (s) 7,76
AKTS 8 AKTS

Güncelleme Zamanı: 29.11.2022 03:51