YBP280 Sağlık Yönetimi

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod YBP280
Ad Sağlık Yönetimi
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. AZİZE BATUN
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör. AZİZE BATUN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Sağlık hizmetleri yönetimi hakkında bilgi sahibi olur.

Dersin İçeriği

Sağlık, sağlık hizmetleri ve yönetim kavramları. Sağlık hizmetlerinin kullanımı ve kullanımını etkileyen faktörler.Sağlık Bakanlığı, Sosyal Güvenlik Kurumu, Kamu hastaneler Birliği, Halk sağlığı kurumunun görev, sorumluluk ve organizasyon yapılarıHastane tanımı, hastanelerin sınıflandırılması, organizasyon yapıları

Dersin Ön Koşulu

Ders içeriği sağlık profesyonellerine yönelik olarak hazırlanmıştır.

Kaynaklar

1.Sağlık Hizmetleri El Kitabı, Osman Hayran, Haydar Sur, Yüce Yayımları. 1998,istanbul. 2.Ak, Bilal.(1990). Hastane Yönetimi, Ankara, Özkan Matbaacılık. 3.Şahin, Ümit. (2000). Hastane İşletmeciliği, Eskişehir, Kültür Yayınları N0:1 4.Güleş, H.K. ve Özata, M. (2005).Sağlık Bilişim Sistemleri, Ankara, Nobel Yayın Dağıtım. 5.Eren Nevzat. (1989). Sağlık Hizmetlerinde Yönetim, 4. Baskı, Ankara, Hatiboğlu Yayınları N0:4 6.Benli, D ve Özalp, H. (1998). Sağlık Hizmetlerinde Yönetim, Ankara, Somgür Yayıncılık. 7. Akar, Ç. ve Özalp, H. (2000). Sağlık Hizmetlerinde Yönetim, Ankara, Somgür Yayıncılık

Notlar

Öğretim elemanı ders notları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 1-Sağlık hizmetlerinin genel yapısını, konseptinin açıklar. Ülkelerarası sağlık hizmetleri yönetimi ve finansman yönetimini açıklar
ÖÇ02 2-Sağlık hizmetlerinin kullanımını ve etkileyen faktörleri açıklar
ÖÇ03 3-Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası kuruluşları tanır
ÖÇ04 4-Sağlık sistemi ve alt sistemlerini açıklar
ÖÇ05 5-Sağlık İşletmelerinde Kuruluş Çalışmalarını koordine edebilir.
ÖÇ06 6-Sağlık hizmetleri ile ilgili mevzuat hakkında fikir sahibi olur.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bakımı ile ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlılık, yaşlanma süreci ve yaşlanma sürecindeki değişiklikleri belirtir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gereksinimlerini dikkate alarak yaşam kalitesinin arttırılmasına yönelik temel bilgileri açıklar
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütülmesinde toplumsal, mesleki, etik ilkeler ve yasaları ayırt eder. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamaları tanımlar. 2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı ve bakıma muhtaç bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gerksinimleri doğrultusunda evde ve yaşlı bakım hizmeti veren kurum ve kuruluşlarda uygun öz yaşam çevrelerini düzenleme ile ilgili uygulamaları belirtir 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlılıktaki fizyolojik değişiklikler ve sık görülen hastalıklara özgü beslenme ilkelerini açıklar.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışma ortamının sağlık ve iş güvenliği açısından düzenlemesinde ilgili uygulamaları listeler. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bireylerin sosyal rehabilitasyon gereksinimlerini ayırt eder ve planlanan girişimleri açıklar.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır 1
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bireylerde acil durumlarda ilk yardım tekniklerini etkili bir şekilde kullanır.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bireylerin bütüncül bakımında temel yöntem ve teknikleri etkili olarak kullanır
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bireylerde planlanan fiziksel rehabilitasyonda temel teknikleri kullanır
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toplumdaki yaşlı sorunlarının çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla analiz eder 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşlı bireylerin gereksinimlerinin karşılanması için onların tam ve doğru olarak anlaşılmalarını sağlayan etkili iletişim kurma becerisini kullanır, geriatri ekibinin diğer üyeleri ile de etkili ve sağlıklı iletişim kurar
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışma ortamlarında alanının gerektirdiği düzeyde araç-gereç, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi performansı üzerinde düşünme ve gelişimi için girişimde bulunur 3
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi alanındaki sanatsal, bilimsel etkinlikleri, toplumun ve dünyanın gündemindeki güncel olayları izler 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sağlığın tanımı, sağlık değer yargıları Ders Notu Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Sağlık hizmetlerini diğer mal ve hizmetlerden ayıran özellikler Ders Notu Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Sağlık arz ve talebi Ders Notu Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Sağlık hizmetlerinin amaçları Ders Notu Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Sağlık hizmetlerinin organizasyonu Ders Notu Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Ülkemizde genel sağlık sistemi Ders Notu Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Gelişmiş ülkelerde genel sağlık sistemi, Sağlık teşkilatı, ulusal sağlık politikası Ders Notu Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Ders Notu Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi
9 Sağlık hizmet birimleri ve fonksiyonları Ders Notu Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Sağlık hizmetlerinde insan gücü planlaması Ders Notu Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Sağlık hizmetlerinde sağlık ekibi ve yönetimi Ders Notu Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Sağlık hizmetlerinin finansmanı Ders Notu Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Ülkemizde sağlık hizmetlerinin kullanımı, yirmi birinci yüzyıl hedefleri Ders Notu Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Çeşitli sağlık sistemleri, gelişmiş ülkeler ve Türkiye sağlık göstergelerinin kıyaslanması Ders Notu Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Hastane tanımı, hastanelerin sınıflandırılması, organizasyon yapıları Ders Notu Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders Notu Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders Notu Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 44
Toplam İş Yükü / 25 (s) 1,76
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.11.2022 03:29