Genel Bilgi
Kod | YBP280 |
Ad | Sağlık Yönetimi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. AZİZE BATUN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. AZİZE BATUN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sağlık hizmetleri yönetimi hakkında bilgi sahibi olur.
Dersin İçeriği
Sağlık, sağlık hizmetleri ve yönetim kavramları. Sağlık hizmetlerinin kullanımı ve kullanımını etkileyen faktörler.Sağlık Bakanlığı, Sosyal Güvenlik Kurumu, Kamu hastaneler Birliği, Halk sağlığı kurumunun görev, sorumluluk ve organizasyon yapılarıHastane tanımı, hastanelerin sınıflandırılması, organizasyon yapıları
Dersin Ön Koşulu
Ders içeriği sağlık profesyonellerine yönelik olarak hazırlanmıştır.
Kaynaklar
1.Sağlık Hizmetleri El Kitabı, Osman Hayran, Haydar Sur, Yüce Yayımları. 1998,istanbul. 2.Ak, Bilal.(1990). Hastane Yönetimi, Ankara, Özkan Matbaacılık. 3.Şahin, Ümit. (2000). Hastane İşletmeciliği, Eskişehir, Kültür Yayınları N0:1 4.Güleş, H.K. ve Özata, M. (2005).Sağlık Bilişim Sistemleri, Ankara, Nobel Yayın Dağıtım. 5.Eren Nevzat. (1989). Sağlık Hizmetlerinde Yönetim, 4. Baskı, Ankara, Hatiboğlu Yayınları N0:4 6.Benli, D ve Özalp, H. (1998). Sağlık Hizmetlerinde Yönetim, Ankara, Somgür Yayıncılık. 7. Akar, Ç. ve Özalp, H. (2000). Sağlık Hizmetlerinde Yönetim, Ankara, Somgür Yayıncılık
Notlar
Öğretim elemanı ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | 1-Sağlık hizmetlerinin genel yapısını, konseptinin açıklar. Ülkelerarası sağlık hizmetleri yönetimi ve finansman yönetimini açıklar |
ÖÇ02 | 2-Sağlık hizmetlerinin kullanımını ve etkileyen faktörleri açıklar |
ÖÇ03 | 3-Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası kuruluşları tanır |
ÖÇ04 | 4-Sağlık sistemi ve alt sistemlerini açıklar |
ÖÇ05 | 5-Sağlık İşletmelerinde Kuruluş Çalışmalarını koordine edebilir. |
ÖÇ06 | 6-Sağlık hizmetleri ile ilgili mevzuat hakkında fikir sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılık, yaşlanma süreci ve yaşlanma sürecindeki değişiklikleri belirtir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gereksinimlerini dikkate alarak yaşam kalitesinin arttırılmasına yönelik temel bilgileri açıklar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütülmesinde toplumsal, mesleki, etik ilkeler ve yasaları ayırt eder. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamaları tanımlar. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı ve bakıma muhtaç bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gerksinimleri doğrultusunda evde ve yaşlı bakım hizmeti veren kurum ve kuruluşlarda uygun öz yaşam çevrelerini düzenleme ile ilgili uygulamaları belirtir | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılıktaki fizyolojik değişiklikler ve sık görülen hastalıklara özgü beslenme ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışma ortamının sağlık ve iş güvenliği açısından düzenlemesinde ilgili uygulamaları listeler. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin sosyal rehabilitasyon gereksinimlerini ayırt eder ve planlanan girişimleri açıklar. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | 1 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerde acil durumlarda ilk yardım tekniklerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin bütüncül bakımında temel yöntem ve teknikleri etkili olarak kullanır | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerde planlanan fiziksel rehabilitasyonda temel teknikleri kullanır | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumdaki yaşlı sorunlarının çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla analiz eder | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşlı bireylerin gereksinimlerinin karşılanması için onların tam ve doğru olarak anlaşılmalarını sağlayan etkili iletişim kurma becerisini kullanır, geriatri ekibinin diğer üyeleri ile de etkili ve sağlıklı iletişim kurar | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma ortamlarında alanının gerektirdiği düzeyde araç-gereç, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi performansı üzerinde düşünme ve gelişimi için girişimde bulunur | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanındaki sanatsal, bilimsel etkinlikleri, toplumun ve dünyanın gündemindeki güncel olayları izler | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sağlığın tanımı, sağlık değer yargıları | Ders Notu Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Sağlık hizmetlerini diğer mal ve hizmetlerden ayıran özellikler | Ders Notu Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Sağlık arz ve talebi | Ders Notu Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Sağlık hizmetlerinin amaçları | Ders Notu Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Sağlık hizmetlerinin organizasyonu | Ders Notu Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Ülkemizde genel sağlık sistemi | Ders Notu Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Gelişmiş ülkelerde genel sağlık sistemi, Sağlık teşkilatı, ulusal sağlık politikası | Ders Notu Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders Notu Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
9 | Sağlık hizmet birimleri ve fonksiyonları | Ders Notu Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Sağlık hizmetlerinde insan gücü planlaması | Ders Notu Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Sağlık hizmetlerinde sağlık ekibi ve yönetimi | Ders Notu Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Sağlık hizmetlerinin finansmanı | Ders Notu Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Ülkemizde sağlık hizmetlerinin kullanımı, yirmi birinci yüzyıl hedefleri | Ders Notu Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Çeşitli sağlık sistemleri, gelişmiş ülkeler ve Türkiye sağlık göstergelerinin kıyaslanması | Ders Notu Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Hastane tanımı, hastanelerin sınıflandırılması, organizasyon yapıları | Ders Notu Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Notu Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Notu Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 44 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 1,76 | ||
AKTS | 2 AKTS |