Genel Bilgi
Kod | TRKZ305 |
Ad | Dinleme Eğitimi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ÖMER TUĞRUL KARA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ÖMER TUĞRUL KARA
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dinleme becerisini geliştiren yöntem ve teknikleri kullanmak.
Dersin İçeriği
Dinleme becerisini geliştirici çalışmalar yapma. Ruhbilim araştırmalarından da yararlanarak dinleme etkinliğinin işleyişini ve verimlilik sürelerini belirginleştirme; dikkat sürelerinin belirlenmesi; bellekte tutma ve kavrama çalışmalarına dikkat çekme. Çeşitli ses ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, tümel dinleme-anlama, seçici dinleme-anlama çalışmalarını örnekleme. Öğretmen adaylarına, ilköğretimdeki Türkçe derslerinde kullanmak üzere çeşitli dinleme-anlama alıştırmaları gösterme, tanıtma ve bu alıştırmaları kendilerinin de geliştirebilmeleri için olanak sağlama. Sınıf içinde çeşitli dinleme alıştırmaları gerçekleştirme.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Kara, Ö. T. (2021). Dinleme Eğitimi Ders Notları. Adana.
Notlar
DOĞAN, Yusuf (2012). Dinleme Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. ÖZBAY, Murat (2005). Bir Dil Becerisi Olarak Dinleme Eğitimi. Ankara: Akçağ Yayınları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dinlediği / izlediği bir konuşmayı eksiksiz ve doğru anlar ve çözümler. |
ÖÇ02 | Dinleme / izleme amacına göre en uygun dinleme türünü belirler ve uygular. |
ÖÇ03 | Dersine girdiği öğrencilerin dinleme / izleme bilgi ve becerilerini kazanması için program yapar ve uygular. |
ÖÇ04 | Dinleme / izleme eğitimine yönelik bir dersi planlar ve dersi amacına uygun olarak işler. |
ÖÇ05 | Dinleme / izleme eğitimine yönelik bir ders için uygun materyaller geliştirir ve bunları dersinde kullanır. |
ÖÇ06 | Dinleme / izleme dersinin içeriğine yönelik uygun ölçme araçları geliştirir ve kullanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir. | 3 |
PÖÇ19 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır. | 4 |
PÖÇ21 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | 3 |
PÖÇ22 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. | 4 |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dinleme becerisinin önemini kavratma | Ders notu (1. Bölüm) okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Dinleme becerisini geliştirici çalışmaların yapılması | Ders notu (2. Bölüm) okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Ruhbilim araştırmalarında dinlemenin becerilerinin önemi | Ders notu (3. Bölüm) okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Ruhbilim araştırmalarından da yararlanarak verimlilik sürelerini belirginleştirme | Ders notu (3. Bölüm) okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Ruhbilim araştırmalarından da yararlanarak dinleme etkinliğinin işleyişini belirginleştirme | Ders notu (3. Bölüm) okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Öğrencilerin dikkat sürelerinin belirlenmesi | Ders notu (3. Bölüm) okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Bellekte tutma çalışmalarına dikkat çekme | Ders notu (4. Bölüm) okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
9 | Çeşitli ses ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, tümel dinleme-anlama, seçici dinleme-anlama çalışmalarını örnekleme | Ders notu (5. Bölüm) okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Öğretmen adaylarına Türkçe derslerinde kullanmak üzere çeşitli dinleme-anlama alıştırmaları gösterme | Ders notu (5. Bölüm) okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Öğretmen adaylarına Türkçe derslerinde kullanmak üzere çeşitli dinleme-anlama alıştırmaları tanıtma | Ders notu (6. Bölüm) okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Öğretmen adaylarına Türkçe derslerinde kullanmak üzere çeşitli dinleme-anlama alıştırmaları kendilerinin de geliştirebilmeleri için olanak sağlama | Ders notu (6. Bölüm) okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Sınıf içinde çeşitli dinleme alıştırmaları (Teorik) | Ders notu (7. Bölüm) okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Sınıf içinde çeşitli dinleme alıştırmaları (Uygulama) | Ders notu (8. Bölüm) okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Konuların Genel Tekrarı | Ders kitabı incelenecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Genel Değerlendirme | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |