TRKS403 Medya Okuryazarlığı

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TRKS403
Ad Medya Okuryazarlığı
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ÖMER TUĞRUL KARA
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. ÖMER TUĞRUL KARA (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Türkçe öğretiminde medya okuryazarlığının yeri ve öneminin kavranması.

Dersin İçeriği

Medya ve medya okuryazarlığı kavram alanı, bilgi toplumu ve medya okuryazarlığı; medya araçları, (televizyon, gazete, dergi, internet, sosyal medya vb.); eleştirel okuma, eleştirel dinleme ve izleme; mesajların değerlendirilmesi ve çözümlenmesi; TV reklamları, gazete haberleri, TV programları, web içerikleri vb. medya ürünlerinin incelenmesi.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Kara, Ö. T. (2021) Medya Okuryazarlığı Ders Notları. Adana.

Notlar

Allen, M. G. ve Lee, R. S. H. (2012). Medya Eğitimi Bir Gözden Geçirme Zamanı (Çev. İ. E. Bilici). Erciyes İletişim, Ocak 2012, s. 76-82 Asrak Hasdemir, T. (2012). Gelenekselden Yeni Medya Okuryazarlığına: Türkiye Örneğinde Bir Değerlendirme. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Yıl 5, Sayı 2, Aralık 2012, s.23-40.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğrenciler medya okuryazarlığı ve önemini öğrenirler.
ÖÇ02 Öğrenciler dünyada ve ülkemizde medya okuryazarlığı sürecini öğrenirler.
ÖÇ03 Öğrenciler iletişim süreci, ögeleri ve iletişim türlerini öğrenirler.
ÖÇ04 Öğrenciler kitle iletişim araçları, iletişim ve kitle iletişim ilişkisini öğrenir.
ÖÇ05 Öğrenciler medya işlevleri, ekonomik boyutunu öğrenirler.
ÖÇ06 Öğrenciler ülkemizde televizyon yayıncılığını öğrenirler.
ÖÇ07 Öğrenciler televizyon program türlerini öğrenirler.
ÖÇ08 Öğrenciler televizyonun olumsuz etkileri, TV program analizleri, uyarıcı simgeleri öğrenirler.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir. 1
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler. 1
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. 1
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar. 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder. 1
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur. 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar. 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir. 4
PÖÇ19 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer. 4
PÖÇ20 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır. 5
PÖÇ21 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. 2
PÖÇ22 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. 1
PÖÇ23 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Medya, toplum ve kültür ilişkisi İlgili kaynak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Medya okuryazarlığı: Ortaya çıkış, tanımı, önemi İlgili kaynak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Medya okuryazarlığının yeri ve önemi İlgili kaynak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Medya okuryazarlığı becerileri İlgili kaynak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Medya okuryazarlığına yönelik yaklaşımlar: Anaakım ve eleştirel yaklaşımlar İlgili kaynak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Televizyon programlarının medya okuryazarlığı açısından incelenmesi İlgili kaynak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 İnternetin ve sosyal medyanın medya okuryazarlığı açısından incelenmesi İlgili kaynak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Sınav Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
9 Gazete haberlerinin çözümlenmesi ve karşılaştırılması İlgili kaynak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Reklamların medya okuryazarlığı açısından incelenmesi İlgili kaynak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Türkçe öğretiminde yeni okuryazarlık türleri İlgili kaynak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Türkçe öğretim programı ve medya okuryazarlığı İlgili kaynak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Türkçe ders kitapları ve medya okuryazarlığı İlgili kaynak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Türkçe öğretiminde medya okuryazarlığına yönelik etkinlik hazırlama İlgili kaynak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Türkçe öğretiminde medya okuryazarlığına yönelik etkinliklerin değerlendirilmesi İlgili kaynak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Genel Değerlendirme İlgili kaynak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 14 14
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 28 28
Toplam İş Yükü (Saat) 100
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,00
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 18.11.2022 04:44