TE106 Türk Dili Tarihi II

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TE106
Ad Türk Dili Tarihi II
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ENGİN ÇETİN
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. ENGİN ÇETİN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı öğrencilere Türk dili tarihini 13. yy. sonrasından 21. yüzyılı da içine alacak biçimde bütün lehçeleri ve özellikleriyle tanıtmaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste Karahanlı metinleri ve diğer tarihi yazı dillerinin fonetik, morfolojik ve sözlüksel değerlendirilmesi. z/ş ayrılığı sonrasında gelişen yazı dilleri anlatılmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

A. Caferoğlu, Türk Dili Tarihi; A. B. Ercilasun, Türk Dili Tarihi; T. Tekin, Tuna Bulgarları ve Dilleri; T. Tekin, Volga Bulgarları ve Volga Bulgarcası

Notlar

Türk dilinin tarihi dönemlerini ele alan kitap ve makaleler


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Harezm Türkçesi yazı dilini oluşturan tarihi, siyasi ve kültürel ortamı, Harezm Türkçesi dönemi eserlerini ve dil özelliklerini sıralar.
ÖÇ02 Kıpçak Türkçesi yazı dilini ve eserlerini sıralar.
ÖÇ03 Batı Türkçesinin doğuşunu, Eski Anadolu Türkçesi yazı dilini, özelliklerini ve eserlerini sıralar.
ÖÇ04 Çağatayca terimini, terimin kapsamını, dönemin özelliklerini ve eserlerini sıralar.
ÖÇ05 Osmanlıca yazı dilini, Türkiye Türkçesine geçiş sürecini, Tanzimat, Servet-i Fünun ve Milli Edebiyat dönemlerindeki dilde sadeleşme çalışmalarını sıralar.
ÖÇ06 Cumhuriyet dönemi Türkçesinin oluşumu, Atatürk ve Türk Dil Kurumunun kuruluşu, dil devrimi çalışmalarını sıralar.
ÖÇ07 Günümüz Türk lehçelerinin sınıflanması, bu sınıflamada kullanılan yöntemleri açıklar.
ÖÇ08 Tarihi ve günümüz Türk dillerine ait dil malzemesini sınıflandırır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. 4
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. 2
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel başvuru kaynaklarını tanır. 3
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin literatür bilgisini kullanır. 2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatına ilişkin bilgi ve becerisiyle eleştirel düşünce yetisini kullanır. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar. 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olur. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır. 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanarak geliştirir.
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel değişim ve gelişim sürecine hâkim olur. 3
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini kavrar. 4
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerini kullanır. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Harezm Türkçesini yapıtları ve dönemin özellikleriyle tanıtma, inceleme. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Kıpçak Türkçesini yapıtları ve dönemin özellikleriyle tanıtma, inceleme Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Batı Türkçesinin doğuşu, karışık dilli eserler üzerine tartışmalar Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Eski Anadolu Türkçesini yapıtları ve dönemin özellikleriyle tanıtma, inceleme. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Osmanlı Türkçesini yapıtları ve dönemin özellikleriyle tanıtma, inceleme. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Çağataycayı yapıtları ve dönemin özellikleriyle tanıtma, metinler üzerinden inceleme. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
7 Anadolu Türkçesinde sadeleşme çalışmaları, Tanzimat, Servet-i Fünun ve Milli Edebiyat döneminde dil anlayışları ve arayışlar Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Anlatılan konuların ders notları ve kaynakların tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Cumhuriyet dönemi Türkiye Türkçesi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Dil devrimi, yazı devrimi, Türk Dil Kurumu ve Çalışmaları Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Kaynak eserler olarak Söz Derleme Dergisi, Tarama Dergisi, Derleme Sözlüğü, Tarama Sözlüğü, Türkçe Sözlük, terim sözlükleri, süreli yayınlar Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Türk lehçelerini tasnif çalışmaları Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Talat Tekin ve Lars Johanson un tasnifleri, günümüz Türk lehçeleri 1 Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Talat Tekin ve Lars Johanson un tasnifleri, günümüz Türk lehçeleri 2 Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Talat Tekin, Claus Schöning ve Lars Johanson un tasnifleri, günümüz Türk lehçeleri Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynakların tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynakların tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 04.04.2023 12:23