TES210 Türkolojide Yazılım Uygulamaları

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TES210
Ad Türkolojide Yazılım Uygulamaları
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. BEKİR TAHİR TAHİROĞLU
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. BEKİR TAHİR TAHİROĞLU (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı türkoloji ve dilbilim çalışmalarında kullanılan yazılımların tanıtılması ve uygulamaların yapılmasıdır.

Dersin İçeriği

Bu derste Türkoloji çalışmalarında kullanılan yazı tiplerinin tanıtılması ve yazı tiplerinin ofis yazılımlarında kullanım uygulamaları, temel elektronik metin kavramları ve metinlerin arşivlenmesi, basılı metinlerin elektronik metinlere dönüştürülmesi, söz varlığı ve söz varlığı incelemelerinde kullanılan temel yazılımlar, ofis yazılımlarıyla metin oluşturma ve metin işleme, çevrimiçi kaynaklar üzerinden söz varlığı listeleri oluşturulması ve değerlendirilmesi, sıklık dizini kavramı ve uygulamaları, ofis yazılımlarıyla tez yazım kuralları ve düzeni, temel metin madenciliği ve doğal dil işleme kavramları konuları anlatılmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

none

Kaynaklar

Selçuk Çıkla, Sosyal Bilimciler için Word’de “Dizin” Hazırlama

Notlar

Feyzi Çimen; Ali Nizam, Türkoloji Çalışmaları İçin Sözlük-Dizin Oluşturmada Yeni Bir Bilgisayar Programı: dİZici


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Temel elektronik metin kavramları ve metinlerin arşivlenmesini tanır.
ÖÇ02 Basılı metinlerin elektronik metinlere dönüştürülmesini yapar.
ÖÇ03 Söz varlığı ve söz varlığı incelemelerinde kullanılan temel yazılımları tanır.
ÖÇ04 Ofis yazılımlarıyla metin oluşturma ve metin işleme konularını bilir.
ÖÇ05 Çevrimiçi kaynaklar üzerinden söz varlığı listeleri oluşturulma ve değerlendirilme konularını bilir.
ÖÇ06 Sıklık dizini kavramı ve uygulamaları.yapar.
ÖÇ07 Bağlamlı dizinleri tanır.
ÖÇ08 Temel metin madenciliği ve doğal dil işleme kavramlarını tanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. 3
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. 4
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel başvuru kaynaklarını tanır. 2
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin literatür bilgisini kullanır. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatına ilişkin bilgi ve becerisiyle eleştirel düşünce yetisini kullanır. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olur. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanarak geliştirir. 4
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel değişim ve gelişim sürecine hâkim olur. 3
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini kavrar. 3
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerini kullanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Temel elektronik metin kavramları ve metinlerin arşivlenmesi. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme
2 Basılı metinlerin elektronik metinlere dönüştürülmesi. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
3 Söz varlığı ve söz varlığı incelemelerinde kullanılan temel yazılımlar. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme
4 Ofis yazılımlarıyla metin oluşturma ve metin işleme. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme
5 Ofis yazılımlarıyla metin oluşturma ve metin işleme. (II) Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme
6 Çevrimiçi kaynaklar üzerinden söz varlığı listeleri oluşturulması ve değerlendirilmesi. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme
7 Çevrimiçi kaynaklar üzerinden söz varlığı listeleri oluşturulması ve değerlendirilmesi. (II) Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme
8 Ara Sınav Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Öğretim Yöntemleri:
Problem Çözme
9 Sıklık dizini kavramı ve uygulamaları. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
10 Sıklık dizini kavramı ve uygulamaları. (II) Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Bağlamlı dizinler. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
12 Bağlamlı dizinler. (II) Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma
13 Temel metin madenciliği ve doğal dil işleme kavramları Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
14 Temel metin madenciliği ve doğal dil işleme kavramları (II) Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme
15 Temel metin madenciliği ve doğal dil işleme kavramları (III) Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları (II) Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 07.04.2023 03:50